بخش مالی غیرمتمرکز در حال حاضر تنها 0.1 درصد از حداکثر پتانسیل خود را نشان می دهد و رشد قابل توجه آن اجتناب ناپذیر است.

دیفای می تواند در عرض 5 سال 100 برابر بزرگتر از امروز باشد
  • امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یک محصول طبیعی است که توسط فناوری بلاک چین ممکن شده است و دارای زیرساخت مناسب و آماده برای سوق دادن فناوری به یک میدان بازی بزرگتر است. این فضا از زمانی که شبکه اتریوم در جولای 2015 فعال شد، با رشد 33 برابری به 1.2 میلیون در روز در حال حاضر، رشد چشمگیری داشته است، و اگر زنجیره‌های دیگر نیز گنجانده شود، تراکنش‌های بلاک چین از میلیون‌ها نفر در روز فراتر می‌رود.

بیشتر این تراکنش‌ها از خدمات DeFi مانند Uniswap سرچشمه می‌گیرد که مبادله‌های بیش از ۱ میلیارد دلاری را در هر روز تسهیل می‌کند، و همچنین پروتکل‌های وام‌دهی و استقراضی مانند Aave، Compound و BondAppetit با حجم بازار ده‌ها میلیارد دلار. در حالی که این اعداد با هر استانداردی بزرگ هستند، اما فقط یک نقطه اعشار از صنعت مالی سنتی تریلیون دلاری (TradFi) است.

DeFi فقط سطح خدمات TradFi را خراش می دهد

سیستم مالی سنتی مستلزم امکان مبادلات کالاها و خدمات از جمله بازار سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه، بازار کالا، پرداخت و غیره است. این امر توسط ارائه دهندگان خدمات – بانک ها، شرکت های بیمه، بورس ها، واسطه های مالی، متولیان و غیره – که تریلیون دلار هزینه از خدمات ارائه شده جمع آوری می کنند.

خدمات اصلی DeFi در حال حاضر شامل وام، استقراض، تجارت غیرمتمرکز و تجمیع بازده است – یک لیست نسبتا کوتاه در مقایسه با خدمات مالی گسترده ارائه شده در TradFi. زیرا توسعه دهندگان DeFi به طور فعال در حال کاوش و ایجاد خدمات بیشتر برای اکوسیستم هستند، این وضعیت موجود باقی نخواهد ماند. پروتکل هایی که مناسب محصول/بازار را پیدا می کنند، شاهد رشد انفجاری خواهند بود، به عنوان مثال، افزایش اخیر dYdX .

بازار تریلیون دلاری TradFi آماده اختلال است

بانکداری مصرف کننده . درآمد بانکداری خرده‌فروشی جهانی 2.3 تریلیون دلار در چندین محصول مالی مصرف‌کننده، از جمله وام/وام، محصول وام مسکن، پرداخت و غیره تخمین زده می‌شود . به طور خاص، پرداخت‌ها و تراکنش‌های مصرف‌کننده سالانه بیش از 500 میلیارد دلار درآمد ناخالص به بانک‌ها در سطح جهان دارد و می‌توان با یک اصطکاک بدون اصطکاک از آن بهره برد. UI، یک استیبل کوین جهانی و نقاط پذیرش گسترده – جاه طلبی Diem فیس بوک قبل از پس زدن نظارتی .

بازار سرمایه . ارزش بازار جهانی سهام بیش از 100 تریلیون دلار تخمین زده می شود ، در حالی که تنها بیش از 243 میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) در امور مالی غیرمتمرکز است. توکن‌های امنیتی روند اجتناب‌ناپذیری هستند که رگولاتورها در نهایت به تأیید و ایجاد چارچوب نظارتی نیاز دارند، و صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز که به الزامات «مشتری بدانید» (KYC) پایبند هستند، می‌توانند از این بازار سهام تریلیون دلاری در TradFi بهره ببرند.

بیمه . صنعت بیمه جهانی یکی دیگر از صنعت تردفای تریلیون دلاری است که می تواند با فناوری قراردادهای هوشمند کامل شود. حدود یک سوم حق بیمه جهانی برای هزینه های اداری و کمیسیون تخصیص می یابد که اساساً باعث تغییر کوتاه مدت مصرف کننده می شود. قراردادهای هوشمند امکان اجرای ارزان، سریع و دقیق فرآیندهای بیمه از پذیره نویسی تا خسارت را فراهم می کند و منبع درآمدی سودآور برای صنعت DeFi خواهد بود.

اندازه بازار آدرس پذیر DeFi

حجم معاملات . شبکه اتریوم روزانه بیش از 1.3 میلیون تراکنش را در سال 2021 پردازش می کند که شامل حواله، تجارت، وام، استقراض و انواع مختلف تراکنش های دیگر می شود. در مقایسه با بیش از 1 میلیارد تراکنش روزانه کارت اعتباری جهانی و حدود 5.5 میلیارد حجم معاملات روزانه در NASDAQ، این رقم بسیار ناچیز است . گرفتن 1% از تراکنش های کارت اعتباری در زنجیره اتریوم حداقل 8 برابر حجم فعلی آن است.

درآمد پروتکل . درآمد سالانه پروتکل در تمام پروتکل های DeFi حدود 5 میلیارد دلار برآورد شده است. این دوباره کسری در برابر 2.3 تریلیون دلار درآمد بانکداری خرده فروشی جهانی است. ۲ تریلیون دلار درآمد جهانی پرداخت های فرامرزی و ۳۵ میلیارد دلار درآمد بورس جهانی. صنعت TradFi آنقدر پرسود است که تصاحب یک درصد از سهم بازار به معنای 10 برابر افزایش درآمد DeFi است.

سرکوب کریپتو روند DeFi را تسریع می کند . حتی اگر کشورهایی مانند چین به سرکوب کریپتوها ادامه می‌دهند ، استفاده از DeFi را تسریع می‌کند. کاربران کیف پول Active Ethereum و افزونه مرورگر MetaMask در آگوست 2021 10 برابر به 10 میلیون نفر رسیده اند . در حالی که این عدد به ظاهر بالاست، اما نشان دهنده ضریب نفوذ 5 درصدی در بین 221 میلیون کاربر جهانی ارزهای دیجیتال است. این نشان می‌دهد که کاربران عمومی رمزارز، که به خدمات متمرکز بدون اصطکاک مانند Robinhood عادت کرده‌اند، یک بازار بزرگ و دست‌نخورده برای DeFi هستند و می‌توانند با بهبود UI/UX جذب شوند.

مطالب مرتبط: ممنوعیت کریپتو چین: افت قیمت را بخرید یا باعث نگرانی؟

DeFi با خدماتی که در تابستان 2021 DeFi به جریان اصلی جامعه رمزنگاری تبدیل شد، تنها سه سال از عمر آن می گذرد. پلتفرم‌های وام‌دهی، مانند Compound و Aave، همراه با صرافی‌های غیرمتمرکز مانند Uniswap و Curve، موقعیت خود را به عنوان پروتکل‌های پیشرو در بازار با مزیت حرکت اول تثبیت کردند. اینها آسان نبودند. هیدن آدامز، بنیان‌گذار Uniswap مقاله‌ای نوشت که سفر خود به سوی راه‌اندازی Uniswap V1 را شرح می‌دهد – این نقطه اوج ایمان، دوستی، حمایت و کار سخت در طول زمستان کریپتو است. جامعه سازندگان DeFi در این چرخه جدید با پیوستن برنامه‌نویسان بیشتری از استارت‌آپ‌های سنتی و فناوری‌های بزرگ به صحنه بلاک چین و دی‌فای قوی‌تر شده‌اند، و این تنها می‌تواند به این معنا باشد که ما بیش از هر زمان دیگری منابع برای رشد فضا و فناوری داریم.

در 4 فوریه 2004، یک پروژه اتاق خوابگاهی متولد شد و در سال 2021 به یک شرکت 1 تریلیون دلاری با 3 میلیارد کاربر تبدیل شد – فیس بوک یا پس از تغییر نام تجاری متا نامیده می شود . DeFi به تازگی شروع شده است و با وجود منابع و استعدادهایی که در حال حاضر به فضا سرازیر شده اند، رشد 100 برابری در 5 سال آینده یک رویا نیست، بلکه اجتناب ناپذیر است.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع