آینده اینترنت: درون رقابت برای زیرساخت Web3

رقابت زیرساخت Web3 با رقابت بیشتر ارائه دهندگان با یکدیگر داغ می شود، که نشان دهنده تمرکززدایی سالم اکوسیستم Web3 است.

مردم هر روز با برنامه‌های منبع باز مانند MetaMask، بازی‌های Web3، متاورس و پروتکل‌های DeFi تعامل دارند، اما اغلب به این فکر نمی‌کنند که در پس‌زمینه چه اتفاقی می‌افتد تا همه چیز کار کند. اگر Web3 را به عنوان یک شهر جدید در حال رشد در نظر بگیریم، ارائه دهندگان زیرساخت گره شبکه برق زیربنایی هستند که عملیات را ممکن می‌سازد.

همه DApp ها نیاز به ارتباط با بلاک چین دارند و گره های کامل هر روز میلیاردها درخواست از DApp ها را برای خواندن و نوشتن داده ها در زنجیره ها ارائه می کنند. ما به یک زیرساخت بزرگ گره نیاز داریم تا با اکوسیستم‌های DApp در حال توسعه همگام شویم و به همه درخواست‌ها پاسخ دهیم. با این حال، اجرای گره ها بسیار زمان بر و سرمایه بر است، بنابراین سازندگان DApp برای دسترسی از راه دور به گره ها به ارائه دهندگان مراجعه می کنند. انگیزه پولی هنگفتی برای ارائه‌دهندگان زیرساخت وجود دارد که تا حد ممکن بسیاری از این اکوسیستم‌های Web3 را تامین کنند، اما چه کسی تاکنون برنده این رقابت است؟

مشکل تمرکز

سریع‌ترین راه برای ارائه زیرساخت‌های قابل اعتماد برای تامین انرژی اکوسیستم‌های DApp این است که شرکت‌های متمرکز ناوگانی از گره‌های بلاک چین را راه‌اندازی کنند که معمولاً در مراکز داده خدمات وب آمازون (AWS) قرار دارند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند از هر کجا برای اشتراک به آن دسترسی داشته باشند. این دقیقاً همان کاری است که چند بازیکن در فضا انجام دادند، اما به قیمت متمرکز شدن تمام شد. این یک مسئله مهم برای اقتصاد Web3 است، زیرا اکوسیستم را در برابر حملات آسیب پذیر می کند و در اختیار چند بازیکن قدرتمند قرار می گیرد.

در نظر بگیرید که بیش از 80 درصد از گره های اتریوم هستند واقع شده در ایالات متحده و آلمان، و اینکه سه استخر بزرگ استخراج می توانند گرد هم آیند تا 51 درصد به شبکه حمله کنند. از بسیاری جهات، بلاک چین‌های امروزی بسیار متمرکزتر از آن چیزی هستند که ما می‌خواهیم، ​​در تضاد کامل با اصول اولیه بیت کوین ساتوشی ناکاموتو.بیت کوین) کاغذ سفید.

اگر ارائه دهندگان گره های بزرگ تبانی کنند، Web3 تمام مزایایی را که نسبت به Web2 دارد، از مقاومت در برابر سانسور گرفته تا قابل اعتماد بودن، از دست می دهد و تنها با معایب آن، از کارمزدهای نسبتاً بالا گرفته تا توان عملیاتی کم، گیر می کند.

نه تنها این، بلکه اتکا به ارائه دهندگان متمرکز نیز راه را برای قطعی برق باز می کند. به عنوان مثال، یک اینفورا قطع شدن در واقع صرافی ها و کیف پول های ارز دیجیتال مانند Coinbase Wallet، Binance و MetaMask را مجبور به تعلیق برداشت توکن اتریوم و ERC-20 کرد، زیرا نمی توانستند به طور کامل به گره های خود متکی باشند.

همچنین شایان ذکر است که آمازون، که ستون فقرات بسیاری از این ارائه دهندگان متمرکز است، آسیب های زیادی دیده است. قطعی ها در گذشته، لایه دیگری از آسیب پذیری ایجاد می کرد. قطع Infura اتریوم تنها مورد نیست. اخیراً اتریوم به اتریوم 2.0 رفته است با قطعی 7 ساعته عقب نشینی کرد به دلیل خرابی سخت افزاری یک گره واحد در شبکه. این خطری است که شبکه های غیرمتمرکز واقعاً نگران آن نیستند.

تمرکززدایی یک اصل مهم اقتصاد Web3 است و زیرساخت های متمرکز بلاک چین آن را تهدید می کند. به عنوان مثال، سولانا دچار قطعی های متعدد شده است به دلیل فقدان گره های کافی و غیرمتمرکز که بتواند ترافیک پرشور را مدیریت کند. این یک مشکل رایج برای پروتکل‌های بلاک چین است که در تلاش هستند مقیاس شوند.

مربوط: مقیاس پذیری یا پایداری؟ قطعی شبکه سولانا نشان می دهد که هنوز به کار نیاز است

و این فقط سولانا نیست. بسیاری از پروتکل‌های برتر بلاک چین در تلاش برای یافتن راهی برای مقیاس‌بندی و غیرمتمرکز شدن هستند. در واقع، در حالی که بلاک‌چین‌های بزرگی مانند اتریوم و بیت‌کوین در جنگ برای تمرکززدایی ثابت مانده‌اند، بلاک‌چین‌های کوچک‌تر در این نبرد شکست خورده‌اند و ۵۱ درصد از حملات توسط ارائه‌دهندگان گره بیش از حد متمرکز متحمل شده‌اند.

به عنوان مثال، در 8 ژوئن 2013، Feathercoin (FTC) مورد حمله 51 درصدی قرار گرفت. این بدان معناست که یک نهاد واحد قادر به کنترل بیش از نیمی از کل قدرت پردازش شبکه FTC است. این به آنها اجازه داد تا تراکنش های تایید شده را معکوس کنند و حتی تراکنش های جدید را متوقف کنند.

همزمان با حمله FTC، وب سایت مورد حمله DDoS قرار گرفت. این امر دسترسی کاربران به اطلاعات مربوط به حمله یا تلاش برای خارج کردن پول خود از شبکه را دشوار می کرد. از آن زمان، FTC در هاله ای از ابهام قرار گرفت. قیمت آن به شدت کاهش یافته است و دیگر در هیچ صرافی اصلی فهرست نشده است.

این تمرکز تاریخی به دلیل اتکای بیش از حد به ارائه دهندگان ابری Web2، مانند AWS و Infura است که تا کنون ارائه دهندگان اصلی زیرساخت برای اقتصاد Web3 بوده اند. اما اکنون، برای جلوگیری از متمرکز شدن و ضرب المثل “نقطه شکست واحد” بلاک چین، ارائه دهندگان زیرساخت های غیرمتمرکز قدرت زیادی به دست می آورند. این خبر خوبی برای چشم انداز سلامت و غیرمتمرکز ماندن اکوسیستم های Web3 است.

زیرساخت های غیرمتمرکز راه حل های بهتری ارائه می دهد

خوشبختانه، نوآوری های اخیر منجر به ایجاد نسل جدیدی از ارائه دهندگان شده است که بسیار غیرمتمرکزتر است. این ارائه دهندگان به جای اتکا به ارائه دهندگان ابر متمرکز، گره ها را در محل یا حتی در خانه کاربران اجرا می کنند.

در حالی که ارائه دهندگان متمرکز شروع به کار دارند، ارائه دهندگان غیرمتمرکز به عنوان یک جایگزین بسیار قابل دوام در حال ظهور هستند. مزیت مهم آنها این است که نمی توان آنها را با یک نقطه شکست حذف کرد و در بسیاری از موارد اتصالات سریع تری را برای کاربران جهانی فراهم می کند. همچنین، ارائه دهندگان زیرساخت گره غیرمتمرکز اقتصادهای جدیدی ایجاد می کنند که در آن ارائه دهندگان مستقل درخواست های داده را ارائه می دهند و در توکن های بومی خود پاداش دریافت می کنند. این نوع جدید ارائه دهنده به سرعت در حال به دست آوردن سهم بازار است و حتی ممکن است در نهایت جایگزین متصدیان فعلی زیرساخت Web3 شود.

مربوط: تمرکززدایی، DAO ها و نگرانی های فعلی Web3

رقابت در حال داغ شدن است

تعدادی ارائه دهنده مختلف در این فضا مانند Ankr، Flux و QuickNode وجود دارند که برای سهم بازار با هم رقابت می کنند. این محیط رقابتی برای اقتصاد Web3 خوب است، زیرا منجر به نوآوری می شود و قیمت ها را پایین می آورد. همچنین تضمین می کند که ارائه دهندگان به طور مداوم در تلاش برای بهبود خدمات خود و ارائه بهترین تجربه ممکن به مشتریان خود هستند.

حتی مهمتر از آن، رقابت زیرساخت های غیرمتمرکز منجر به تمرکززدایی بیشتر اقتصاد Web3 می شود. این چیز خوبی است، زیرا اقتصاد را در برابر حملات و سانسور مقاوم‌تر می‌کند. حملات 51 درصدی گذشته باید در گذشته باقی بماند و ارائه دهندگان زیرساخت در مناطق مختلف جغرافیایی پراکنده شوند.

مربوط: Web3 بر اقتصاد مشارکتی متکی است و این چیزی است که گم شده است – مشارکت

این رقابت بین ارائه دهندگان برای حفظ یک اکوسیستم سالم و غیرمتمرکز حیاتی خواهد بود.

تحقق وعده Web3

وعده Web3 فقط ساختن اینترنت بهتر نیست، بلکه ساختن دنیایی بهتر است. ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های غیرمتمرکز در حال ایجاد شالوده‌ای برای اینترنت جدید هستند، اینترنت عادلانه‌تر، ایمن‌تر و مقاوم‌تر در برابر سانسور.

با حفظ وضعیت موجود، ارائه دهندگان میزبانی متمرکز در ارائه نوآوری واقعی شکست می خورند و مستعد سانسور هستند. از سوی دیگر، ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های غیرمتمرکز انگیزه دارند تا با ساختاری دموکراتیک بهترین خدمات ممکن را ارائه دهند، که تضمین می‌کند در برابر سانسور و حملات مقاوم‌تر هستند.

این مقاله حاوی توصیه یا توصیه های سرمایه گذاری نیست. هر حرکت سرمایه گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک است و خوانندگان باید هنگام تصمیم گیری تحقیقات خود را انجام دهند.

دیدگاه ها، افکار و نظرات بیان شده در اینجا به تنهایی متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده یا بیانگر دیدگاه ها و نظرات Cointelegraph نیست.

گریگوری گپمن یک کارآفرین فناوری است که در فضای بلاک چین کار می کند، جایی که به عنوان مدیر ارشد بازاریابی در Ankr خدمت می کند و یک مشاوره بلاک چین به نام Mewn را اداره می کند که به راه اندازی پروژه ها و افزایش ارزش آنها کمک می کند. گرگ به مدت 15 سال در استارتاپ ها کار کرده است – 10 سال با شرکت های فناوری دره سیلیکون و 5 سال در ساخت پروژه های ارز دیجیتال. او بیشتر به دلیل مشارکت در بنیانگذاران شبکه Akash و AngelHack و کمک به Kadena از 80 میلیون دلار به بیش از 4 میلیارد دلار در 100 روز شناخته شده است.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس