“اضطراری”: ویراستاران ویکی‌پدیا با طبقه‌بندی NFT به عنوان هنر مخالف هستند

ویراستار «جوناس» نوشت: «ویکی‌پدیا واقعاً نمی‌تواند تصمیم بگیرد که چه چیزی به عنوان هنر به حساب می‌آید یا نه، به همین دلیل است که قرار دادن NFTها، هنری یا غیر هنری، در فهرست خود کارها را بسیار ساده‌تر می‌کند».

گروهی از ویراستاران در ویکی‌پدیا، دایره‌المعارفی که کاربر رایگان تولید می‌کند، به طبقه‌بندی NFT به‌عنوان نوعی هنر رای منفی داده‌اند و به اجماع رسیده‌اند تا این موضوع را تا تاریخ بعدی مخفی نگه دارند.

یک نظرسنجی و بحث در پایان دسامبر در این پلتفرم شروع شد و در مورد گران ترین فروش های هنری توسط هنرمندان زنده و اینکه آیا فروش هنر NFT باید به عنوان “فروش هنری” یا “فروش NFT” در نظر گرفته شود، شروع شد.

ویراستار «جوناس» نوشت: «ویکی‌پدیا واقعاً نمی‌تواند تصمیم بگیرد که چه چیزی به عنوان هنر به حساب می‌آید یا نه، به همین دلیل است که قرار دادن NFTها، هنری یا غیر هنری، در فهرست خود کارها را بسیار ساده‌تر می‌کند».

بیشتر بحث بر این بود که آیا NFT هنر را نشان می‌دهد یا صرفاً نشانه‌ای است که جدا از هنر اصلی است. ویراستاران در تعاریف دچار مشکل شده بودند و برخی احساس می کردند که اطلاعات موثقی برای نتیجه گیری وجود ندارد.

یک فراخوان برای رای گیری نشان داد که پنج ویراستار مخالف گنجاندن NFT در فروش آثار هنری بودند و تنها یک نفر از آنها حمایت می کرد. اجماع در 12 ژانویه برای حذف فروش مانند مجموعه NFT پاک که 91 میلیون دلار فروخت و NFT 69 میلیون دلاری بیپل از لیست فروش برتر آثار هنری، و در تاریخ بعدی بحث را دوباره باز کنید.

این تصمیم با نگاهی خاص به NFT Beeple “Everydays: The First 5000 Days” که کلاژی از آثار هنری اصلی از یک هنرمند مشهور دیجیتال را به تصویر می‌کشد بحث برانگیز به نظر می‌رسد که سال گذشته در خانه حراج هنری کریستیز در ماه مارس فروخته شد. نیویورک تایمز نیز شرح داده شده بیپل به عنوان “سومین هنرمند پرفروش” زنده در آن زمان.

طبق دستورالعمل‌های ویکی‌پدیا، برای ایجاد اجماع، نه مخالفت یا رأی لازم نیست. برای رسیدن به یک تصمیم، اجماع باید همه نگرانی‌های قانونی ویراستار شرکت‌کننده را که در خط‌مشی‌های پلتفرم قرار می‌گیرند، لحاظ کند.

به هر حال ویراستاران ویکی پدیا چه می دانند؟

با این حال، موضع اجماع با تنها ویرایشگر پشتیبان NFT «Pmmccurdy» که استدلال کرد:

«چگونه می‌توانیم اتفاق نظر داشته باشیم در حالی که از ابتدا، من در حمایت از گنجاندن NFTها در این فهرست بحث کرده‌ام. شواهد گسترده از منابع ثانویه، هنر NFT را به عنوان هنر و در نتیجه ارزش گنجاندن در این فهرست قرار می دهد.

“اگر موافقیم که Beeple و Pak هنرمند هستند، چرا فروش آنها در این لیست محاسبه نمی شود؟ من منطق اینجا را نمی فهمم.

سردبیر “SiliconRed” پاسخ داد که توافقی که آنها می‌خواندند این بود که: “NFTها باید فعلاً از این لیست حذف شوند تا در تاریخ بعدی بحث را دوباره باز کنند. به درک من، این همه نگرانی‌ها، از جمله نگرانی شما را در بر می‌گیرد.»

مربوط: مشارکت‌کنندگان ویکی می‌خواهند کمک‌های مالی ارزهای دیجیتال را به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی کنار بگذارند

طرفداران NFT مانند گریفین کوک فاستر، بنیانگذار Nifty Gateway، از این موضوع عصبانی شدند. یادداشت برداری در توییتر اوایل امروز که:

“این خیلی خراب است – مدهای ویکی‌پدیا سعی می‌کنند بگویند که *نه* NFT می‌تواند هنر باشد – همانطور که اگر NFT باشد، نمی‌توان آن را به عنوان هنر طبقه‌بندی کرد.”

برادر دوقلوی فاستر، دانکن نیز در این مراسم شرکت کرد و آن را یک “اورژانس هنری” نامید، زیرا او جامعه را از طریق پستی که توسط تایلر وینکلووس، یکی از بنیانگذاران Gemini در توییتر بازنشر شده بود، فراخواند.

ویکی‌پدیا به‌طور پیشینی کار می‌کند. اگر NFT ها در این صفحه به عنوان “غیر هنری” طبقه بندی شوند، در بقیه ویکی پدیا به عنوان “غیر هنری” طبقه بندی می شوند. ویکی پدیا منبع جهانی حقیقت برای بسیاری در سراسر جهان است. ریسک نمی توانست بالاتر باشد!» او گفت

Everipedia، معادل غیرمتمرکز Web3 ویکی پدیا، پاسخ داد به پلتفرم با مقایسه رویکرد آن به NFT و هنر:

ویراستاران Everipedia بیش از 100 صفحه ایجاد کرده اند #NFT مجموعه‌ها در حالی که ویکی‌پدیا در حال حرکت است تا NFT‌ها را به‌عنوان «نه هنری» در پلتفرم خود علامت‌گذاری کند. زمان انتقال پروژه های NFT به Everipedia است $IQ، یک دایره المعارف وب 3.0 است که از هنر و نوآوری پشتیبانی می کند.

این اولین باری نیست که ویکی‌پدیا با گزارش‌دهی اطلاعات مربوط به ارز دیجیتال با مشکل مواجه می‌شود. کوین تلگراف در سپتامبر 2020 گزارش داد که یک فعال و ارشد ضد ارز دیجیتال دیوید جرارد ویرایشگر ویکی پدیا به حذف ورودی مربوط به شرکت نرم افزاری بلاک چین استرالیایی Power Ledger کمک کرد.

جرارد اظهار داشت که این پست به دلیل “مجموعه بودن انبوهی از اخبار منتشر شده در مطبوعات حذف شده است، و تنها پوشش خبری واقعی در مورد اینکه چگونه پاور لجر یک کلاهبرداری بوده است”، علیرغم اینکه منبع از نشریات معتبری مانند TechCrunch و The Economic بوده است، حذف شده است. بار.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس