تغییر از صرافی های متمرکز به DEX

رشد DeFi علیرغم اختناق CEX ها اتفاق افتاده است و کاربران برای دسترسی به اساسی ترین محصولات DeFi به کیف پول های غیرقانونی متکی هستند.

صرافی‌های متمرکز بیش از یک دهه است که نیروی غالب بر چشم‌انداز ارزهای دیجیتال بوده و به عنوان روش اصلی انتقال ارزش بین بلاک‌چین‌ها عمل می‌کنند و به عنوان دروازه ورود به ارزهای دیجیتال برای توده‌ها عمل می‌کنند. آنها در توسعه اولیه بخش نوپای کریپتو نقش مهمی داشته اند و بسیاری از آنها سودهای قابل توجهی به دست آورده اند. به عنوان مثال، درآمد بایننس ضربه خورده است 12 میلیارد دلار در سال 2022، تنها در دو سال ده برابر افزایش یافته است.

با این حال، موفقیت صرافی های متمرکز هزینه داشته است. نه تنها تسلط آنها بار مالی غیرضروری را برای کاربران ایجاد کرده است، بلکه می‌توانم استدلال کنم که ماهیت نگهداری CEXها مقاومت توسعه اکوسیستم Web3 شده است. رشد DeFi علیرغم اختناق CEX ها اتفاق افتاده است و کاربران برای دسترسی به اساسی ترین محصولات DeFi به کیف پول های غیرقانونی متکی هستند.

خوشبختانه، تغییر از صرافی های متمرکز به DEX در حال افزایش است. بلافاصله پس از آن سرکوب های SEC بر روی Binance و Coinbase، حجم معاملات DEX 444 درصد افزایش یافت. حتی بدون چنین رویدادهای لرزه ای، کاربران به طور فزاینده ای ارزش DEX ها را می بینند. حجم معاملات Uniswap به طور مداوم پیشی گرفت Coinbase تا کنون در سال 2023 قبل از اینکه SEC رسماً اقدامات خود را علیه صرافی متمرکز اعلام کند.

همانطور که بحران ها همچنان مبادلات متمرکز را فرا می گیرند، آونگ به طور فزاینده ای به سمت همتایان غیرمتمرکز خود می چرخد. در حالی که CEX ها از نظر سهم بازار همچنان مسلط هستند – در حال حاضر – علاقه فزاینده به DEX ها، به نظر من، پتانسیل زیادی برای تغییر وضعیت موجود و باز کردن پتانسیل کامل اقتصاد Web3 دارد.

فرصت DEX

فروپاشی FTX ممکن است نشان دهنده یک نقطه پایین برای مبادلات متمرکز باشد، اوج سال ها اقدامات مشکوک و کاهش اعتماد. تحقیقات جنایی در حال انجام، و همچنین تحقیقات ادامه دار SEC در مورد شرکت هایی مانند Binance و Coinbase، تنها وضعیت را تشدید می کند.

در این زمینه، کاربران به طور فزاینده ای به سمت رویکرد شفاف و غیرقابل اعتماد DEX ها کشیده می شوند. حتی قبل از حماسه FTX، Uniswap حجم روزانه را از مبادلات متمرکز دور می کرد و با مبادله توکن های ERC-20 شروع می شد.

به وضوح زمینه برای افزایش قابل توجهی در استفاده از DEX ها فراهم شده است. با وجود این، معاملات زنجیره‌ای فراتر از توکن‌های Uniswap و ERC-20 تاکنون برای به دست آوردن کشش تلاش کرده‌اند.

به جامعه ای بپیوندید که در آن می توانید آینده را متحول کنید. حلقه نوآوری کوین تلگراف رهبران فناوری بلاک چین را برای اتصال، همکاری و انتشار گرد هم می آورد. امروز درخواست دهید

تجارب زنجیره‌ای متقابل هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و به دلیل مسائلی مانند نقدینگی پایین، تجربه کاربری ضعیف و پراکندگی بازار با مشکل مواجه شده‌اند. پرداختن به این چالش‌ها – که در حال حاضر تجمیع‌کنندگان زنجیره‌ای متقابل روی آن کار می‌کنند – مهم برای تسریع انتقال به DeFi خواهد بود. بازارهای زنجیره ای موثر BTC مطمئناً اگر به خوبی انجام شوند، میلیاردها دلار حجم ماهانه به این بخش وارد می کنند.

با بلوغ فناوری زنجیره متقابل، کاربران متوجه خواهند شد که دنیای DEX ممکن است دقیقاً همان چیزی را ارائه دهد که به دنبال آن هستند: تراکنش‌های ایمن، شفاف و کاربرپسند، بدون نیاز به اعتماد به یک نهاد متمرکز. دلیلی وجود ندارد که اثر Uniswap در اکثر بازارهای نقدی ارز دیجیتال قابل تکرار نباشد، که بازتاب انقلاب مبادله توکن ERC-20 2020 است.

استفاده از فرصت

از سال 2020، بسیاری از DEX های جدید آمده و رفته اند. مفهوم بازارساز خودکار (AMM) منجر به توسعه بسیاری از بازارهای پیچیده شامل استیبل کوین، تامین نقدینگی، کشاورزی بازده و بسیاری دیگر در کنار مفهوم ساده مبادله توکن ها شده است. ورود به بازار دی‌فای با محصولات زیادی که برای جلب توجه و نقدینگی رقابت می‌کنند، بسیار چالش‌برانگیزتر شده است.

در سال 2023، چشم انداز بسیار کمتر از گذشته به نقدینگی اهمیت می دهد. تمرکز هر محصول جدید DeFi، به ویژه DEX، داشتن برتری رقابتی برای کاربران نهایی است، به طوری که قیمت و هزینه گاز دو عامل مهم برای مبادله‌کنندگان با توجه به تسلط انباشتگی روز به روز افزایش می‌یابد. کاربران نهایی حجم و کارمزد را هدایت می کنند که به نوبه خود باعث افزایش نقدینگی می شود.

این یک اشتباه رایج است که فرض کنیم نقدینگی فقط وجود دارد. آنچه دیدیم این است که بدون دلیل قانع کننده ای برای استفاده از یک پلتفرم برای معامله گران، نقدینگی در نهایت ناپدید می شود. همه DEX های جدید باید این سوال مهم را از خود بپرسند: چه کاری می توانیم انجام دهیم تا این پروتکل برای کاربران Web3 به طور پایدار مفید باشد؟ بدون پاسخ به این، هر انگیزه اولیه ای که برای پمپ کردن نقدینگی استفاده می شود به سادگی خشک می شود و پروتکل ها با واقعیت های چشم انداز رقابتی مواجه می شوند.

آینده چه چیزی در انتظار شماست؟

با نزدیک شدن به نیمه دوم سال 2023 و پس از آن، کاربران احتمالاً از سرعت وضعیت تجربه های مبادله شگفت زده خواهند شد. با تکامل مداوم مبادله زنجیره‌ای متقابل، صرافی‌های متمرکز باید برای جذب و حفظ کاربران سخت‌تر کار کنند – و این امر در جایی که صرافی‌های DeFi امن‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و کاملاً شفاف هستند، سخت‌تر می‌شود. اعتماد تعبیه شده در تمرکززدایی یک امتیاز اضافی خواهد بود.

از این گذشته، حجم معاملات بی ثبات است و به طور طبیعی به جایی می رسد که بهترین تجربه و ارزش کاربر در آن قرار دارد. Uniswap قبلاً ثابت کرده است که تجارت روی زنجیره می تواند جایگزینی قانع کننده برای وضعیت موجود باشد. صنعت اکنون باید با سرعت عمل کند تا پتانسیل کامل این فناوری را باز کند، و همانطور که انجام می‌شود، شتاب تغییر از مبادلات متمرکز به DEX تنها به تقویت ادامه خواهد داد.

سیمون هارمن مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت است Chainflip Labs، یک صرافی غیرمتمرکز زنجیره ای که قرار است در اواسط سال 2023 راه اندازی شود.


این مقاله از طریق حلقه نوآوری Cointelegraph منتشر شده است، یک سازمان بررسی شده از مدیران ارشد و کارشناسان در صنعت فناوری بلاک چین که در حال ساختن آینده از طریق قدرت ارتباطات، همکاری و رهبری فکری هستند. نظرات بیان شده لزوما منعکس کننده نظرات Cointelegraph نیست.

درباره حلقه نوآوری Cointelegraph بیشتر بیاموزید و ببینید آیا واجد شرایط پیوستن هستید یا خیر

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
اکانت پرمیوم تریدینگ ویو ارزان

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس