سیزده سال از انتشار وایت پیپر بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو با نام مستعار می گذرد. تنها در 13 سال، شبکه بیت کوین و ارز دیجیتال به سطوح بی سابقه ای رسیده اند.

31 اکتبر 2008، پس از انتشار مقاله ای با عنوان: بیت کوین: «سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا»، تولد بیت کوین را که امروز می شناسیم، نشان می دهد.

وایت پیپر بیت‌کوین مشکل سیستم‌های پرداخت الکترونیکی متمرکز مانند بانک‌ها و مؤسسات مالی را توضیح می‌دهد و همچنین پیشنهاد می‌کند که چگونه یک پروتکل همتا به همتای غیرمتمرکز و ضد دستکاری این مشکل را حل می‌کند.

به بیان ساده، راه حل ساتوشی در مقاله حذف کامل سیستم شخص ثالث متمرکز بود، که به افراد اجازه می‌دهد به بانک خود تبدیل شوند و بدون تکیه بر “شخص ثالث” برای پردازش تراکنش با یکدیگر معامله کنند.

پروتکل پیشنهادی بر روی یک سیستم رمزنگاری امن ساخته شده است که پایه و اساس چیزی را که امروزه به عنوان ستون فقرات ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود – فناوری بلاک چین – می‌سازد.

سیستم غیرمتمرکز همچنین مشکل اعتماد و خطای بیزانس را از طریق الگوریتم Proof-of-Work خود حل می‌کند، که اجازه می‌دهد در صورت موافقت حداقل 51 درصد از شبکه، به‌روزرسانی‌های جدید اجرا شود.

تولد یک صنعت تریلیون دلاری

دو ماه پس از انتشار وایت پیپر، اولین بلاک بیت کوین در 3 ژانویه 2009 استخراج شد. این ارز دیجیتال نه تنها به پولی بزرگ تبدیل شده است، بلکه صنعت تریلیون دلاری را از صفر در بیش از یک دهه به وجود آورده است.

بر اساس Coinmarketcap ، ارزش کل بازار کریپتو بیش از 2.5 تریلیون دلار است که بیت کوین 44.2 درصد از این ارزش را با ارزش بازار 1.1 تریلیون دلار در اختیار دارد که آن را به با ارزش ترین ارز دیجیتال تبدیل می کند، همانطور که همیشه بوده است.

بیت کوین از سال 2010 تا کنون بیش از 2,066,670,000 درصد رشد داشته است و اولین قیمت معاملاتی ثبت شده در بازار بیت کوین 0.003 دلار بوده است.

جالب اینجاست که بر خلاف بسیاری از پروژه های رمزنگاری، ساتوشی ناکاموتو هیچ فروش عمومی یا جذب سرمایه برای راه اندازی بیت کوین انجام نداد. ارز دیجیتال اولیه توسط جامعه کریپتو و بعداً توسط شرکت های بزرگ استخراج بیت کوین استخراج شد که این روزها اتفاق می افتد.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

هویت ساتوشی ناکاموتو یکی از ماندگارترین اسرار در فضای کریپتو باقی مانده است. تا به امروز، هیچ کس هویت واقعی نام مستعاری که بیت کوین را ایجاد کرده است، نمی داند زیرا او در سال 2010 از صحنه دور شد.

satoshi-era_btc_tx_cover
ساتوشی کیست؟

در طول سال‌ها، گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه چه کسی ممکن است وجود داشته باشد وجود داشته است، اما با وجود تمام تلاش‌ها برای یافتن اینکه بنیانگذار مرموز کیست، ساتوشی همچنان نسبتاً گریزان باقی می‌ماند. برخی از مردم حتی معتقدند “او” ممکن است مرده باشد.

در همین حال، کریگ رایت چندین بار ادعا کرده است که بیت کوین را ایجاد کرده است و در تلاش برای اثبات اینکه او واقعا ساتوشی ناکاموتو است، در چندین نبرد حقوقی بوده است.

صرف نظر از اینکه چه کسی این پروتکل را ایجاد کرده است، گزارش ها ادعا می کنند که او بیش از یک میلیون بیت کوین دارد که ارزش آن با قیمت های فعلی بازار بیش از 60 میلیارد دلار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خالق نام مستعار بیت کوین، این پنج حقیقت را که احتمالاً درباره ساتوشی ناکاموتو نمی دانستید 

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع