آیا دنیای غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین می‌تواند در نبرد با کامپیوتر کوانتومی بزرگ مقیاس کابوس‌ها پیروز شود؟

بدون امنیت کوانتومی، آینده بلاک چین ما نامشخص است

خبرهایی مبنی بر اینکه دو تیم از دانشمندان چینی به مزیت کوانتومی دست یافته اند – یک اصطلاح فنی برای زمانی که یک کامپیوتر می تواند عملکردهایی فراتر از یک کامپیوتر کلاسیک انجام دهد – ممکن است سیگنالی باشد که ما واقعاً وارد عصر جدیدی شده ایم. در حالی که پردازنده کوانتومی 54 کیوبیتی گوگل، Sycamore، به اولین نمونه شناخته شده محاسبات کوانتومی در مراحل اولیه تبدیل شد، آخرین اخبار منتشر شده از دانشگاه علم و فناوری چین در هفی بهترین مدرکی است که تاکنون نشان می دهد ما از روبیکون اطلاعات عبور کرده ایم. .

اما علیرغم دلایل بسیاری برای هیجان زده شدن از این تحولات، دلایلی نیز برای نگرانی وجود دارد. در حالی که همه ما مشتاقانه منتظر روزی هستیم که بتوانیم ترافیک را پیش‌بینی کنیم، آزمایش‌های حیوانی را به کتاب‌های تاریخ بسپاریم یا احتمال ابتلا به سرطان را مشخص کنیم و سپس یک درمان منحصربه‌فرد را مهندسی کنیم – همه در چند ثانیه – قدرت فوق‌العاده آن جنبه تاریکی دارد. .

شاید برای جامعه‌ای که تا این حد به اینترنت متکی است، وحشتناک‌تر از همه، محاسبات در سطح کوانتومی همه زیرساخت‌های دیجیتال ما را به خطر می‌اندازد. اینترنت معاصر ما بر پایه رمزنگاری ساخته شده است – استفاده از کدها و کلیدها برای ایمن کردن ارتباطات خصوصی و ذخیره سازی داده ها. اما برای ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین ( BTC ) و اتر ( ETH ) که این مفهوم برای آنها اساسی است، یک کامپیوتر کوانتومی به اندازه کافی قدرتمند می تواند به معنای سرقت میلیاردها دلار ارزش یا نابودی کل یک بلاک چین باشد. با امضای دیجیتالی که ناگهان به راحتی جعل می شود، مفهوم «مالکیت» کیف پول عجیب به نظر می رسد.

مطالب مرتبط: آینده دیجیتال سخنگو: محاسبات کوانتومی و رمزنگاری

هنگامی که من برای اولین بار در اواخر دهه 1980 پیشگام ارز دیجیتال شدم، رایانه های کوانتومی صرفاً یک گزاره نظری بودند. در حالی که همه ما از ورود اجتناب ناپذیر آن آگاه بودیم (کسانی که در فناوری کار می کنند اغلب به شدت از آینده ای که با سرعت سرسام آور به سمت ما می رود آگاه هستند)، در دنیایی که حتی اولین مرورگر وب را ندیده بودیم، خرج نکردیم. زمان زیادی برای اندیشیدن به آنچه حتی در آن زمان مانند فناوری آینده عمیق به نظر می رسید، فکر می کرد.

آسیب پذیری در برابر محاسبات کوانتومی

با این حال، زمان تغییر کرده است. در طول سه دهه آینده، ارزهای رمزنگاری شده پالایش خواهند شد و نزدیک به 3 تریلیون دلار ارزش ذخیره خواهند کرد. یک تجزیه و تحلیل توسط Deloitte نشان داد که بیش از 25٪ از کل بیت کوین را می توان در یک حمله به سرقت برد، که در زمان نگارش این مقاله به حدود 300 میلیارد دلار می رسد. این باعث می شود آن را سه هزار برابر بیشتر از بهترین سرقت بعدی سودآور کند . وقتی در نظر می گیریم که انتظار می رود تا سال 2025 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در ارزهای دیجیتال نگهداری شود، این آسیب پذیری به سرعت از نگران کننده به وحشتناک تبدیل می شود. نه تنها محاسبات کوانتومی در گوشه و کنار است، بلکه ما هرگز در برابر آن آسیب پذیرتر نبوده ایم.

علاوه بر این، تاریخ به ما نشان می‌دهد که نه تنها از هکرها، تروریست‌های سایبری و سازمان‌های جنایتکار، بلکه از دولت‌ها نیز باید بترسیم. افشاگری‌های چلسی منینگ و ادوارد اسنودن در دهه گذشته به جهان نشان داد که قدرتمندترین دولت جهان چه کاری می‌توانست (و می‌توانست) انجام دهد، وقتی کسی به آن نگاه نمی‌کرد. قدرت های استبدادی مانند روسیه و چین روش های پیچیده خود را برای تحت فشار قرار دادن و کنترل جمعیت خود دارند. محاسبات کوانتومی فقط ظلم آنها را افزایش می دهد.

در حالی که ما قبلاً چند نمونه از محاسبات کوانتومی اولیه را می‌دانیم، شرط‌بندی علیه یک بازیگر سطح دولتی که قبل از یک سازمان خصوصی به یک سیستم کوانتومی بسیار توسعه‌یافته دست می‌زند، احمقانه است. و وقتی آنها این فناوری را دریافت کنند، فقط برای بیت کوین شما نمی آیند. آنها پیام های شما و هر ایمیل، پیام کوتاه یا سندی را که با استفاده از رمزنگاری قدیمی ارسال کرده اید، خواهند خواند. اکنون با کلید اصلی کوانتومی جدید آنها قابل دسترسی است.

آیا راه حلی وجود دارد؟

معمایی که در حرکت رو به جلو با آن روبرو هستیم این است که چگونه خود را از پتانسیل ویرانگر آنها در امان نگه داریم. من و تیم من در شبکه xx در چند سال گذشته به عنوان یکی از راه‌های حل این مشکل، در بلاک چین امن کوانتومی خود پیشگام بوده‌ایم. افزودن یک لایه دیگر از حفاظت از حریم خصوصی با DApp، پیام رسان xx، در حال شکستن ابرداده، راه دیگری برای محافظت در برابر عوامل مخرب مسلح کوانتومی خواهد بود. راه حل های دیگری توسط مبتکران مختلف وجود خواهد داشت، آنها فقط به اندازه کافی سریع ارائه نمی شوند.

دلایلی وجود دارد که فکر کنیم انقلاب محاسبات کوانتومی آینده، شانس ما را برای ایجاد یک دنیای جدید و غیرمتمرکز که بر روی بلاک چین ساخته شده است، از بین نخواهد برد. برای اولین بار، مؤسسه ملی استانداردها و فناوری در ایالات متحده در حال بررسی 69 روش جدید بالقوه برای “رمزنگاری پساکوانتومی” است و انتظار دارد تا سال 2024 یک پیش نویس استاندارد داشته باشد که سپس می تواند در سراسر اینترنت منتشر شود.

همچنین تکنیک‌های رمزنگاری بسیار کمی وجود دارد که در دنیای پسا کوانتومی کاملاً زائد باشد. پروتکل توافقنامه کلیدی و امضای دیجیتال به‌طور آشکار آسیب‌پذیر هستند، و نوآوری‌هایی مانند رمزنگاری مبتنی بر شبکه راه‌حل‌های آماده‌ای را برای پیاده‌سازی در نسل بعدی فناوری بلاک چین در اختیار ما قرار می‌دهند، و حتی تکنیک‌های قوی‌تری نیز وجود دارد که شناخته شده است.

در حالی که یک کامپیوتر کوانتومی در مقیاس بزرگ از نوعی که من در کابوس‌های شما ترسیم کرده‌ام، هنوز وارد نشده است، غرور و حس بی‌پایان جامعه ما از خوش‌بینی آزادانه (معمولاً یک دارایی) می‌تواند ما را در معرض دید قرار دهد. در چند سال گذشته نه تنها ارزهای دیجیتال، بلکه این دیدگاه که تمرکززدایی می‌تواند راه‌حلی برای بسیاری از مشکلاتی باشد که امروزه در جوامع خود پیدا می‌کنیم، به‌طور قابل توجهی جذب شده است. ما در نبرد پیروز هستیم. شکست در جنگ بسیار شرم آور خواهد بود زیرا ما این تهدید جمعی برای امنیت و حریم خصوصی خود را جدی نگرفتیم.

اگر این کار را انجام دهیم، می توانیم وعده اساسی فناوری بلاک چین را تضمین کنیم و جذابیت آن را دوباره تقویت کنیم. اکنون به نظر می رسد چیزی برای هیجان انگیز باشد.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع