بازار کریپتو در سال جاری شاهد برخی فراز و نشیب‌ها بود که احساسات بازار را به شدت نوسان کرد. سرمایه‌گذاران سالی را تجربه کرده‌اند که سال‌های دیگر را با توجه به روند صعودی متعدد و سقوط‌ها و سقوط‌های بعدی که پس از آن بازار را تحت تأثیر قرار داد، تجربه کرده بودند. برای برخی، این بهترین سال پس از اینکه سهام آنها در سه سال گذشته به پایان رسیده بود، بود، در حالی که برای برخی دیگر، به ویژه آنهایی که در اوج رالی های گاو نر وارد شدند، سال بی رحمانه ای بوده است.

با این وجود، سالی پر از درس برای همه سرمایه گذاران بوده است. حرکت از صعودی باورنکردنی به نزولی به سرمایه گذاران کمک کرده است که نه همیشه تاریک باشد و نه همیشه روشن. در این گزارش نگاهی داریم به حرکت های احساسات در سال و چگونگی حرکت احساسات با بازار.

مطالب مرتبط | فقط در کریپتو: کروسانتی Web3 و NFT ها را برای ایلان ماسک توضیح می دهد

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال در نوسان است

با ورود به سال، احساسات سرمایه گذاران در بالاترین حد خود قرار داشت. درست در قلمرو طمع شدید، چشم انداز مثبت فزاینده سرمایه گذاران طی چند ماه آینده در بازار ظاهر خواهد شد. برای چهار ماه، احساسات بازار در طمع شدید بود و ایمان به ارزهای دیجیتال همچنان بالا بود. با این حال، این موضوع مدتی بعد تغییر خواهد کرد.

اولین سقوط قابل توجه قیمت در بازار کریپتو در ماه مه اتفاق افتاد که با آن احساسات بازار به شدت کاهش یافت. پس از ماندن در قلمرو حرص و طمع برای مدت طولانی، احساس ناگهانی ترس شد و سرمایه گذاران نگران بازار بودند. این در بیشتر تابستان ادامه یافت زیرا افت بازار همچنان بازار را تکان داد و به نوبه خود احساسات را بیشتر به سمت منفی کشاند.

با این حال، تا بهار، بازار یک بار دیگر شروع به رشد کرده بود. احساسات، به آرامی اما مطمئناً از قلمرو ترس خارج شد و به سمت بی طرفی رفت و بین این و طمع معلق بود.

شاخص ترس و طمع کریپتو سال ترن هوایی را ثبت کرد

Fear & Greed Index fluctuates widely in 2021 | Source: Arcane Research

آگوست آغازگر بخش دیگری از احساسات مثبت خواهد بود زیرا بازار بار دیگر در قلمرو طمع فرو رفت. به دنبال آن قیمت‌ها افزایش یافت و سرمایه‌گذاران مورد علاقه به بالاترین حد خود رسیدند.

این ثابت می‌شود که مدت زیادی دوام نمی‌آورد، زیرا پس از سقوط بازار در 7 سپتامبر، احساسات بار دیگر به حالت منفی برگشتند. شاخص ترس و طمع دوباره روند پایینی را طی می‌کند تا زمانی که یک صعود دیگر در اواخر سپتامبر دوباره آن را بالا ببرد. این بار، احساسات بازار قبل از بازگشت دوباره، زمان قابل توجهی را در قلمرو حرص و طمع صرف می کند.

مطالب مرتبط | سیگنال صعودی؟ تسلط بر بازار اتریوم بالای 20 درصد است

سرمایه‌گذارانی که عمدتاً با تجربه هستند، از ابزارهایی مانند شاخص ترس و طمع برای سود بردن از بازار کریپتو در سال جاری استفاده کرده‌اند. بنابراین در حالی که دیگران از قرار دادن پول در بازار می‌ترسیدند، این سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خود را دوبرابر کرده‌اند و نتیجه آن را دیده‌اند. تحقیقات Arcane پیش بینی می کند که این روند تا سال 2022 ادامه خواهد داشت و به سرمایه گذاران کمک می کند تا فرصت های “خرید افت” را در سال آینده شناسایی کنند.

در حال حاضر، شاخص ترس و طمع در حدود 40 روند پایینی دارد که نشان دهنده ترس سرمایه گذاران از بازار است.

نمودار قیمت کل کریپتو از TradingView.com

کریپتو total market cap crumbles to $2.2 trillion | Source: کریپتو Total Market Cap on TradingView.com
Featured image from Institute of Entrepreneurship Development, charts from Arcane Research and TradingView.com

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع خبر