توصیه‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، در صورت پذیرش، می‌تواند مانع نوآوری استیبل کوین در آینده نزدیک شود، اما در دراز مدت، ممکن است یک موهبت باشد.

بلای استیبل کوین: تردید مقرراتی ممکن است مانع پذیرش شود

بازار استیبل کوین به طور تصاعدی در حال رشد بوده است – از 21.5 میلیارد دلار در اواسط اکتبر سال گذشته به 130 میلیارد دلار در ابتدای نوامبر. افزایش 6 برابری – بنابراین منطقی بود که انتظار داشت که دولت ایالات متحده باید با این دارایی های دیجیتالی که برای حفظ ارزش ثابت نسبت به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا (USD) طراحی شده اند، مقابله کند. کالایی مثل طلا

وزارت خزانه داری این هفته آخرین تفکر خود را در مورد این موضوع با گزارش گروه کاری رئیس جمهور در مورد بازارهای مالی (PWG) در مورد استیبل کوین ها فاش کرد. آن گزارش توصیه می کرد که کنگره به سرعت برای تصویب قوانینی اقدام کند تا اطمینان حاصل شود که صادرکنندگان استیبل کوین پرداخت بیشتر مانند بانک های ایالات متحده تنظیم می شوند. یعنی استیبل کوین‌ها ممکن است فقط از طریق «موسسات سپرده‌گذاری بیمه‌شده» صادر شوند.

با کمال تعجب، این گزارش واکنش چندانی را در صنعت برانگیخت. شاید جامعه کریپتو از اینکه دولت به دنبال ممنوعیت کامل استیبل کوین ها نبود، راحت شده بود؟ با این حال، این گزارش سؤالاتی را ایجاد کرد.

در صورت تصویب، چنین قانونی چه تأثیری بر بازار جهانی استیبل کوین خواهد داشت؟ همانطور که برخی از جامعه ارز دیجیتال هشدار داده اند، می تواند نوآوری را خفه کند؟ یا به جای آن، آیا می‌تواند به بخشی که فقدان نظارت آن سرمایه‌گذاران نهادی، شرکت‌ها و حتی سرمایه‌گذاران خرد را از کاوش جایگزین‌های ارزهای دیجیتال منع کرده باشد، اطمینان قانونی ایجاد کند؟

مزیتی برای بانک های قدیمی؟

با توجه به سوال اول، سلمان بنایی، رئیس سیاست شرکت اطلاعاتی ارزهای دیجیتال Chainalysis، به کوین تلگراف گفت که با فرض تصویب و امضای قانون توصیه شده به قانون – یک “اگر” بزرگ، با توجه به بن بست قانونی فعلی در واشنگتن – مفاد آن ” استیبل کوین های تحت حمایت بانکی مانند JPM Coin را در موقعیت رقابتی برتر در مقابل صادرکنندگان استیبل کوین غیربانکی قرار می دهد.

بنایی ادامه داد: ناشران غیربانکی استیبل کوین حداقل باید با ارائه دهندگان خدمات بانکی فعلی خود مجدداً مذاکره کنند، که دومی در این ترتیبات مشارکتی اهرم بیشتری به دست آورد. گزارش PWG در نظر دارد که بسیاری از این روابط مشمول قانون شرکت خدمات بانکی خواهند بود. از طرف دیگر، این ناشران غیربانکی استیبل کوین می توانند برای تبدیل شدن به موسسات سپرده گذاری یا تصاحب موسسات سپرده گذاری درخواست دهند، اگرچه این گزینه ها می توانند گران و کند باشند.

اما آیا این امر باعث دلسردی استارت‌آپ‌های مالی می‌شود و مانع نوآوری می‌شود – همانطور که برخی در جامعه ارزهای دیجیتال از آن می‌ترسند؟ بنایی پاسخ داد که در کوتاه مدت، احتمالاً مانع نوآوری می شود، زیرا مجموعه صادرکنندگان بالقوه استیبل کوین را به موسسات سپرده گذاری محدود می کند. با این حال، در درازمدت، این قانون نوآوری را تشویق می‌کند، زیرا «قوانین جاده‌ای» نظارتی شفاف، خطر نظارتی را که مانع اصلی پذیرش گسترده استیبل‌کوین‌ها بوده است، از بین می‌برد.

بنایی ادامه داد: این به نوبه خود می‌تواند پذیرش استیبل کوین‌ها را در زمینه‌های مختلف در بازارهای مالی تشویق کند. هزینه های ثابت مرتبط با یک موسسه سپرده گذاری که یک استیبل کوین منتشر می کند، نسبتاً کم است، و این می تواند “موسسات سپرده گذاری را تشویق کند تا برای ارائه استیبل کوین ها و پذیرش یا تسهیل استفاده از آنها رقابت کنند” در شرایط مختلف.

دروازه ای به دنیای کریپتو؟

فیلیپ گرادول ، اقتصاددان ارشد Chainalysis در وبلاگی در ماه آگوست نوشت: «استیبل کوین‌ها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی حیاتی هستند، زیرا دروازه‌ای اساسی برای ورود به دنیای ارز دیجیتال هستند». اگر چنین است، آیا سرمایه گذاران و شرکت های نهادی، اطمینان بازار و نظارتی بیشتری را در مقابل استیبل کوین ها ترجیح نمی دهند؟ به این معنا که آیا آنها احتمالاً از توصیه های PWG حمایت نمی کنند؟

پاتریک هانسن، رئیس استراتژی و رشد در Unstoppable Finance، در اروپا، عدم قطعیت نظارتی “بدون شک آنها را [یعنی سرمایه گذاران نهادی] از نگهداری استیبل کوین، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال از طریق استیبل کوین ها و استفاده از استیبل کوین ها برای بازدهی در DeFi یا انتشار خود استیبل کوین منصرف می کند.” ، به کوین تلگراف گفت و در ادامه افزود:اما برخلاف بسیاری از سرمایه گذاران خرد، اکثر موسسات به هر حال ارزهای رمزنگاری شده را از طریق استیبل کوین نمی خرند – بلکه با پول فیات یا از طریق نوعی اعتماد رمزنگاری، گواهی یا مشتقات – و در آینده احتمالاً بیشتر و بیشتر از طریق ETFها. ”

سیدهارت سوگانی، مدیر عامل شرکت تحقیقاتی کریباکو گلوبال، که مسلماً طرفدار استیبل کوین‌ها نیست، تمایل داشت با این موضوع موافق باشد. هیچ‌کس نمی‌خواهد یک استیبل کوین داشته باشد مگر اینکه نیاز به ثبت سود داشته باشد. همچنین، با راه‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در حال حاضر، از جمله ETF و غیره، من فکر می‌کنم مردم قرار گرفتن در معرض استیبل کوین‌ها را کاهش می‌دهند.» او به کوین تلگراف گفت.

بنایی اظهار داشت: مزیت اصلی قانون توصیه شده در گزارش PWG این است که مسیری را برای ورود «دروازه» به خدمات و فناوری جدید مالی فراهم می‌کند و می‌افزاید: «گزارش PWG یک مدل از نحوه باز کردن این را ارائه می‌کند». دروازه ای برای راه های جدید، کارآمدتر و رقابتی برای ارائه خدمات مالی.»

باز کردن یک فرصت

بنایی اضافه کرد که این گزارش ممکن است به آژانس‌های نظارتی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) یا کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) دستور داده باشد تا با استفاده از مرجع نظارتی موجود خود، این «دروازه» را باز کنند، اما اینطور نشد. در عوض، یک مسیر طولانی‌تر اما احتمالاً پایدارتر را توصیه کرد: قانون‌گذاری کنگره. ترس بنایی این است که اگر قانون شکست بخورد، «گزارش PWG نتواند رگولاتورها را تشویق کند تا قوانین لازم برای رسیدگی جامع به خطرات مشروح در گزارش را اجرا کنند» مانند نقدینگی یا عدم بازخرید یا مشکلات مالی غیرقانونی و هرگز متوجه «فرصت‌های باز نشده» نمی‌شوند. با استفاده گسترده از استیبل کوین ها.”

این گزارش با تأیید طیف نسبتاً گسترده ای از بازیگران درگیر مواجه شد. روهان گری، استادیار کالج حقوق دانشگاه ویلامت، که به تدوین قانون STABLE – یعنی قانون استیبل کوین که قبلاً در کنگره معرفی شد – کمک کرد، گفت که این پیشنهادات به طور کلی مثبت بودند و به کوین تلگراف توضیح بیشتری داد:”این چشم انداز اساسی پشت قانون STABLE بود که در پایان سال 2020 معرفی کردیم. قرار دادن استیبل کوین ها کاملاً در چارچوب مقررات بانکی و تحت چتر بیمه سپرده برای ثبات مالی به طور واضح مثبت خواهد بود.”

در جای دیگر، مایکل سایلر، یک بیت کوینیست سرسخت، اظهار داشت که گزارش PWG باید “برای هر کسی که به بیت کوین یا ارز دیجیتال علاقه دارد خوانده شود”، در حالی که ماتی گرینسپن، بنیانگذار کوانتوم اکونومیکس و صلیبی کریپتو در خبرنامه خود نوشت که گزارش خزانه داری “به طرز دیوانه کننده ای صعودی است. کل فضای کریپتو، و ما می‌توانیم شاهد واکنش قیمت‌ها باشیم.»

اولیا ورامچوک، مدیر Tax Solutions در Lukka، یک ارائه‌دهنده داده‌های رمزنگاری و نرم‌افزار، دیدگاه این گزارش را مبنی بر اینکه صادرکنندگان استیبل کوین باید محدود شوند تا «موسسات سپرده‌گذاری بیمه‌شده، که تحت نظارت و مقررات مناسب هستند» محدود شوند، انتقاد کرد، محدودیتی که اساساً یکسان می‌کند. «صادرکنندگان استیبل کوین به بانک‌های سنتی» که بیشتر برای کوین‌تلگراف توضیح می‌دهد:این امر قطعاً هزینه های انطباق را افزایش می دهد و احتمالاً سودآوری صادرکنندگان استیبل کوین را دشوارتر می کند. با این حال، از طرف دیگر، مقررات بیشتر می‌تواند راحتی سرمایه‌گذاران نهادی را افزایش دهد.»

بقیه دنیا چطور؟

البته، کاغذ کاخ سفید در مورد یک حوزه قضایی اعمال می شود: ایالات متحده. این دنیایی است که همچنان برای یافتن تعادل بهینه بین مقررات و نوآوری برای بخش ارزهای دیجیتال و بلاک چین تلاش می کند.

“فضای نظارتی رمزنگاری اخذ شده است به طور فزاینده گرم می شود، و نه تنها در آمریکا بلکه در سایر نقاط جهان،” فیرات چنگیز، مدرس ارشد حقوق در دانشگاه لیورپول، گفت Cointelegraph قبلا و افزود: «DEFI و stablecoins – به‌جای مبادله یا سکه‌های دارای ارزش ذخیره‌سازی مانند BTC یا ETH – هدف اصلی مقررات نوظهور خواهد بود. به عنوان مثال، پیش‌نویس‌های مقررات اتحادیه اروپا «سود در استیبل کوین‌ها را ممنوع می‌کند».

الویزا کادناس، مدیرعامل CryptoFintech و یکی از بنیانگذاران PXO Token، اولین استیبل کوین مکزیکی، تلاش برای اعمال نظم در بازار استیبل کوین را تحسین کرد و به کوین تلگراف گفت:مقرراتی که پیرامون استیبل کوین‌ها، به‌ویژه فیات وثیقه‌شده، ایجاد می‌شوند، برخلاف تصور، بسیار ضروری و اساسی هستند، زیرا تضمین می‌کنند که یک سیاست پولی سالم وجود دارد – بدون آن، احتمال ریسک سیستمی و ریسک نقدینگی وجود دارد. ”

با این حال، دیگران پیشنهاد کردند که “درمان” نظارتی می تواند بدتر از “بیماری” عدم قطعیت نظارتی باشد. در اروپا، هانسن، رئیس سابق بلاک چین در Bitkom، انجمنی از شرکت‌های آلمانی فعال در اقتصاد دیجیتال، گفت که قوانین استیبل کوین که در چارچوب مقررات بازارهای دارایی‌های رمزنگاری اتحادیه اروپا (MiCA) مورد بحث قرار می‌گیرند، «نوآوری اروپا را خفه می‌کند. در آن بخش.»

برای مثال، صادرکنندگان به اصطلاح توکن های پول الکترونیکی، باید به عنوان مؤسسات اعتباری یا پول الکترونیکی مجوز بگیرند و با الزامات انطباق بسیار بالایی مواجه شوند. او به کوین تلگراف گفت: «انتظار ندارم بسیاری از پروژه‌ها و استارت‌آپ‌ها در اتحادیه اروپا مایل به گذراندن این فرآیند گران‌قیمت و طولانی مجوز برای انتشار یک استیبل کوین یورو باشند».

در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادات PWG، سوگانی، که شرکتش در بمبئی، هند مستقر است، موافقت کرد که قانونگذاری برای تنظیم بازار استیبل کوین ضروری است. در حال حاضر، بسیاری از ناشران استیبل کوین «ممکن است نتوانند برخی از موارد مانند نقدینگی فیات را مدیریت کنند»، بنابراین برخی از نیازهای سرمایه می‌توانند مفید باشند. همچنین، بسیاری از ذخایر ناشران “به طور سیستماتیک توسط حسابرسان شناخته شده حسابرسی نمی شوند.” به عنوان مثال، “USDT اکنون در زنجیره های پنج پلاس برای تراکنش ها در دسترس است” از جمله ERC-20، BEP-20، Solana، Tron و BEP-2. او پیشنهاد کرد: «حسابرسی در چندین زنجیره» که در آن وجوه 24 ساعته در حال تغییر هستند، تقریباً «غیرممکن» است.

استیبل کوین ها را بیش از دلارهای فیات نگه دارید؟

در همین حال، استیبل کوین ها به رشد خود ادامه می دهند. داده های Chainalysis نشان می دهد که در اواسط مارس 2021، سرمایه گذاران بزرگ شروع به خرید تعداد فزاینده ای از استیبل کوین ها و نگهداری آنها برای دوره های زمانی طولانی تری نسبت به گذشته کردند. Gradwell نوشت که از آنجایی که بسیاری مایل به ثروت قابل توجهی در استیبل کوین‌ها نسبت به فیات هستند، «یک بازار بکر برای هر شرکتی وجود دارد که شروع به ارائه آن کند. این یکی از دلایلی است که سکه دیم فیس بوک باعث هیجان زیادی شده است.

اما، استیبل کوین ها نیز با بحث و جدل همراه بوده است. در اوایل سال جاری پیشنهاد شد که هر استیبل کوین با دلار آمریکا یا اسناد خزانه داری ایالات متحده پشتیبانی 1:1 نمی شود، “در حالی که برخی درصد بالایی از دارایی های پرخطر را در ذخایر خود نگه می دارند”، به عنوان مثال، سایر دارایی های دیجیتال، اوراق تجاری، اوراق قرضه شرکتی و غیره. ورامچوک به کوین تلگراف گفت:هیچ استانداردی بر ترکیب ذخیره وجود ندارد. این، همراه با عدم اطمینان نظارتی و تازگی نسبی طبقه دارایی، منجر به رفتار محتاطانه سرمایه گذاران نهادی می شود.

مقررات همچنین باید تفاوت‌های بین انواع مختلف استیبل کوین‌ها را در نظر بگیرند. هانسن می‌گوید: «باید تمایز واضحی بین استیبل‌کوین‌های صادرشده مرکزی با ذخیره مرکزی و از سوی دیگر، استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز و تولیدشده به‌صورت الگوریتمی در بالای بلاک‌چین‌های عمومی بدون مجوز وجود داشته باشد.

گری، همچنین به استیبل کوین‌های الگوریتمی یا ترکیبی اشاره کرد که توسط ارزهای ثابت یا کالاها پشتیبانی نمی‌شوند – بلکه برای ثابت نگه داشتن قیمت‌هایشان به الگوریتم‌های پیچیده متکی هستند. یک سوال برجسته از یافته‌های گزارش [PWG] این است که چه اتفاقی برای استیبل کوین‌های به اصطلاح الگوریتمی می‌افتد، که این گزارش از راه‌هایی که من مطمئن نیستم قابل توجیه یا مفید هستند، از استیبل‌کوین‌های با پشتوانه فیات متمایز می‌کند.»

“قانون گذاری برای استیبل کوین ها بسیار ضروری است”

در مجموع، به نظر می‌رسد که ورود گزارش PWG با کمی آرامش در جامعه رمزنگاری استقبال شده است – حداقل وزارت خزانه‌داری ایالات متحده پیشنهادی برای غیرقانونی کردن استیبل کوین‌ها نداشت. دیگران خاطرنشان کردند که الزامات بیمه سپرده غیرقابل حل به نظر نمی رسد – حداقل هنوز هیچ رنگ و صدایی ظاهر نشده است – و نوآوری در صنعت به هیچ وجه به هیچ وجه متوقف نخواهد شد زیرا استیبل کوین ها واقعاً در مورد نوآوری نیستند.

مطالب مرتبط:  آیا «فصل بیت کوین» واقعی است یا یک نظریه حداکثری؟

بسیاری بر این باورند که عدم قطعیت نظارتی بلای واقعی اینجاست، و در حالی که شیطان در جزئیات است، همانطور که گری مشاهده کرد، پیشنهادات دولت به عنوان یک توسعه ناخواسته در تعادل تلقی نمی شد. مردم معمولاً دوست دارند شخصی بر فرآیند تولید سوسیس نظارت داشته باشد – حتی اگر نخواهند ساخت سوسیس را خودشان تماشا کنند. کادناس افزود:پروژه‌های استیبل کوین مانند پروژه‌ای که ما در مکزیک ایجاد می‌کنیم، با موانع مختلفی از جمله ندانستن مکان یا امکان فعالیت آن‌ها مواجه هستند. به طور خلاصه، مقررات برای استیبل کوین ها بسیار ضروری است.”

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع