گزارش: طالبان یک «اثر سرد کننده عظیم» بر بازار ارزهای دیجیتال افغانستان داشته است

ارزش ارز دیجیتال دریافتی در افغانستان پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در آگوست 2021 افزایش یافت، اما بازارهای کریپتو تحت حاکمیت این رژیم ثابت مانده است.

بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده، تسلط طالبان بر افغانستان «تأثیر وحشتناکی» بر بازار محلی ارزهای دیجیتال داشته است و آن را به یک «سکوت» مؤثر رسانده است.

شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین Chainalysis در 5 اکتبر گزارش منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) شاهد این بود بزرگترین رشد بازار کریپتو در سال 2022، اما اشاره کرد که دلالان ارز دیجیتال افغانی سه گزینه دارند: «فرار از کشور، توقف عملیات یا خطر دستگیری».

در این گزارش آمده است که پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اوت 2021، ارزش ارز دیجیتال دریافت شده است در آگوست و سپتامبر همان سال به بیش از 150 میلیون دلار رسید، سپس در ماه بعد به شدت کاهش یافت.

قبل از تصاحب، شهروندان افغان به طور متوسط ​​ماهانه 68 میلیون دلار از ارزش ارز دیجیتال شده دریافت می کردند که عمدتاً برای حواله استفاده می شد. این رقم اکنون پس از تصاحب به کمتر از 80000 دلار کاهش یافته است.

نمودار از گزارش جغرافیای ارزهای دیجیتال Chainalysis 2022. منبع: تحلیل زنجیره ای

افغانستان در شاخص پذیرش کریپتو در سال 2021 Chainalysis که در اکتبر 2021 منتشر شد، در جایگاه بیستم قرار داشت، اما اکنون پس از تسلط طالبان در انتهای لیست قرار دارد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر که مسئول اجرای احکام اسلامی در کشور است، دلیل این تغییر است. Chainalysis توضیح می‌دهد که این آژانس ارز دیجیتال را با قمار برابر دانسته و آن را حرام اعلام می‌کند – که طبق قوانین اسلامی ممنوع است.

مربوط: گروه‌های تروریستی ممکن است برای جمع‌آوری سرمایه و انتشار پیام‌ها به NFT مراجعه کنند: WSJ

یک بزرگ بخشی از فعالیت هنوز انجام شده است منبعی ناشناس که به Chainalysis اشاره شده است، در این کشور از پولشویی از منابع غیرقانونی مانند رشوه یا مواد مخدر ناشی می شود.

فردی که فقط یک “بخش کوچک” را اضافه کرده است “جوانانی است که چند صد دلار دارند”. دارایی های دیجیتال تجارت روزانه.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس