Ripple ممکن است کمی دیر به مهمانی NFT رسیده باشد، اما XRP Ledger تلاش خواهد کرد تا تبدیل به یک تغییر دهنده صنعت بازی شود و هژمونی اتریوم را به چالش بکشد.

دیوید شوارتز، مدیر ارشد فناوری ریپل، می گوید: «در طول زمان، شاهد گسترش بازار NFT خواهیم بود.

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT در سال جاری بر بازار ارزهای دیجیتال تسلط داشتند. با فروش بیش از 2.5 میلیارد دلار در نیمه اول سال 2021، نباید تعجب آور باشد که هم جامعه کریپتو و هم سازندگان جریان اصلی NFT ها را به امید افزایش درآمد و تعامل راه اندازی می کنند. ظهور Metaverse همچنین به پذیرش NFT ها فشار آورده است و ارزش غیرقابل تغییر را برای برندهای بزرگ و پلتفرم های رسانه های اجتماعی به طور یکسان نشان می دهد. 

در حالی که فروش NFT افزایش می یابد، بلاک چین اتریوم همچنان بر فضا حاکم است. به عنوان مثال، یک گزارش اخیر از Cointelegraph Research نشان داد که اتریوم حداقل 97٪ از هر بخش بازار NFT را که شامل بازی ها، کلکسیون ها و بازارها می شود، نمایندگی می کند . همچنین جالب است اشاره کنیم که شرکت تحلیلی بلاک چین Moonstream دریافت که حدود 17٪ از آدرس ها بیش از 80٪ از تمام NFT ها را در اتریوم کنترل می کنند، که نشان دهنده نابرابری گسترده ای است که هنوز در بازار NFT وجود دارد.

اگرچه این مورد است، اما توجه به این نکته مهم است که توکن های غیرقابل تعویض هنوز یک مفهوم بسیار جدید و اولیه هستند. حتی اگر اتریوم در حال حاضر بر بازار تسلط دارد، رقبای قابل توجهی وجود دارد.

به عنوان مثال، شرکت پرداخت بلاک چین ریپل اخیراً سرمایه گذاری در بازار NFT Mintable را اعلام کرد که به پلتفرم اجازه می دهد تا با XRP Ledger (XRPL) یکپارچه شود تا سازندگان بتوانند به طور ایمن و کارآمد NFT های خود را بفروشند. علاوه بر این، در ماه سپتامبر این سال، موج دار شدن راه اندازی یک صندوق 250 میلیون $ سازندگان به تقویت نوآوری در از Tokenization، به طور خاص در نشانه nonfungible متمرکز شده است.

با توجه به مشارکت اخیر ریپل در فضای NFT، کوین تلگراف با دیوید شوارتز، مدیر ارشد فناوری ریپل، در جریان NFT NYC صحبت کرد تا درباره علاقه فزاینده این شرکت به توکن های غیرقابل تعویض اطلاعات بیشتری کسب کند. شوارتز همچنین در مورد موضوعات دیگری از جمله ظهور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDCها، اهداف پشت توکن Wrapped XRP (wXRP) و نقشه راه آتی ریپل صحبت کرد.

کوین تلگراف: از اینکه به من ملحق شدید متشکرم، دیوید. اول از همه، در طول سخنرانی خود در NFT NYC چه بحثی داشتید؟

دیوید شوارتز : صحبت من در NFT NYC بیشتر در مورد NFT های کربن خنثی و حل مشکل مصرف انرژی بود. بدیهی است که ما قرار نیست تغییرات آب و هوایی را در فضای بلاک چین حل کنیم، اما حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که آن را خیلی بدتر نکنیم. این یک مشکل فنی نیست – ما می دانیم که چگونه آنقدر انرژی مصرف نکنیم، فقط باید مردم را متقاعد کنیم که فناوری هایی را که سازگارتر با آب و هوا هستند به کار گیرند. 

Cointelegraph: Ripple اکنون به افراد اجازه می دهد NFT ها را در XRP Ledger ایجاد کنند. آیا می توانید در این مورد با جزئیات صحبت کنید؟

DS : ما برای مهمانی کمی دیر آمدیم، اما نه خیلی دیر. اگر NFT ها موفق باشند، پس همه ما هنوز زود هستیم. ما در ابتدا شروع به بررسی نحوه استفاده مردم از NFT کردیم و متوجه شدیم که بسیاری از چالش‌هایی که مردم با آن روبرو هستند به دلیل ابتدایی بودن فناوری است. “هر شرکتی که بخواهد وارد این فضا شود نیاز به مقدار زیادی تخصص خاص دارد، که راه خوبی برای رشد نیست. بنابراین، ساخت این ابزار چیزی است که ما روی آن تمرکز کرده ایم. همچنین گاهی اوقات پول مانع است.”

وقتی کسی ایده خوبی با ابزار مناسب و تیم مناسب دارد، گاهی اوقات فقط به پول بیشتری برای مقیاس‌بندی نیاز دارد. ما می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا بر این مشکل غلبه کنند تا ثابت کنیم که این فناوری همانطور که آنها می‌خواهند کار می‌کند.

Cointelegraph: شما همچنین اشاره کردید که XRP Ledger در مصرف انرژی کارآمد است. ممکن است توضیح دهید که چرا این مورد است؟

DS : بله، دلیل اینکه سیستم‌هایی مانند بیت کوین ( BTC ) و اتریوم ( ETH ) انرژی مصرف می‌کنند ، دلیل اینکه اثبات کار ، یا PoW، انرژی مصرف می‌کنند این است که به طور خاص برای ایجاد کمبود مصنوعی طراحی شده‌اند. اگر می‌خواهید از چیزی که باید کمیاب باشد سود ببرید، می‌خواهید کمبود مصنوعی داشته باشید. شما همچنین برای اینکه چیزی ارزشمند باشد به کمبود مصنوعی نیاز دارید و باید مشتریان را متقاعد کنید که کمبود مصنوعی نیست.

بنابراین، PoW با استفاده از چیزی کمیاب، که انرژی است، کمبود مصنوعی ایجاد می کند. هر چند وقتی انرژی صرفاً برای ایجاد کمبود مصنوعی استفاده می شود، هزینه را بالا می برد. تنها دلیلی که می‌خواهید این کار را انجام دهید این است که در حال کاهش پول هستید. فقط افرادی که این هزینه ها را دریافت می کنند، آن فناوری را ترویج می کنند.

در XRP Ledger، هیچ کس کارمزد تراکنش دریافت نمی کند، بنابراین هیچ کس کارمزد بالایی نمی خواهد. کارمزد به معنای واقعی کلمه هزینه پردازش تراکنش را پوشش می دهد. واقعیت این است که XRP Ledger به همان اندازه بدون کمبود مصنوعی کار می کند.

کوین تلگراف: آیا استفاده از XRP Ledger برای NFT ها در مقابل اتریوم مزایای دیگری دارد؟

DS : بله، یکی از آنها مقیاس پذیری یا تعداد تراکنش ها در ثانیه است. کارهایی وجود دارد که می توانید در اتریوم انجام دهید، اگرچه نمی توانید آنها را در XRP Ledger انجام دهید. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از کارهای مالی غیرمتمرکز (DeFi) روی اتریوم در حال انجام است. تقریباً می توانید هر کاری را که تصور می کنید انجام دهید، مانند چیزهایی با وام، یا TradeFi، یا وام مسکن و سهام. ما امروز آن قابلیت‌ها را در XRP Ledger نداریم، اما شما می‌توانید NFT را برش دهید.

ما امروز آن قابلیت‌ها را در XRP Ledger نداریم، اما شما می‌توانید NFT را برش دهید. ما همچنین یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) داریم و شما می توانید توکن های جدید صادر کنید. پرداخت ها ارزان و سریع هستند، بنابراین تا حدودی، این یک مبادله مهندسی اساسی است.”اگر می خواهید همه کارها را انجام دهید، پس نمی توانید در هیچ کاری خیلی خوب باشید. XRP Ledger لیستی از کارهایی دارد که واقعاً به خوبی انجام می دهد. اگر یکی از آن چیزهایی باشد که به آن نیاز دارید، عالی است. اما اگر یکی از آنها نباشد. این چیزی است که شما نیاز دارید، پس باید به سمت چیزی کلی تر بروید.”

بخشی از سرعت و هزینه پایین تراکنش اتریوم به این دلیل است که می توانید فناوری های انعطاف پذیرتری را روی بلاک چین ایجاد کنید. اکثر افرادی که بر اساس XRP Ledger می‌سازند، کارهای پیچیده‌ای انجام می‌دهند، اما به دلایل فنی، نیازی به این کارها ندارند.

Cointelegraph: بهترین موارد استفاده برای کسی که می خواهد NFT را در XRP Ledger ایجاد کند چیست؟

DS : امروزه موارد استفاده عمدتاً کلکسیونی هستند. در XRP Ledger، هزینه بسیار کمتر است، بنابراین اگر در حال ساخت NFT در اتریوم هستید، باید حداقل 500 دلار ارزش داشته باشد، و حتی در این صورت هزینه ها نزدیک به 100 دلار خواهد بود. هزینه ها در XRP Ledger بسیار کمتر است و این امکان را برای طیف وسیع تری از موارد استفاده فراهم می کند.

من فکر می‌کنم که امروزه بیشتر موارد استفاده کلکسیونی هستند، مانند آثار هنری، چیزهایی که به هنر دیجیتال متصل می‌شوند، چیزهایی که به موسیقی‌دانان متصل می‌شوند. اما من فکر می کنم با گذشت زمان، ما شاهد گسترش بازار NFT خواهیم بود.

Cointelegraph: من همچنین می خواستم در مورد Wrapped XRP صحبت کنم. آیا می توانید در مورد آن به جزئیات بپردازید؟

DS : Wrapped XRP دارایی است که برای ردیابی قیمت XRP طراحی شده است . برای هر XRP پیچیده، یک XRP وجود دارد که در یک اکوسیستم گره خورده است که تا زمانی که Wrapped XRP آزاد شود، آن XRP را قفل نگه می دارد. ایده در اینجا این است که آنها باید قیمت نزدیک را دنبال کنند. XRP پیچیده مانند XRP رفتار خواهد کرد. برای مثال، اگر تنها چیزی که از XRP برای آن استفاده می‌کنید، ارزش متحرک است، و چیزی دارید که ارزش آن یکسان است، اینها باید به عنوان جایگزین در بازار عمل کنند.معایب Wrapped XRP این است که نمی‌توانید آن را با قیمت ارزان و سریع در XRP Ledger مانند XRP جابه‌جا کنید. اما مزیت آن این است که می‌توانید از آن در DEX در اتریوم استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر 500 XRP برای استفاده در یک DEX دارید و نمی‌توانید امروز آن را به هر قیمتی انجام دهید، آنگاه Wrapped XRP به شما این امکان را می‌دهد تا توکنومیک XRP و معنای اتریوم را دریافت کنید. این به جلوگیری از قفل شدن XRP از ویژگی ها کمک می کند. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که Wrapped XRP در ماه دسامبر عرضه شود.

Cointelegraph: آینده ریپل چیست؟

DS : ما سخت برای CBDC ها فشار آورده ایم. چیزی که هیجان انگیز است این است که افراد زیادی در این فضا هستند که واقعا نمی دانند CBDCها چه توانایی هایی دارند. چشم انداز ما این است که تصور کنیم هر مؤسسه مالی در جهان بتواند هر ارز فیات را با هر مؤسسه مالی دیگر در چند ثانیه تسویه کند. این بسیار بزرگ است، اما به قابلیت همکاری و امنیت نیاز دارد.اگر می‌خواهید یک سیستم پرداخت به این بزرگی بسازید، به یک مدل امنیتی نیاز دارید که از سوییفت استفاده نمی‌کند و بلاک چین‌ها تقریباً مشکل امنیتی ندارند.»

ویژگی دیگر قابلیت همکاری است. به عنوان مثال، ایالات متحده نمی تواند چنین سیستمی را بسازد، زیرا عربستان سعودی از آن استفاده نمی کند. اما، اگر عربستان سعودی یک سیستم بسازد، و ایالات متحده یک سیستم بسازد، باید استانداردی برای قابلیت همکاری وجود داشته باشد. در غیر این صورت، بانک‌های ایالات متحده نمی‌توانند یورو را با بانک‌های اروپایی تسویه کنند.

چیز دیگری که ما روی آن کار می کنیم زنجیره های جانبی فدرال است که به دارایی ها اجازه می دهد آزادانه بین بلاک چین ها حرکت کنند. Wrapped XRP نمونه ای از این است زیرا به XRP اجازه می دهد بین XRP Ledger و Etherem حرکت کند، اما اینها راه حل های نقطه ای برای مشکلات خاص هستند. مزیت راه حل برای یک مشکل خاص این است که نوعی نوآوری را امکان پذیر می کند که در حال حاضر امکان پذیر نیست.

مطالب مرتبط:  فراتر از تبلیغات NFT: ایجاد مدل های تجاری پایدار برای هنرمندان

امروزه، اگر می‌خواهید قراردادهای هوشمند اتریوم داشته باشید، باید با قراردادهای هوشمند اتریوم، یک بلاک چین بسازید. شما همچنین باید قوانینی مانند بزرگ بودن یک مخاطب هوشمند را رعایت کنید. بنابراین، شما نمی توانید در سطح تغییر آن قوانین نوآوری کنید. کاری که زنجیره‌های جانبی فدرال انجام می‌دهند این است که به شما امکان می‌دهد در پایین‌ترین سطح نوآوری کنید، بنابراین کاربران می‌توانند با هر هزینه‌ای که می‌خواهند و هر دارایی که می‌خواهند، یک بلاک چین بسازند. می تواند عمومی یا خصوصی باشد و می تواند در مدت زمان کوتاهی با پول واقعی پخش شود.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع