اینها پایدارترین استیبل کوین‌هایی هستند که TerraUSD نام ندارند

برخی از استیبل کوین ها مدت ها قبل از فروپاشی TerraUSD نتوانسته اند ثبات دلار را به معامله گران کریپتو ارائه دهند.

اخیر سقوط – فروپاشی TerraUSD (UST) که زمانی سومین استیبل کوین بزرگ بود، سوالاتی را در مورد سایر توکن‌های فیات و توانایی آن‌ها برای حفظ میخ‌هایشان مطرح کرده است.

ثبات استیبل کوین ها زیر سوال است

شرکت های استیبل کوین ادعا می‌کنند که هر یک از توکن‌های صادر شده توسط دارایی‌های دنیای واقعی و/یا ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود، بنابراین آنها به‌عنوان یک جزء حیاتی در بازار کریپتو رفتار می‌کنند و به معامله‌گران جایگزینی برای پارک پول نقد خود بین شرط‌بندی روی سکه‌های فرار می‌دهند.

آنها شامل استیبل کوین هایی هستند که ظاهراً 100٪ با پول نقد یا معادل های نقدی (سپرده های بانکی، اسناد خزانه، اوراق تجاری و غیره) مانند Tether (USDT) و Circle USD (USDC) پشتیبانی می شوند.

در انتهای دیگر طیف، استیبل کوین های الگوریتمی قرار دارند. آنها لزوماً توسط دارایی‌های واقعی پشتیبانی نمی‌شوند، اما برای حفظ پیوند خود با پول فیات، معمولاً دلار، به مهندسی مالی وابسته هستند.

نمودار قیمت روزانه UST/USD. منبع: TradingView

با این حال، دنبال کردن فروپاشی UST – یک استیبل کوین الگوریتمی، این ثبات اکنون مورد تردید است.

این بی اعتمادی منجر به خروج گسترده از پروژه های استیبل کوین مبتنی بر دارایی و الگوریتمی شده است. به عنوان مثال، ارزش بازار USDT افتاده است از 83.22 میلیارد دلار در 9 می – روزی که UST شروع به از دست دادن پیوند دلاری خود کرد – به 72.49 میلیارد دلار در 2 ژوئن رسید.

USDT از برابری یک به یک دلار خود خارج شد و در عین حال از جریان خروجی رنج می برد، البته به طور مختصر. متأسفانه، این مورد در مورد استیبل کوین های الگوریتمی صادق نیست. برخی از آنها همچنان زیر گیره های فیات مورد نظر خود معامله می کنند، همانطور که در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

USDX

USDX، شبکه کاوا استیبل کوین “غیرمتمرکز” بومی، به دلیل معاملات 2 تا 4 سنت زیر دلار بدنام بود. اما، در بحبوحه سقوط TerraUSD، از پیوند تقریباً عالی خود با دلار دورتر شد.

به طور جزئی، USDX در 12 مه به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ 0.66 دلار سقوط کرد. جفت USDX/USD از آن زمان تلاش کرده است تا پیوند دلاری خود را پس بگیرد و در تاریخ 2 ژوئن حدود 0.89 دلار تغییر کرده است، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

نمودار قیمت USDX از سال تا به امروز. منبع: CoinMarketCap

به طور همزمان، USDX از 9 می شاهد خروجی هایی به ارزش 60 میلیون دلار بوده است که نشان می دهد معامله گران در حال بازخرید توکن های خود هستند.

Kava Labs، تیم توسعه دهنده شبکه Kava، خاطرنشان کرد که USDX به دلیل قرار گرفتن در معرض UST به عنوان یکی از وثیقه هایش، ارزش دلاری خود را از دست داد. در همین حال، کاهش سایر دارایی های ذخیره USDX، از جمله KAVA، Cosmos (اتمو بیت کوین پیچیده (WBTC) نیز ثبات آن را متزلزل کردند.

در ماه می، اسکات استوارت، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Kava Labs، ادعا کرد که USDX پس از خروج UST از اکوسیستم خود، میخ دلار خود را حفظ خواهد کرد.

VAI

VAI یکی دیگر از قربانیان شکست مداوم بازار استیبل کوین است.

استیبل کوین الگوریتمی که بر اساس زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده است پروتکل ونوس – یک پلتفرم وام دهی، که در تاریخ 2 ژوئن به قیمت 0.95 دلار معامله شد. با این حال، مانند USDX، این توکن به دلیل معامله زیر قیمت دلاری مورد نظر خود از زمان عرضه، بدنام است.

مربوط: پروتکل‌های DeFi برای جذب کاربران جدید و نقدینگی، استیبل‌کوین‌ها را راه‌اندازی می‌کنند، اما آیا کار می‌کند؟

به عنوان مثال، در سپتامبر 2021 – مدت ها قبل از فروپاشی TerraUSD، VAI تا 0.74 دلار کاهش یافته بود. علاوه بر این، سناریوی de-peg پس از پروتکل Venus رخ داد رنج زیان 77 میلیون دلاری بابت بدهی های بد در ماه مه 2021 به دلیل نقدینگی های بزرگ در پلت فرم وام دهی آن.

نمودار قیمت VAI تا به امروز. منبع: CoinMarketCap

ارزش بازار VAI در ماه می 2021 272.84 میلیون دلار بود. اما پس از شکست بدهی ونوس، همراه با فروپاشی TerraUSD، ارزش خالص VAI به تقریباً 85 میلیون دلار کاهش یافت که حاکی از سقوط قابل توجهی در تقاضای آن است.

برخی استثناهای پایدار

DAIیک استیبل کوین الگوریتمی بومی Maker – یک پلتفرم وام دهی همتا به قرارداد، عملکرد فوق‌العاده‌ای در مقابل رقبای خود داشت و هرگز از نرخ دلاری وعده داده شده خود نوسان نداشت، حتی اگر شاهد کاهش 20 درصدی ارزش بازار از 9 می بود.

ارزش بازار DAI از سال تا به امروز. منبع: CoinMarketCap

FRAX و MAI، دیگر پروژه‌های استیبل کوین الگوریتمی، نیز در طول سقوط TerraUSD، ارزش دلاری خود را حفظ کردند.

نظرات بیان شده در اینجا صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده نظرات Cointelegraph.com نیست. هر حرکت سرمایه گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک است، شما باید هنگام تصمیم گیری تحقیقات خود را انجام دهید.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس