فروپاشی Terra / Luna / UST همچنان سرفصل ها را ایجاد می کند. این بار از داده های موجود در ARK استفاده خواهیم کرد.ماهنامه بیت کوینگزارشی برای تعیین تاثیر آن بر اکوسیستم بیت کوین. به یاد داشته باشید که سازمان غیرانتفاعی LFG، با نام AKA به عنوان محافظ بنیاد لونا، در حال جمع آوری بیت کوین برای دفاع از پیوند UST به دلار بود. در یک مصاحبه با تاخیر در ماه میشرکت Terra’s Do Kwon گفت که آنها در تلاش بودند تا به 1 میلیارد دلار بیت کوین برسند تا “در کنار ساتوشی، ما بزرگترین دارنده بیت کوین در جهان باشیم.” او همچنین اعلام کرد: “در صنعت کریپتو، شکست UST معادل شکست خود کریپتو است.”

مطالب مرتبط | Terra پس از خرید 1.5 میلیارد دلاری، تسلا را به عنوان دومین دارنده بیت کوین شرکتی شکست داد

در یک نقطه، به نظر می رسید که سرنوشت BTC و UST به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند، اما شبکه بیت کوین فروپاشی را تقریباً بدون آسیب جذب کرد. بیایید به اعداد ARK نگاه کنیم و سعی کنیم بفهمیم که چگونه این کار را انجام داد.

Terra، بزرگترین شکست بلاک چین L-1 تا کنون

در این مرحله، همه می دانند که چه اتفاقی برای Terra افتاده است. با این حال، هیچ کس نمی داند چگونه این اتفاق افتاد. آیا این یک حمله هماهنگ بود یا نیروهای بازار طبیعی باعث ایجاد رویداد مارپیچ مرگ شدند؟ ما نمی دانیم، اما واقعیت این است که UST از دلار جدا شد و باعث شد تا پروتکل Anchor یک بانک اجرا شود، و در نهایت استیبل کوین الگوریتمی و دوقلوی آن، LUNA، نابود شود.

فروپاشی چقدر بزرگ بود؟ بر اساس گزارش ARK:

علاوه بر ایجاد سقوط در UST و Luna، ما معتقدیم Terra بزرگترین شکست بلاک چین لایه 1 در تاریخ کریپتو است که مجموعاً 60 میلیارد دلار از سرمایه بازار بین UST و Luna را از بین می برد.

با توجه به هر معیاری، اندازه آن بسیار زیاد است، اما چگونه با سقوط های قبلی کریپتو مقایسه می شود؟ تنها فروپاشی قابل مقایسه «هک Mt. Gox بود که 5.7 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در سال 2014 ربود، فروپاشی Terra تقریباً 2.7 درصد از کل سرمایه بازار کریپتو را از بین برد». هک Mt. Gox تقریباً شبکه بیت کوین را در زمانی که آسیب پذیرتر بود نابود کرد. فروپاشی Terra در مقایسه مانند یک نسیم بود، اما، همانطور که اعداد نشان می‌دهند، اینطور نبود.

BTC price chart for 06/07/2022 on Eightcap | Source: BTC/USD on TradingView.com

چگونه فروپاشی Terra بر بیت کوین تأثیر گذاشت؟

علاوه بر این که بنیاد LFG 80 هزار بیت کوین خود را فروخت، این سقوط فشار فروش شدیدی بر بیت کوین ایجاد کرد. بر اساس این گزارش، صرافی ها ورودی خالص 52000 بیت کوین را ثبت کردند که بزرگترین ورودی روزانه بر حسب بیت کوین از نوامبر 2017 و بزرگترین ورودی تاریخ از نظر دلار است. اینها اعداد قابل توجهی هستند.

ترا، جریان های خالص بیت کوین

Bitcoin Net Flows To and From Exchanges | Source: ARK’s “The Bitcoin Monthly

با توجه به بلاک چین بیت کوین، حساب مرتبط با “LFG در حال حاضر دارای 313 بیت کوین است که در مقایسه با 80934 بیت کوین قبل از گشایش ترا” کمتر است. با این حال، بقیه را فروختند؟ هیچ کس با اطمینان نمی داند. بازگشت به گزارش:

بنا بر گزارش ها، بنیاد لونا گارد (LFG) برای جلوگیری از تثبیت UST، بیشتر ذخایر حدود 80000 بیت کوین خود را فروخت و به این رکورد ورودی کمک کرد.

این شبکه که حتی بیت‌کوین‌های سخت‌کوش را هم شگفت‌زده کرد، در مقابل این فروش عظیم بدون عرق کردن مقاومت کرد. مطمئناً، قیمت بیت کوین متضرر شد، اما این ضربه حتی به مرگبار هم نزدیک نبود. و پیش‌بینی ARK این واقعیت را منعکس می‌کند، «اکنون که از بلاک چین Terra جدا شده است، فشار فروش بیت‌کوین باید کاهش یابد، اما سرایت در بازارهای کریپتو هنوز قطعی نیست.» چرا؟ زیرا “بلاک چین امن تر و محافظه کارتر بیت کوین باید سهم بازار را به دست آورد.”

آیا استیبل کوین های الگوریتمی حتی ممکن است؟

برای پاسخ به این، گزارش NYDIG را نقل می کنیم.در مورد چیزهای غیرممکن قبل از صبحانه،که همراه با عنوان فرعی است، “یک پس از مرگ در Terra، یک پیش از مرگ در DeFi، و یک نگاه اجمالی از جنون آینده.” همانطور که عناوین ارائه شد، NYDIG معتقد است که استیبل کوین های الگوریتمی یا DeFi آنطور که در حال حاضر وجود دارد امکان پذیر نیست. چرا؟ خوب…

مهم نیست که چقدر با نیت خوب، همه استیبل کوین های الگوریتمی شکست خواهند خورد و اکثریت قریب به اتفاق – احتمالاً همه – نسخه های فعلی DeFi با شکست مواجه خواهند شد، جایی که “شکست” در اینجا به معنای به دست نیاوردن جرم بحرانی کافی برای ماده، هک شدن، منفجر شدن یا تغییر است. با مقررات تا حد غیرقابل دوام بودن. در نهایت، پروژه ترا می تواند عرضه پول خود را کنترل کند، اما نمی تواند مردم خود را وادار به ارزش گذاری کند. چاپخانه تنها پاسخ (غیر) بود. آشنا بنظر رسیدن؟ بدون وام دهنده آخرین راه حل، DeFi (دوباره) مشکلات حل شده توسط بانک های مرکزی را ایجاد می کند. بیت کوین مشکلات ایجاد شده توسط بانک های مرکزی را حل می کند.

مطالب مرتبط | TerraLabs برای نجات استیبل کوین خود بیش از 80000 بیت کوین فروخت

همانطور که معمولاً اتفاق می افتد، می توانیم کل این مقاله را با ضرب المثل قدیمی خلاصه کنیم: “بیت کوین این مشکل را برطرف می کند.”

Featured Image by Louis Maniquet on Unsplash  | Charts by TradingView

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
آموزش تریدینگ ویو

لینک منبع خبر