با توجه به  سرویس ردیابی L2Beat ،  راه حل های لایه 2 اتریوم بار دیگر با رشد کلی قوی روبرو هستند. پس از اینکه هزینه‌های اتریوم به بالاترین حد خود رسید و شبکه برای استفاده از برنامه‌ها و راه‌حل‌های غیرمتمرکز ناخوشایند شد، شبکه‌های لایه ۲ برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها و سرعت مفید هستند.

در هفت روز گذشته، ارزش کل قفل شده در راه حل لایه 2 اتریوم 20 درصد افزایش یافته و به 4.39 میلیارد دلار رسیده است. پروژه هایی مانند Arbitrum، Loopring و Optimism به ترتیب 20، 84 و 98 درصد رشد را نشان دادند. هر دو Arbitrum و Optimism از فناوری جمع آوری خوش بینانه استفاده می کنند.

مجموعه های خوش بینانه

این نوع راه حل لایه 2 امکان استفاده از قراردادهای هوشمندی را که در بالای لایه اصلی اتریوم اجرا می شوند، می دهد. در حالی که قراردادهای هوشمند در بالای لایه اصلی اجرا می شوند، هنوز توسط شبکه اصلی ایمن می شوند .مربوطرابینهود جامعه شیبا اینو را اذیت می کند زیرا درخواست برای لیست SHIB به 500000 امضا نزدیک می شود

اگر کاربر مایل به استفاده از راه حل لایه 2 باشد، وجوه او در قرارداد هوشمند روی اتریوم ذخیره می شود. کاربران یک تراکنش خارج از زنجیره را به یک تجمیع کننده ارسال می کنند که سپس قرارداد هوشمند جدید را ایجاد می کند، سپس یک ریشه حالت جدید را محاسبه می کند و در نهایت یک تراکنش اتریوم ایجاد می کند.

راه حل های دیگری مانند Loopring از فناوری متفاوتی به نام ZK Rollups استفاده می کنند که عملکرد متفاوتی دارد و به عنوان یک فناوری پیچیده تر از Optimism به بازار عرضه می شود. از محاسبات ریاضی و پیچیده استفاده می‌کند تا تراکنش‌هایی با مدرک‌های دانش صفر امکان‌پذیر باشد.

رشد فناوری

دلیل اصلی رشد و توسعه سریع راه حل لایه 2 افزایش هزینه ها در شبکه اتریوم است. پیش از این، U.Today گزارش داده بود  که کارمزدهای شبکه اصلی اتریوم برای یک هفته تمام به طور مداوم بالای 100 Gwei باقی مانده است که باعث می شود یک تراکنش حدود 15 دلار هزینه داشته باشد.

L2Beat Data
منبع: L2Beat

با برنامه های غیرمتمرکز که گاهی اوقات هزاران TPS تولید می کنند، هزینه های گاز می تواند به یک مسئله جدی برای کاربران تبدیل شود. به همین دلیل است که راه حل های لایه 2 بیشتر مورد توجه سرمایه گذارانی قرار می گیرد که مایل به صرف صدها دلار برای کارمزد تراکنش نیستند.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع