گروه اسلامی اندونزیایی NU می گوید رمزارزها آنقدر بی ثبات هستند که تحت قوانین اسلامی قانونی نیستند.

شعبه جاوه شرقی یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اسلامی اندونزی نهضت‌العلماء (NU) فتوایی صادر کرده است که استفاده از ارز دیجیتال را بر اساس قوانین اسلامی «حرام» یا ممنوع می‌داند.

فتوا یک عقیده حقوقی غیر الزام آور درباره شریعت اسلامی است که از طریق بحثی به نام باتسل مسایل به آن می رسد. نمایندگانی از مدیریت شعبه نهضت العلماء (PCNU) و چندین مدرسه شبانه روزی اسلامی در سرتاسر جاوه شرقی در باتسل مسایل حضور داشتند.

علاقه به ارزهای دیجیتال در اندونزی طی سال گذشته افزایش یافته است. در اوایل این ماه، گزارشی توسط Coinformant گزارش داد که اندونزی شاهد افزایش گسترده 1772 درصدی در تعداد افرادی بود که  در سال 2021 با مقالاتی در مورد کریپتو درگیر شدند.

اندونزی بزرگترین جمعیت مسلمانان جهان را در خود جای داده است و صنعت کریپتو پررونقی دارد. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی اندونزی، این کشور تا ماه مه سال جاری حدود 6.5 میلیون سرمایه گذار کریپتو داشت که بر 5.7 میلیون سرمایه گذار خرد ثبت شده در بورس اوراق بهادار اندونزی (IDX) سایه انداخته است.

در اطلاعیه‌ای که در تاریخ 24 اکتبر در وب‌سایت شعبه نهضت‌العلمای جاوه شرقی منتشر شد، به نقل از کیایی عزیزی چاسب‌الله، رئیس هیئت‌مدیره، آمده است:شرکت کنندگان در باتسل مسایل این نظر را دارند که اگرچه دولت ارز دیجیتال را به عنوان یک کالا به رسمیت می شناسد، اما طبق قوانین شرع اسلامی نمی توان آن را قانونی کرد.

این گروه به این نتیجه رسیدند که ارز دیجیتال حرام تلقی می‌شود، زیرا شامل حدس و گمان بیش از حد است و بنابراین نمی‌توان از آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری قانونی استفاده کرد.

نماینده مدرسه شبانه روزی اسلامی لیربویو، Kediri، گفت: «بر اساس چندین ملاحظات، از جمله شیوع تقلب، این کار غیرقانونی تلقی می شود.

برخی از دانشمندان مسلمان معتقدند که ارز رمزنگاری شده مشابه قمار است که طبق قوانین دینی اسلام ممنوع است. با این حال، نظرات متفاوت است و سایر سازمان‌های اسلامی در سراسر جهان می‌گویند که قوانین اسلامی ارزهای دیجیتال را مجاز می‌دانند.

سال گذشته مقام مالزی که بر رعایت قوانین اسلامی در امور مالی نظارت دارد، اعلام کرد که اجازه تجارت دارایی دیجیتال را می دهد .

همچنین در حال حاضر تلاش‌هایی در استرالیا برای ایجاد اولین پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) تحت هدایت شریعت در جهان در حال انجام است تا مسیری بین مزایای DeFi و اعتقادات مالی اسلامی را طی کند.

بیشتر بخوانید: گزارش: اندونزی پیشتاز افزایش جهانی علاقه به ارزهای دیجیتال است

در ماه سپتامبر، وزیر بازرگانی محمد لطفی به رسانه‌های محلی گفت که اندونزی قصد ندارد از چین پیروی کند و ممنوعیتی برای معاملات ارزهای دیجیتال، استخراج یا تجارت اعمال کند.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع