برای مصرفکنندگان یا ناشران بازیهای AAA، انجام تراکنشهای مبتنی بر بلاک چین بسیار پرهزینه است.
- پروژههای مبتنی بر توکن غیرقابل تغییر مانند Loot و The N Project به افزایش علاقه به Metaverse به بالاترین حد خود کمک کردهاند، و این امید را دوباره افزایش میدهد که بلاک چین در نهایت به تودهها نفوذ کند. آیا این اتفاق خواهد افتاد یا تاریخ محکوم به تکرار است؟ مشکل اینجاست که همان چیزهایی که تخیل عمومی را به خود جلب میکنند، همان چیزهایی هستند که در نهایت عملکرد پلتفرمهای زیربنایی را کاهش میدهند و موانع ورود را بیش از همیشه بالا میبرند. در این مقاله، من مسائل اساسی ایجاد این پویایی را با هدف کمک به حل این مسائل یک بار برای همیشه بررسی خواهم کرد.
مشکل اساسی این است که فناوری بلاک چین قدیمی – به ویژه اتریوم – موانع عظیمی را برای ورود ایجاد می کند که مانع از توانایی Metaverse برای ورود کاربران جدید می شود. سپس این مسائل به دلیل عدم امکان به کاربران شبکه برای قیمت گذاری استاتیک استفاده از شبکه تشدید می شود.
میمون ها و پنگوئن ها گران هستند
هزینه های مورد نیاز برای استفاده از بازارهای محبوب NFT می تواند یک مشکل موذیانه باشد زیرا پروژه ها اغلب این هزینه ها را با انتظارات اغلب غیر واقعی از پتانسیل سودآوری به کاربر تحمیل می کنند. نگاهی گذرا به Etherscan ارزش فوقالعاده بالای کارمزد تراکنشهای پرداخت شده در هر پروژه را نشان میدهد. پروژه هایی مانند Bored Ape Yacht Club و Pudgy Penguins از کاربران خود به ترتیب 106.7 و 111.4 اتر ( ETH ) برای تعامل با قرارداد هوشمند خود پرداخت کرده اند. در مجموع، کاربران این دو پروژه مجبور شده اند نزدیک به 1 میلیون دلار کارمزد تراکنش بپردازند!
Axie Infinity، واقعاً مبتنی بر NFT است؟
اما نکته اینجاست: آن پروژه ها در واقع بازی های مبتنی بر NFT نیستند! در Axie Infinity، بازیکنان میتوانند با موجودات کوچک مبارزه کنند و آنها را پرورش دهند که میتوانند دقیقاً به این دلیل که به عنوان NFT اجرا میشوند، به بازیکنان دیگر فروخته یا اجاره شوند. این همان چیزی است که Axie Infinity را به یک نمونه عالی از بازی هایی تبدیل می کند که واقعاً مبتنی بر NFT است. مشکل این است که هرچه یک بازی در واقع از NFT ها و مزایای یک دارایی مبتنی بر بلاک چین استفاده کند، کاربران باید هزینه های ETH بیشتری بپردازند.
هر دو جنبه تجارت و پرورش این بازی ها دارای هزینه تراکنش در بلاک چین اتریوم هستند. Axie Infinity بیش از 15000 ETH در کارمزد تراکنش پرداخت کرده است که تقریباً معادل بیش از 60،000،000 دلار است! این پولی است که توسعهدهندگان میتوانستند برای بهبود محصول خود خرج کنند، اما مهمتر از آن، این پولی است که کاربران میتوانستند برای خرید داراییهای دیجیتالی بیشتر از Axie Infinity و دیگر توسعهدهندگان بازی خرج کنند.
catch-22 برای کاربران و ناشران جدید
بسیاری از کاربران جدیدی که جذب NFT شدهاند مستقیماً به بازاری مانند OpenSea میروند تا NFT خود را فهرست کنند. در یک دنیای ایدهآل، این یک فرصت فوقالعاده برای اضافه کردن یکی دیگر از مدافعان بلاک چین با ارائه یک تجربه کاربری فوقالعاده است. متأسفانه، در حال حاضر کارمزد تراکنش مربوط به فهرست کردن یک کالا برای فروش در OpenSea حدود 0.1 ETH یا حدود 400 دلار است. این نوع تجربه کاربری نیست که باعث شود مردم فکر کنند از فناوری آینده نگر استفاده می کنند!
این هزینههای پوچ نه تنها به کاربران جدیدی که تلاش میکنند بفهمند این شوق بلاک چین چیست آسیب میزند، بلکه نهادهای تجاری بزرگتر را از ساختن بر روی پلتفرمهای بلاک چین منصرف میکند. چرا ناشران بزرگ بازی های ویدیویی قابلیت همکاری NFT را در بازی های ویدیویی خود ایجاد می کنند، در صورتی که مصرف کننده نهایی محصول آنها باید بیش از 100 دلار بپردازد تا پوسته سلاح های درون بازی خود را مبادله کند. مطمئناً، هیچ مصرفکنندهای در مورد داراییهای NFT درون بازی که هزینه خرید و فروش آنها بیشتر از بازی پایه است، هیجانزده نمیشود.
حتی اگر یک ناشر بزرگ بازی ویدیویی آرزو داشته باشد که این هزینه های تراکنش های بلاک چین را برای پایگاه بازیکنان خود پوشش دهد، این کارمزدها همچنان بسیار گران بوده و متناسب با چرخه حیات بازی افزایش می یابد. در واقع، این ناشر بازی با افزایش ارزش پخش مجدد بازی خود جریمه می شود! با توجه به این کاستی ها در قیمت گذاری تراکنش های فعلی بلاک چین، جای تعجب نیست که ما توسعه دهندگان و ناشران بازی های ویدیویی را به طور یکسان ندیده ایم که با استفاده از بلاک چین به دیجیتالی کردن دارایی های درون بازی بپردازند.
بلاک چین های بدون هزینه
واضح است که مشکلات اساسی در بازیهای مبتنی بر NFT در بلاک چینهای قدیمی وجود دارد. تا حد زیادی، این به دلیل مکانیسم قیمت گذاری تراکنش آنها است که مانع پذیرش کاربران جدید می شود و ناشران بازی های ویدیویی را از پیاده سازی دارایی های NFT در بازی خود منصرف می کند. متأسفانه، ما به دیدن عناوین بازی های ویدیویی تریپل A که از بلاک چین برای ردیابی مالکیت دارایی های درون بازی استفاده می کنند، نزدیک نیستیم. تحمل هزینه تراکنش در یک بلاک چین مبتنی بر هزینه برای مصرف کنندگان یا ناشران بسیار پرهزینه خواهد بود.
با این حال، امیدی وجود دارد. حذف هزینه ها از تجربه کاربری یک بلاک چین امکان پذیر است. بلاک چین Steem (که معروف است برای خنثی کردن تصاحب خصمانه جاستین سان در Hive ایجاد شد) از زمان آغاز به کار خود در سال 2016 با یک مدل بدون هزینه کار می کند. Splinterlands، یکی از موفق ترین بازی های مبتنی بر بلاک چین، از این هزینه استفاده کرده است. خواص کمتر از Steem، و در حال حاضر کندو، به اثر دیدنی و جذاب.
مطالب مرتبط: بی احساس بودن تنها راه برای فعال کردن پذیرش بلاک چین است
ماهیت راه حل موجود در آن بلاک چین ها، معرفی یک مشتق رمز یا “مال” است که برای “پرداخت” هزینه های تراکنش مصرف می شود، به جای چیزی مانند گاز اتریوم، و می تواند از یک کاربر “تخصیص” شود (مانند یک توسعه دهنده) به کاربر دیگری (مانند یک بازیکن).
- ✔تمامی اکانت های اورجینال ، دارای ضمانت و پرداخت رسمی می باشند
استفاده از یک مشتق توکن برای پوشش هزینه تراکنش ها به توسعه دهندگان بازی اجازه می دهد تا به طور ایستا استفاده از شبکه خود را در طول زمان قیمت گذاری کنند. اگر این کمی گیج کننده به نظر می رسد، نگران نباشید. توضیح خواهم داد.
برای لحظهای در نظر بگیرید که اگر Axie Infinity بر روی یک بلاک چین بدون هزینه ساخته شده بود که از چنین مشتق توکنی استفاده میکرد نه اینکه کاربران را مجبور به خرج کردن موجودی خود کند. اگر چنین بود، توسعهدهندگان میتوانستند مقدار معینی از ارز بومی را متناسب با پهنای باند شبکهای که برای بازی نیاز دارند خریداری کنند و سپس منابع شبکه را به کاربران جدید واگذار کنند.
رشد سوخت
برای شروع، به کاربران جدیدی که منابع تفویض شده را دریافت میکنند، این امکان را میدهد تا بتوانند Axies خود را تعویض کرده و با قراردادهای هوشمند درون بازی با هزینههای تراکنش صفر تعامل داشته باشند. این امر به بازی اجازه میدهد تا به طور طبیعی پایه بازیکن خود را افزایش دهد، زیرا بازیکنان با هزینههای بازی منصرف نمیشوند. این مانع ورود را کاهش می دهد، بازیکنان جدید بیشتری را وارد اکوسیستم می کند و تقاضا برای دارایی های درون بازی را افزایش می دهد.
چنین ساختار هزینهای میتواند به ناشران و توسعهدهندگان بازی این امکان را بدهد که یک بار هزینه ثابت برای استفاده مداوم از شبکه بپردازند. در اتریوم، شما به ازای هر تراکنش پرداخت میکنید که برای بازیهایی مانند Axie Infinity یک مشکل بزرگ – تقریباً 60،000،000 دلار، از نوامبر 2021 است. البته، وقتی مشتق توکن کاربر تمام شود، چه اتفاقی میافتد؟ آیا آنها درست به همان جایی که شروع کردند باز نمی گردند؟ خوب، نه اگر به مرور زمان بازسازی شود!
مطالب مرتبط: پیمایش میدان مین NFT: باید برای خریدارانی که برای اولین بار خرید می کنند آسان شود
از آنجایی که ما در مورد ویژگی یک توکن صحبت می کنیم و نه خود توکن ها، می توان آن را به هر شکلی که بخواهیم بدون عواقب اقتصادی قابل توجه برنامه ریزی کرد. هدف از این ویژگی تبادل ارزش نیست، بلکه ایجاد انگیزه در استفاده از شبکه است و می توان آن را بر اساس آن طراحی کرد. اگر نمیخواهیم کاربران مجبور به خرید مداوم توکنهای بیشتر و بیشتر شوند، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که ویژگی توکن را در طول زمان بازسازی کنیم، که همچنین قیمت ثابت مورد نظر ما و تراکنشهای نظری نامحدود را به ما میدهد. برای کاربر! در نتیجه، یک بازی مانند Axie Infinity فقط باید یک بار خرید کند و دیگر هرگز مجبور به پرداخت – یا پرداخت پایه بازیکن خود – هزینه تراکنش نیست.
منابع را میتوان به طور مداوم از ناشر یا توسعهدهنده مستقیماً به بازیکن فعال یا پایگاه کاربر واگذار کرد و به بازیکنان تعامل قرارداد هوشمند رایگان داد و اساساً ناکارآمدی 60،000،000 دلاری در فضای بازی NFT را حل کرد.
ساختار تراکنش مبتنی بر کارمزد فعلی یک تهدید مستقیم برای پذیرش انبوه است. ما در گروه Koinos، علاوه بر ایجاد اولین بلاک چین مناسب برای مصرفکننده، در حال تلاش برای راهحلی هستیم که به سازمانهای بزرگ اجازه میدهد هزینههای مربوط به پذیرش این فناوری پیشرفته را قیمتگذاری بهتری کنند.
این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.