معامله اتریوم گیر کرده یا در حال تعلیق را می توان با دو روش لغو یا اصلاح کرد: لغو درون برنامه ای و تنظیم یک nonce سفارشی.

نحوه تغییر یا لغو معامله در حال انتظار اتریوم

اتریوم یک پلتفرم نرم افزاری منبع باز مبتنی بر بلاک چین با هزاران برنامه کاربردی غیر متمرکز (DApps) است که به ارز رمزنگاری شده خود ، اتر ( ETH ) ، قدرت می دهد و می تواند بدون دخالت شخص ثالث ارسال و دریافت شود.

اتریوم که برای اولین بار در سال 2013 توسط برنامه نویس روسی-کانادایی ویتالیک بوترین طراحی شد ، به عنوان بستری برای برنامه های کاربردی DAP خودکار ، دائمی و تغییر ناپذیر با موارد استفاده از امور مالی تا بازی و هنر طراحی شد.

DApp ها اغلب به قراردادهای هوشمند اطلاق می شوند که پروتکل های تراکنش اتریوم هستند و به طور خودکار عملکردها و اقدامات خاصی مانند پردازش معاملات را با شرایط و توافق های از پیش تعیین شده انجام می دهند. ارسال یک تراکنش ، لغو آن یا حل و فصل معامله اتریوم در حال انجام اقدامات مربوط به عملکرد قراردادهای هوشمند است.

معامله اتریوم چیست؟

معاملات دستورالعمل های رمزگذاری شده از حساب ها هستند.

شبکه اتریوم از دو نوع تراکنش اصلی پشتیبانی می کند: معاملات استقرار قرارداد ، نوع معامله بدون گیرنده و معاملات معمولی ، ساده ترین نوع تراکنش ها برای انتقال ETH از یک کیف پول به کیف دیگر.

یک معامله ارسالی معمولی اتریوم شامل شناسه فرستنده یا امضای ایجاد شده هنگامی است که کلید خصوصی فرستنده معامله را امضا می کند و تأیید می کند که فرستنده مجاز به معامله خاص اتریوم بوده است. آدرس دریافت کننده ، مقدار ETH برای انتقال از فرستنده به گیرنده ، اطلاعات مربوط به هزینه تراکنش اتریوم و یک فیلد اختیاری که شامل داده های دلخواه می شود ، همگی بخشی از یک تراکنش معمولی اتریوم هستند.

معاملات اتریوم باید معتبر باشد و از فرستنده هزینه دریافت کند.

معدنچیان اتریوم تراکنش های قانونی را به منظور دریافت پاداش در زمینه ایجاد ETH جدید تأیید می کنند. وقتی معدنچی یک معمای رمزنگاری (ریاضی) را حل می کند ، یک معامله معتبر تلقی می شود. اتریوم ، مانند بیت کوین ( BTC ) ، دارای سیستم اثبات کار (PoW) برای جلوگیری از حملات سایبری از یک فرد یا گروه است.

تعهد کاربران برای پرداخت هزینه تراکنش هنگام استفاده از بلاک چین ، شبکه اتریوم را در برابر کارهای محاسباتی شل و خراب یا بد مانند محافظت از کاربران در بلاک چین با بارگذاری بیش از حد معاملات محافظت می کند.

چرخه عمر معاملات اتریوم

یک معامله اتریوم یک سری حالتها را طی می کند و از حالت ناشناخته شروع می شود تا زمانی که در یک بلاک تأیید شود.

ناشناخته: حالت ناشناخته به معامله ای اشاره می کند که شبکه ندیده یا پردازش نکرده است.

در انتظار: هنگامی که یک معامله در حالت تعلیق است ، منتظر است که معدنچیان آن را تحویل بگیرند و پردازش کنند که به آن معامله تلفیقی گفته می شود ، همچنین گفته می شود “ممپول” نامیده می شود. از آنجا که معدنچیان قیمت گاز را بیشتر در اولویت قرار می دهند ، معاملات با ارزش گاز پایین تر ممکن است در مرحله معلق برای مدت طولانی به تاخیر بیفتد. معاملات با پایین ترین قیمت گاز ممکن است هرگز انجام نشود و آنها را برای همیشه در وضعیت معلق “گیر کرده” قرار دهد.

در بلوک: هنگامی که یک معدنچی یک تراکنش را با موفقیت انتخاب کرده و آن را در یک بلوک استخراج می کند ، به حالت درون بلوک پیشرفت می کند. معاملات درون بلوکی را معاملات استخراج شده می نامند. اگر بلوک فورک شده باشد ، تراکنش در بلوک ممکن است به حالت معلق بازگردد. وقتی معامله استخراج شده (یعنی یکی در حالت بلوک) توسط شبکه معکوس می شود ، به عنوان تراکنش فورک شناخته می شود.

جایگزین: در صورت بروز هر یک از شرایط زیر ، می توان یک تراکنش را از حالت معلق به حالت جایگزین منتقل کرد:

  • یک تراکنش جدید با همان nonce از همان فرستنده وارد حالت بلوک می شود ، یا
  • معامله دیگری با همان قیمت غیر مستقیم و 12 درصد قیمت گاز بالاتر وارد مرحله معلق می شود ، این بار از همان فرستنده.

تأیید تراکنش اتریوم

تأیید تراکنش اتریوم تعداد بلوک های ایجاد شده از اولین بلوک است که این تراکنش را شامل می شود.

معامله اتریوم در حال انتظار باید تعداد مشخصی تأیید دریافت کند. هر چه هزینه گاز بیشتر باشد ، اطمینان بیشتری در مورد پردازش و تشخیص تراکنش توسط شبکه اتریوم وجود دارد.

بلوک های اخیر را می توان دوباره سازماندهی کرد و این تصور را به وجود آورد که پردازش معامله شکست خورده است. با این وجود ، ممکن است معامله در یک بلوک دیگر گنجانده شود و همچنان معتبر باقی بماند. احتمال سازماندهی مجدد با هر بلوک استخراج شده بعدی کاهش می یابد ، یعنی هرچه تأییدات بیشتر باشد ، معامله تغییر ناپذیر می شود.

تأیید تراکنش اتریوم

هزینه تراکنش انگیزه ای است که کاربران برای مسدود کردن استخراج کنندگان پرداخت می کنند. برای ارسال یک تراکنش خاص در بلاک چین اتریوم استفاده می شود.

هزینه های تراکنش بلاک چین اتریوم نیز هزینه گاز نامیده می شود ، زیرا مربوط به گاز است ، مکانیسم قیمت گذاری که در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می گیرد و به محاسبه مورد نیاز برای پردازش معامله توسط معدنچی اشاره می کند. وظایف محاسباتی یک معامله بر حسب هزینه گاز اندازه گیری می شود.

از طرف دیگر ، هر واحد گاز دارای قیمت گاز در ETH است. اگرچه پیچیدگی یک معامله خاص هزینه گاز را تعیین می کند ، اما کاربران می توانند قیمت و محدودیت گاز خود یا حداکثر مقدار واحد گاز مصرفی معامله را تعیین کنند.

nonce چیست؟

nonce مخفف عبارت “فقط یکبار استفاده می شود” است که به کل معاملات تأیید شده ارسال شده از آدرس اتریوم داده شده اشاره دارد.

کیف پول های اتریوم می توانند چندین معامله را از یک حساب بدون تاخیر زیاد بین یکدیگر پخش کنند ، به این معنی که محاسبه بدون هزینه مکانیزم لازم برای تعیین اولین تراکنش است. معمولاً برنامه های کیف پول اتریوم مدیریت nonce را برای کاربران انجام می دهند.

چگونه می توان معامله اتریوم را لغو کرد؟

دو روش اصلی برای لغو معامله در انتظار اتریوم وجود دارد: لغو درون برنامه ای و تنظیم یک nonce سفارشی.

معمولاً معاملات اتریوم ساعت ها معلق است یا وقتی کاربران با قیمت پایین گاز ارسال می کنند ، متوقف می شوند. بنابراین ، اغلب کاربران تغییر تراکنش های اتریوم را ضروری می دانند.

هنگام حل این مشکل ، کاربران باید به خاطر داشته باشند که لغو تنها در صورتی امکان پذیر است که تراکنش هنوز در شبکه معلق باشد. اولین قدم که آنها باید بردارند این است که در یک بلوک کاوش کننده بررسی کنند که آیا تراکنش هنوز معلق است یا خیر. عمدتا ، برای چسباندن هش معامله ، که به عنوان شناسه معامله Ethereum نیز شناخته می شود ، و اگر یک کاوشگر بلوک می گوید “در انتظار” ، کاربران همچنان می توانند آن را لغو کنند.

ساده ترین راه برای لغو معامله گیر افتاده اتریوم ، لغو درون برنامه ای است که به موجب آن کاربران باید از برنامه کیف پول اتریوم خارج شده و مرورگر خود را ببندند ، مجدداً آن را باز کرده و دوباره به برنامه وارد شوند.

اگر این مراحل مشکل را حل نکنند ، راه دوم به نجات می رسد.

لغو معامله اتریوم در حال انتظار با تنظیم یک nonce سفارشی به معنای ایجاد یک معامله 0 ETH با قیمت بالای گاز به آدرس خود کاربر است تا از گیر افتادن معامله قبلی جلوگیری شود. قبل از ارسال این تراکنش دوم ، کاربران باید توجه داشته باشند که از تراکنش معلق اولیه استفاده نمی شود و سپس از همان غیر موردی که ذکر کرده اند دوباره استفاده می کنند.

اگر کاربران چندین تراکنش معلق اتریوم داشته باشند ، ترجیحاً با قدیمی ترین یا کمترین مقدار nonce شروع می شوند.

چگونه می توان معاملات اتریوم را سرعت بخشید؟

کاربران می توانند با افزودن گاز به اتریوم ، یک تراکنش آهسته را تسریع کنند. این مرحله ممکن است به ماینرهای اتریوم انگیزه بدهد تا آن را در اولویت قرار دهند.

اگر یک کاربر اتریوم قیمت گاز را بسیار پایین تعیین کند ، سایر کاربران فرصتی برای پیشی گرفتن از این پیشنهاد اولیه خواهند داشت و معامله در انتظار باقی می ماند. وقتی معامله گیر می افتد ، شبکه هیچ تراکنش جدیدی را از همان آدرس کیف پول تأیید نمی کند تا اینکه معدنچی اولین تراکنش را تأیید کند.

در این شرایط ، کاربران می توانند منتظر بمانند تا شبکه مایل به انجام تراکنش با قیمت تعیین شده یا ارسال مجدد تراکنش اصلی ، اما با هزینه گاز بیشتر باشد. با کلیک بر روی دکمه “سرعت بخشیدن” در کیف پول Ethreum آنها می توانید تراکنش را سریعتر پردازش کنید.

اگر مرحله قبلی جواب نداد ، کاربران می توانند برای تنظیم دستی قیمت گاز به برگه پیشرفته مراجعه کنند.

پس از همه ، به کاربران توصیه می شود با ارسال هش ، تراکنش را در کاوشگر بلاکچین جستجو کنند تا ببینند آیا با موفقیت پردازش شده است. اگر تراکنش بلافاصله نشان داده نشود ، باید چند دقیقه منتظر بمانید و صفحه را تازه کنید.

آیا معاملات اتریوم قابل برگشت است؟

کیف پول های اتریوم نمی توانند معاملات اتریوم را که قبلاً انجام شده است برگردانند.

هنگامی که کاربران اتریوم به طور تصادفی وجوهی را به آدرس اشتباه ارسال می کنند یا مقدار اشتباه ETH ارسال می کنند ، ممکن است معامله را در حالی که هنوز معلق است لغو کنند. هنگامی که معامله تأیید شد و به عنوان “موفق” نشان داده شد ، به این معنی که به بلوک بعدی اضافه شده است ، قابل برگشت نیست. بلاک چین اتریوم به عنوان تغییر ناپذیر طراحی شده است ، بنابراین داده های وارد شده بلوک ها برگشت ناپذیر هستند. با آگاهی از این امر ، اطمینان از صحت جزئیات معامله قبل از کلیک روی دکمه ارسال ضروری است.

در نهایت ، شایان ذکر است که بسیاری از استارتاپ های بلاک چین مکانیسم هایی را توسعه داده اند که به کاربران اجازه می دهد معاملات اتریوم را معکوس کنند.

“این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکرشده بوده ومسئولیت آن با تریگوویو نمی باشد”

منبع