غول رسانه‌های اجتماعی متعلق به شرکت‌ها، فیسبوک، آماده می‌شود تا شما را تا انتهای Metaverse و بازگشت – اگر به آنها اجازه دهید – ردیابی کند.

متاورس: آیا این یک پناهگاه غیرمتمرکز خواهد بود یا یک استبداد متمرکز؟

هفته گذشته، فیس‌بوک به متا تغییر نام داد و برنامه‌های خود را برای شروع توسعه Metaverse – یک روش کاملاً جدید برای تعامل و پیمایش در اینترنت – اعلام کرد. اکنون، چشم انداز متاورس دارای یک غول شرکتی چند میلیارد دلاری است که برای سکان هدایت آن رقابت می کند، که آینده آن را بیش از پیش مبهم کرده است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​شرکت های بزرگ احتمالا نقش مهمی در چگونگی توسعه و تکامل متاورس ایفا خواهند کرد. اما آیا با همان مشکلاتی که غول‌های رسانه‌های اجتماعی امروزی با آن مواجه هستند، مواجه خواهد شد یا پلتفرم‌ها و خدمات غیرمتمرکز در کانون توجه قرار خواهند گرفت؟

مرتبط: صنعت جدید، قوانین جدید: ساخت Metaverse بدون تعصب

ساخت باغ دیواری دیجیتال

در کنفرانس فیسبوک کانکت هفته گذشته، مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل متا، اعلام کرد که قصد دارد امسال 10 میلیارد دلار صرف توسعه Metaverse کند – اکوسیستمی از تجربیات دیجیتالی به هم پیوسته، خدمات و پلتفرم‌هایی که به طور یکپارچه با دنیای واقعی ترکیب می‌شود.

اعلام Meta@ – نام جدید شرکت فیس بوک. متا به ساخت متاورس کمک می کند، مکانی که در آن به صورت سه بعدی بازی می کنیم و به هم متصل می شویم. به فصل بعدی ارتباط اجتماعی خوش آمدید.

28 اکتبر 2021

اما همانطور که فیس‌بوک بارها و بارها نشان داده است – مانند زمانی که از تعهد خود مبنی بر عدم نیاز به حساب فیس‌بوک برای استفاده از محصولات Oculus خود عقب نشینی کرد – تقریباً مطمئناً به دنبال اعمال کنترل‌های دقیق در مورد نحوه استفاده و دسترسی به Metaverse است. به هر حال، قفل‌های اکوسیستم روشی محبوب و آزموده‌شده برای اجبار به تعامل مداوم و در عین حال منزوی کردن رقابت هستند.

با توجه به اینکه خود زاکربرگ Metaverse را به عنوان “نسل بعدی اینترنت” نامید که توسط صدها میلیون کاربر استفاده خواهد شد، بعید به نظر می رسد که یک جالوت شرکتی با سهامداران برای خشنود کردن، تمام تلاش خود را در پشت صحنه انجام ندهد. متا را در مرکز متاورس قرار دهید.

Metaverse به عنوان یک چشم انداز وسیع و آینده که بدون شک راه های جدیدی را برای ایجاد، معاشرت و کار آنلاین معرفی می کند، تبدیل به یک رسانه فراگیر می شود که اکثر افراد آگاه به اینترنت تا حدی با آن تعامل خواهند داشت.

به همین ترتیب، با توجه به انتشار اخیر «فایل‌های فیس‌بوک» توسط وال استریت ژورنال، فاش شد که پلتفرم رسانه‌های اجتماعی از انبوهی از مشکلات رنج می‌برد و با برخی از شیوه‌های تجاری بسیار مشکوک کار می‌کرد. دعوی حقوقی برای کاهش تعدیل محتوا در مقابل رفتار ترجیحی با کاربران خاص. همه اینها در تضاد کامل با دیدگاه برابری طلبانه زاکربرگ برای متاورس است.

اگر Metaverse در تصویر فیس بوک ساخته شده است، من را حساب کنید.

این اسناد همچنین نشان می دهد که فیس بوک به سرعت در حال از دست دادن محبوبیت در میان نسل هزاره است – نسلی که احتمالاً با فناوری های متاورس تعامل دارد.

متا قبلاً به‌خاطر برنامه‌هایش به‌طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است و اخیراً توسط الکساندریا اوکاسیو کورتز، سیاستمدار آمریکایی در یک انتقاد توئیتری به عنوان «سرطان برای دموکراسی» شناخته شد. به نظر می‌رسد که این احساس توافق عمومی در توییتر Crypto است که واکنش مثبتی به این خبر نشان نداد.

متا مانند «ما سرطانی برای دموکراسی هستیم که به یک ماشین نظارتی و تبلیغاتی جهانی برای تقویت رژیم‌های استبدادی و نابودی جامعه مدنی… برای سود متاستاز می‌کنیم!» https://t.co/jzOcCFaWkJ— الکساندریا اوکازیو-کورتز (@AOC) 

28 اکتبر 2021

بازی تقلبی است و به نفع شما نیست. متا می خواهد هویت دیجیتالی شما را در اختیار داشته باشد و با توجه به راهش، به اطلاعات بیشتری از هر زمان دیگری دسترسی خواهد داشت. نه، متشکرم!

منجنیق بلاک چین

انتظار می‌رود که بلاک چین به یکی از فناوری‌های کلیدی تبدیل شود که امکان توسعه فضای مجازی واقعاً فراگیر را فراهم می‌کند که می‌تواند به همان اندازه ایمن اینترنت وب ۲.۰ پیمایش شود.

به لطف راه‌حل‌های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین که به آواتارهای دیجیتالی واقعاً پایدار کمک می‌کند، همراه با دارایی‌های دیجیتالی که دسترسی غیرمجاز منطقه‌ای به خدمات و محصولات را فراهم می‌کنند، به نظر می‌رسد Metaverse ارزش‌هایی را به ارث می‌برد که صنعت بلاک چین بر پایه آن بنا شده است – یعنی بدون مجوز. دسترسی، مقاومت در برابر سانسور، امنیت و عدم تمرکز.

مرتبط: تنظیم کننده ها برای رمزنگاری می آیند: آیا هویت دیجیتال جواب می دهد؟

با این وجود، متصدیان فناوری در نهایت در تلاش برای هدایت توسعه Metaverse و شکل دادن به آن در تصویر خود، به سمت زیرساخت‌های بلاک‌چین تلاش خواهند کرد. از این گذشته، با توجه به اینکه صنعت Metaverse قرار است در چند سال آینده با نرخ رشد ترکیبی سالانه 13.1 درصد رشد کند، در حالی که پیش بینی می شود بخش فناوری بلاک چین حداقل تا سال 2025 تا 32.4 درصد افزایش یابد، انگیزه مالی قوی وجود دارد. برای ایجاد یک جای پای اولیه

توییتر قرار است یکی از اولین کسانی باشد که با Bluesky، یک پروتکل غیرمتمرکز رسانه اجتماعی که در نهایت برای میزبانی انواع شبکه های اجتماعی – از جمله توییتر – استفاده می شود، وارد عمل می شود. با این حال، با توجه به اینکه توییتر نیز بیش از حد منصفانه خود در معرض جنجال‌هایی قرار گرفته است، از جمله تعلیق حساب‌های مشکوک، سرقت‌های حساب‌های پرمخاطب ، و گزارش‌های متعدد از سانسور دولتی، چندان واضح نیست که آیا این موضوع پشتیبانی می‌کند یا خیر. اصول اصلی فوق الذکر

ناگفته نماند که توییتر (و بسیاری دیگر از پلتفرم های رسانه های اجتماعی) در چندین کشور ممنوع شده است. و همانطور که قبلاً در مورد محصول کیف پول Novi فیس بوک دیده ایم ، پروژه های کریپتو شرکتی تمایل دارند نظارت بیش از حد نظارتی را به خود جلب کنند، که اغلب دامنه آنها را به شدت محدود می کند و در نهایت منجر به یک محصول ضعیف می شود، که در آن تعادل بین سود و پیشرفت اغلب به سمت قبلی منحرف می شود. .

طیف وسیعی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی رمزنگاری‌شده و پروژه‌های متاورس در حال حاضر در حال توسعه هستند و مسلماً دارای یک مزیت اصلی و فنی نسبت به پیشنهادات مورد حمایت شرکت‌ها هستند، زیرا می‌توانند واقعاً بدون مجوز و دموکراتیک باقی بمانند. این شامل شرکت‌هایی مانند Decentraland و Bloktopia می‌شود که از طریق اقتصادهای پیچیده و کنترل‌شده توسط کاربر، املاک و مستغلات مجازی و تجربیات دیجیتال مبتنی بر واقعیت مجازی، دید اولیه‌ای از آنچه Metaverse می‌تواند داشته باشد ارائه می‌دهند.

چند روزی بود که چراغ ها را خاموش کردیم، گلوله توپ انسانی را خاموش کردیم و خوان را داخل اتوبوس انداختیم. بنابراین به نظر می‌رسد زمان مناسبی برای نگاه کردن به چهار روز شگفت‌انگیز است که جشنواره #Metaverse Festival بود . یک موضوع … pic.twitter.com/hgnARETuaW— Decentraland (@decentraland) 

29 اکتبر 2021

دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز بازی خالص نیز در افق هستند، از جمله Bitorbit. Bitorbit بر اساس Velas (یک چنگال سولانا)، طراحی شده است تا با مشکلاتی که رسانه‌های اجتماعی متعلق به شرکت‌ها را برای کاربران و سازندگان چنین تجربه‌ای تلخ می‌سازد – از بلاک چین برای بازگرداندن حریم خصوصی و کمک به کاربران برای کسب درآمد بهتر از محتوای خود و انجام تراکنش‌های آنلاین امن طراحی شده است.

Metaverse با توجه به پتانسیل آن برای تغییر اساسی نحوه تعامل ما با یکدیگر و انجام زندگی روزمره خود، در حال شکل گیری است تا یک فناوری محوری برای همه ما باشد.

اما با توجه به اینکه غول‌های شرکتی قرار است با جامعه بلاک چین با انگیزه و مدبر بر سر توسعه و ماهیت Metaverse درگیر شوند، هنوز مشخص نیست که آیا این ابزار دیگری خواهد بود که برای بهره‌برداری از توده‌ها طراحی شده است یا سرزمین موعودی که همه ما می‌خواهیم.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع