چگونه-کاردانو-در حال حاضر-که-#قراردادهای هوشمند-اینجا-هستند-تکامل خواهد یافت

پروژه های Cardano برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در بلاک چین جمع می شوند.

چهار پروژه در مورد تغییر از Haskell به Plutus و موارد دیگر صحبت می کنند.

تقریباً همه موافقند که هارد فورک بعدی باید دارای ویژگی UTXO فقط خواندنی باشد.

رهبران پروژه کاردانو با هم گپ می زنند . به طور مفصل، پنج پروژه نیروگاه در اکوسیستم کاردانو (ADA) به تبادل افکار و به اشتراک گذاری تجربیات خود در طول زمان صرف شده در بلاک چین می پردازند.

به طور خاص، CTO و یکی از بنیانگذاران DCSpark – سباستین گیلمو بحث را رهبری می کند. او با رهبران چهار پروژه در بلاک چین کاردانو صحبت می کند. به طور خاص، اینها عبارتند از پی لانینگهام از Sundae Swap Labs ، بن هارت از MLabs ، ایلیا اوسکین از ErgoDex ، و دواین کامرون از Liqwid Finance .

تایتان‌ها با هم داستان‌هایی را مبادله می‌کنند که تا چه حد در این اکوسیستم پیشرفت کرده‌اند. یکی از موضوعات مورد بحث، انتقال از توسعه با Haskell به Plutus است. موضوع اصلی دیگر بحث، اهمیت یک جامعه بزرگتر کاردانو به منظور مشاهده رشد بود.

گفتگو با بهبودهای احتمالی که این توسعه دهندگان و رهبران پروژه دوست دارند در هارد فورک بعدی کاردانو ببینند به پایان رسید. بیایید در آن غواصی کنیم و ببینیم این گفتگوها چگونه پیش رفتند. بحث ابتدا با یک دور سریع مقدمه آغاز شد.

با رهبران پروژه های فعال کاردانو آشنا شوید

اول بن است، او شریک و مشاور Plutus در MLabs است، او همچنین مدیر عملیات Cardano در MLabs است. بن در طول 8 ماه گذشته به همراه بسیاری از برنامه های مختلف دیگر در شبکه با پلوتوس بسیار نزدیک کار کرده است.

بعدی Pi، مدیر ارشد فناوری Sundawe Swap Labs است، هدف او ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز است که به هسته اصلی DeFi خدمت کند. برای او، این بسیار ساده است: برای کسی یک توکن فراهم کنید تا به ابزاری برای به دست آوردن توکن دیگری دسترسی پیدا کند.

در طرف دیگر، Ilya وجود دارد، او توسعه‌دهنده اصلی در ErgoDex است. در نهایت، دیوین مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Liqwid است. او برای مدت طولانی در اکوسیستم کاردانو بوده است. سفر او زمانی آغاز شد که در اوایل سال 2018 به یک پروژه کاتالیزوری پیوست. از آن زمان، او راه طولانی را پیموده است

هر چهار متخصص از پیشینه‌های متفاوتی می‌آیند، اما یک نکته مشترک آنها این است که همه آنها با توسعه و کدنویسی آشنا هستند. در آن یادداشت، سباستین از این چهار نفر پرسید که تجربه آنها از حرکت از کدنویسی هاسکل به پلوتوس چگونه بود.

در این مورد، یک پاسخ کاملاً متفق القول وجود داشت. بن می گوید که هاسکل و پلوتوس رابطه جالبی با هم دارند. او می گوید این به دلیل نحوه ساخت پلوتوس است. بنابراین، این یک سوئیچ ساده برای کاربران است که Haskell را با Plutus عوض کنند. علاوه بر این، او اضافه می‌کند که کاردانو از eUTXO استفاده می‌کند ، این باعث می‌شود مدلی متفاوت از بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم باشد و اولین کسی است که این کار را انجام می‌دهد.

ایلیا بیان می‌کند که تفاوت بیشتر در یادگیری موارد خاص بود تا یادگیری یک کد کاملاً جدید. به همین ترتیب، پی نیز موافق است که چگونه چیزهای زیادی برای فراموش کردن وجود نداشت، بلکه چیزهای بیشتری برای اضافه کردن به دانش موجود آنها وجود نداشت. دیوین می‌گوید که این کار بیشتر به دنبال یک الگوی طراحی جدید بود که به‌اندازه کافی آسان بود وقتی شروع به کار کردید.

کاردانو قرار است با جامعه خود رشد کند 

در ادامه سباستین نکته بسیار جالبی را مطرح می کند، او می گوید که برای هر چهار پروژه، رشد جامعه برای موفقیت پروژه ها ضروری است. بنابراین، او از طرف می پرسد که چه اقداماتی را برای تضمین این موفقیت انجام می دهند.

بدون شک، هر چهار نفر می گویند که این امر در پروژه های آنها مشهود است، اما در واقع این روح تمرکززدایی است که می درخشد. به عنوان مثال، با یک DEX، استیبل کوین ها می توانند نقدینگی را به صرافی ارائه دهند. به همین دلیل است که ErgoDex یک کیت توسعه نرم افزار را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد تا بر روی آن بسازند.

به همین ترتیب، پی می‌گوید که برای بزرگ کردن یک کودک به یک دهکده نیاز است. کاردانو هنوز در مراحل ابتدایی خود است و این به کل جامعه بستگی دارد که آن را به اوج برساند. به عنوان یک اعتقاد راسخ به اتصال و همکاری، پای بر ماهیت ضروری گنجاندن و اعتماد برای رشد واقعی تاکید می‌کند. با وجود این مدل، همه طرف های توافق می توانند با هم سود ببرند و ارزش پیدا کنند.

در همین حال، دیوین می گوید که composability نام بازی در اینجا است. با ایجاد مشارکت، پروژه ها می توانند برای ایجاد قابلیت های جدید گرد هم آیند. به نوبه خود، این می تواند ارزش جدیدی ایجاد کند که نه تنها به کاربران و شرکا بلکه برای کل بلاک چین نیز ارزش ارائه می دهد.    

در نهایت، بن دو پنی خود را اضافه می کند. او می‌گوید که با توجه به رونق DeFi و NFT اخیرا، تنها راه بالا رفتن است. همیشه راه های جدید و جالبی برای ارتقای یک پروژه وجود دارد. در واقع، او می‌گوید که وقتی اولین لایه پروژه‌های DeFi در دست اجرا باشد، دیدن آنچه در بالای آن لایه ساخته می‌شود بسیار جالب‌تر خواهد شد.  

در نهایت، سباستین می‌پرسد، مهم‌ترین چیزی که این توسعه‌دهندگان دوست دارند در هارد فورک بعدی Cardano عرضه شود، چیست؟ در این مورد، پاسخ تقریباً متفق القول بود، 3/4 ورودی‌های فقط خواندنی را برای UTXO انتخاب کردند. 

در خاتمه، مجمع مطمئناً به گفتگوهای جالبی منجر شد. نکته برجسته به گفته این خواننده، فداکاری و حمایت بسیار واضحی است که از این رهبران منعکس می شود. مانند هر بلاک چین، یکی از نکات اصلی موفقیت از طریق ایمان جامعه محور به پروژه است.

واضح است که جامعه کاردانو در دستان خوبی است. بسیار خوب است که می بینیم رهبران جامعه برای مدت طولانی اینجا هستند. دقیقاً مانند خود بنیانگذار Cardano – چارلز هاسکینسون ، انگیزه این است که از یکدیگر حمایت کنیم، بسازیم، رشد کنیم، و گسترش دهیم تا زمانی که موانع نهایی از بین بروند .

اخیرا، هاسکینسون به منظور از بین بردن FUD از مخالفان، به آیه رمزی بزرگتر پرداخت. او گفت که کاردانو به تازگی شروع به کار کرده است و هنوز برای رسیدن به هر نقطه عطفی در نقشه راه خود بسیار کار می کند. فاز بعدی کاردانو به زودی از راه خواهد رسید و راه پیش رو بسیار امیدوارکننده به نظر می رسد. بنابراین، با ما همراه باشید تا ببینیم کاردانو در آینده چه خواهد آورد.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع