به گفته فرن ویلالبا سگرا از Internxt، انحصارگران داده مانند گوگل از موقعیت خود سوء استفاده کرده اند. معماری غیرمتمرکز یک راه حل ارائه می دهد.

شکستن انحصار گوگل: Internxt با افزایش نگرانی های مربوط به حریم خصوصی، ابر غیرمتمرکز را تحت فشار قرار می دهد

سرویس ذخیره‌سازی فایل‌های بلاک چین متمرکز بر حریم خصوصی، Internxt چشم‌انداز عالی دارد: استفاده از فناوری غیرمتمرکز برای شکستن انحصار Big Tech بر داده‌های کاربر . اولین محصول آن، Internxt Drive، با هدف رقابت به عنوان جایگزینی برای Google Drive و Dropbox – بدون به خطر انداختن حریم خصوصی شخصی و مالکیت داده‌ها. 

در مصاحبه ای اختصاصی با کوین تلگراف، مدیر عامل اینترنکست، فرن ویالبا سگرا، فناوری اصلی محصول خود را تشریح کرد و توضیح داد که چرا حریم خصوصی باید به عنوان یک حقوق اساسی بشر در نظر گرفته شود. او همچنین خطرات معماری متمرکز را توضیح داد ، چرا Big Tech به طور مداوم حریم خصوصی کاربران را نقض می کند و آنچه در عصر وب 3 در انتظار کاربران اینترنت است.

حریم خصوصی به عنوان حقوق بشر

اگرچه طرفداران حریم خصوصی مدت‌هاست که نگران سوء استفاده‌های Big Tech از داده‌های کاربران هستند، رسوایی Cambridge Analytica فیس‌بوک در سال 2018 سرپوش را بر این موضوع باز کرد. (به عنوان تازه‌تر، کمبریج آنالیتیکا یک شرکت مشاوره بریتانیایی است که توانست داده‌های میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک را بدون رضایت آنها به دست آورد. سپس اطلاعات آنها برای تبلیغات سیاسی مورد استفاده قرار گرفت.) در جولای 2019، کمیسیون تجارت فدرال این غول رسانه‌های اجتماعی را جریمه کرد. 5 میلیارد دلار برای نقض حریم خصوصی

در گذشته ، سوءاستفاده هایی مانند Cambridge Analytica Segarra را شگفت زده نکرد ، که به Cointelegraph گفت که از تضاد حریم خصوصی کاربران با مدل تجاری شرکت هایی مانند فیس بوک ، گوگل و مایکروسافت محافظت می کند. او توضیح داد: «به همین دلیل است که این شرکت‌ها داده‌های بیشتری از آنچه واقعاً مورد نیاز است جمع‌آوری می‌کنند. “خدمات آنها فی نفسه یک هدف نیست، بلکه وسیله ای برای رسیدن به هدف است.”

مطالب مرتبط: Flow خدمات ذخیره سازی Filecoin را برای غیرمتمرکزتر کردن NFT ها یکپارچه می کند

“سرویس ذخیره سازی فایل با دانش صفر”

از بین رفتن حریم خصوصی شخصی توسط Big Teg ، Segarra و تیمش را مجبور به ایجاد یک مدل تجاری جدید بر اساس عدم تمرکز کرد. اولین محصول این شرکت ، Internxt Drive ، به عنوان جایگزینی برای Google Drive و Dropbox توصیف شده است که مبتنی بر رمزگذاری دانش صفر و مراکز داده زمین توزیع شده است. او توضیح داد:فایل‌های آپلود شده در درایو Internxt تکه تکه می‌شوند، در سمت کلاینت رمزگذاری می‌شوند و در سرتاسر جهان توزیع می‌شوند، به طوری که یک سرور هرگز یک فایل کامل را نگه نمی‌دارد، بلکه یک قطعه داده رمزگذاری‌شده […] در این معماری‌ها، فایل‌ها اغلب تقسیم می‌شوند. به بخش هایی با اندازه مساوی از داده ها. هر بخش یا بلوک آدرس مخصوص به خود را دارد اما هیچ ابرداده ای برای ارائه زمینه در مورد چیستی خود ندارد. هدف ذخیره سازی را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که داده ها را در میان آرایه های ذخیره سازی یا سیستم های فایل توزیع شده تکرار کند.

برخلاف سیستم‌های متمرکز، که در آن داده‌های کاربر در سرورهای فیزیکی متعلق به ارائه‌دهنده ابری ذخیره می‌شوند، معماری غیرمتمرکز امنیت بیشتری را با توجه به عملکرد ابر فراهم می‌کند.

او توضیح داد: «اگر یک مؤلفه غیرمتمرکز به خطر بیفتد یا با خطای زمان اجرا مواجه شود، که بدترین سناریوی غیرقابل بازیابی است، زیرا مؤلفه آفلاین می شود در حالی که بقیه ابر به طور عادی به کار خود ادامه می دهند». از سوی دیگر ، با سیستم های ذخیره سازی متمرکز ابر ، عملکردهای اصلی در یک فضا به هم متصل شده اند. «اگر یک خطا یا حمله بتواند یک مؤلفه متمرکز را بی‌ثبات کند، کل ابر در معرض خطر است».

وب 3 و آینده حریم خصوصی

وب 3 – یک مفهوم گسترده که به پارادایم جدید خدمات اینترنتی اشاره دارد که در آن کاربران کنترل بیشتری بر داده های شخصی خود دارند – به عنوان یک راه حل بالقوه برای نگرانی های رو به رشد حریم خصوصی جامعه اعلام شده است. پارادایم فعلی که وب 2 نامیده می شود، عمدتاً  توسط شرکت هایی هدایت می شود که در ازای داده های شخصی خدمات ارائه می دهند.

مطالب مرتبط: ایجاد “OnlyFans on blockchain” یک فرصت بزرگ و استفاده نشده است – بنیانگذار Dfinity

ظهور فناوری بلاک چین، تمرکززدایی را تقریباً مترادف با وب 3 کرده است. فناوری ذخیره سازی ابری غیرمتمرکز که توسط Internxt حمایت می شود  ،  با این روایت همسو می شود که وب 3 ماهیت مالکیت داده ها را تغییر می دهد و کنترل بیشتری را در دستان کاربران قرار می دهد. شرکت های بزرگ فناوری ناظران صنعت به درستی متذکر شده اند که این الگوی جدید می تواند مقررات حریم خصوصی موجود را به چالش بکشد، به خصوص که برنامه های غیرمتمرکز همچنان در حال رشد هستند.

سگرا گفت: «وب 3 مطمئناً بزرگ خواهد بود»، و افزود که برنامه‌های مصرف‌کننده محور که به کاربران اجازه می‌دهند به صورت آنلاین از خود محافظت کنند، «با تقاضای زیادی از سوی بازار مواجه خواهند شد».

Internxt با موفقیت 1 میلیون دلاری که توسط صندوق سرمایه گذاری ونچر سیتی مستقر در میامی انجام شد ، با موفقیت همراه است. سگرا گفت که پذیرش در حال رشد است و انتظار می‌رود این شرکت تا پایان سال 2021 1500 درصد رشد سالانه داشته باشد.

“این مطلب صرفاً ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد”

منبع