به دنبال گرفتن وام ارز دیجیتال هستید؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید

وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال به یکی از پرکاربردترین منابع مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شده‌اند که از حوزه ارز دیجیتال پدید آمده است.

از زمانی که پلتفرم‌های وام‌دهی/قرض‌گیری مبتنی بر قرارداد هوشمند شروع به ارائه این خدمات به کاربران ارز دیجیتال کردند، وام‌های مبتنی بر ارزهای ارز دیجیتال شده به ستون اصلی دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شده‌اند. شبکه اتریوم، اولین بلاک چین که عملکرد قرارداد هوشمند را مقیاس‌بندی کرد، بیشتر کل ارزش (TVL) را روی پروتکل‌های DeFi قفل شده می‌بیند که تحت سلطه پلتفرم‌های وام‌دهی ارزهای دیجیتال قرار دارند.

بر اساس داده های DeFi Pulse، 4 پروتکل برتر از 10 پروتکل DeFi، پروتکل های وام دهی هستند که حساب با 37.04 میلیارد دلار TVL، تنها 49 درصد از TVL کل بازار DeFi در بلاک چین اتریوم. اتریوم از نظر پر استفاده ترین بلاک چین برای بازار DeFi و TVL در شبکه پیشتاز است. Maker و Aave با TVL 14.52 میلیارد دلار و 11.19 میلیارد دلار بزرگترین بازیگران اینجا هستند.

حتی در دیگر شبکه‌های بلاک چین مانند Terra، Avalanche، Solana و BNB Chain، پذیرش وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال یکی از موارد اصلی استفاده از قراردادهای هوشمند در دنیای DeFi بوده است. حدود 138 پروتکل وجود دارد که خدمات مبتنی بر وام ارز دیجیتال را به کاربران ارائه می دهد که مجموع TVL آن 50.66 میلیارد دلار است. با توجه به DefiLlama. به غیر از Aave و Maker، دیگر بازیکنان برجسته در این دسته پروتکل در سراسر شبکه های بلاک چین عبارتند از Compound، Anchor Protocol، Venus، JustLend، BENQI و Solend.

جانی لیو، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال KuCoin، با کوین تلگراف در مورد انتخاب شبکه های بلاک چین برای وام دادن به کریپتو صحبت کرد. او گفت:

من می گویم بلاک چین ایده آل برای وام و DeFi وجود ندارد، زیرا هر کدام مزایای خاص خود را دارند. در عین حال، رهبری اتریوم به دلایل بسیاری غیرقابل انکار است.

با این حال، او احتمال ظهور یک بلاک چین واقعا ایده آل برای DeFi را رد نکرد. Kiril Nikolov، استراتژیست DeFi در Nexo – یک پلتفرم وام دهنده ارزهای دیجیتال – این دیدگاه را تایید کرد. او به کوین تلگراف گفت:

“جواب کوتاه، نه است.’ بیشتر بلاک چین‌ها برای وام‌دهی ارزهای دیجیتال مناسب هستند. با این حال، در میان ویژگی‌های اصلی که باید مراقب آن بود، نقدینگی و قابلیت اطمینان است، در حالی که یک عامل تعیین‌کننده ثانویه ممکن است هزینه‌های شبکه باشد.

با توجه به اینکه نقدینگی و قابلیت اطمینان پلتفرم اتریوم در حال حاضر به دلیل پر استفاده ترین بلاک چین در DeFi است، می توان از آن بهره برد و آن را به بلاک چین انتخابی تبدیل کرد.

بازیکنان برجسته

برای شروع، یک وام گیرنده باید بین پروتکل های اصلی وام دهی در شبکه مانند Maker، Aave و Compound یکی را انتخاب کند. در حالی که تعداد زیادی از پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو وجود دارد، در این بخش، به دلیل سهولت توضیح و مرتبط‌بودن، برجسته‌ترین آنها در نظر گرفته شده است.

وام‌دهی ارزهای دیجیتال اساساً کاربران را قادر می‌سازد تا در ازای کارمزد یا بهره، دارایی‌های دیجیتال را قرض کنند و وام دهند. وام گیرندگان باید وثیقه ای را سپرده گذاری کنند که فوراً به آنها امکان می دهد وام بگیرند و از آن برای اهداف پرتفوی خود استفاده کنند. در پلتفرم هایی مانند Aave می توانید بدون هیچ گونه وثیقه ای وام بگیرید که به آن وام های فلش معروف است. این وام ها باید در همان تراکنش بلوکی بازپرداخت شوند و عمدتاً به دلیل تخصص فنی مورد نیاز برای اجرای آنها، ویژگی برای توسعه دهندگان است. علاوه بر این، اگر مبلغ وام داده شده به اضافه سود بازگردانده نشود، معامله حتی قبل از تأیید اعتبار لغو می شود.

از آنجایی که وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروش متوسط ​​و شرکت‌کنندگان بازار کاملاً خودکار و ساده هستند، به طور کلی، راه آسانی برای کسب درصد بازدهی سالانه در دارایی‌های دیجیتالی که در اختیار دارند یا حتی به خطوط اعتباری ارزان‌قیمت دسترسی دارند، فراهم می‌کنند.

یکی از جنبه های مهم وام های دارای وثیقه، نسبت وام به ارزش (LTV) است. نسبت LTV اندازه گیری مانده وام در رابطه با ارزش دارایی وثیقه است. از آنجایی که ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی‌های بسیار نوسان در نظر گرفته می‌شوند، این نسبت معمولاً در انتهای طیف قرار دارد. با در نظر گرفتن LTV فعلی Aave برای Maker (MKR) 50 درصد است، در اصل به این معنی است که شما می توانید فقط 50 درصد ارزش را به عنوان وام نسبت به وثیقه سپرده شده وام بگیرید.

این مفهوم برای ایجاد فضای متحرک برای ارزش وثیقه شما در صورت کاهش آن وجود دارد. این منجر به تماس حاشیه ای می شود که در آن از کاربر خواسته می شود وثیقه را دوباره پر کند. اگر این کار را انجام ندهید و ارزش وثیقه کمتر از ارزش وام شما یا ارزش از پیش تعریف شده دیگری باشد، وجوه شما فروخته می شود یا به وام دهنده منتقل می شود.

میزان تأثیر وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال از بازار DeFi خارج می‌شود، زیرا امکان دسترسی افراد یا نهادها به سرمایه را بدون بررسی اعتباری فراهم می‌کند. این امر جمعیت انبوهی از مردم را در سراسر جهان به ارمغان می آورد که سابقه اعتباری بدی دارند یا اصلاً سابقه اعتباری ندارند. از آنجایی که اعطای وام و استقراض همه از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود، هیچ محدودیت سنی واقعی برای نسل جوان وجود ندارد که به دلیل نداشتن سابقه اعتباری، به طور سنتی از طریق بانک امکان پذیر نیست.

مربوط: وام ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

ملاحظات و خطرات

از زمان پذیرش وام های مبتنی بر DeFi اکنون به حدی افزایش یافته است که حتی کشورها دوست دارند نیجریه از این خدمات استفاده می کند و السالوادور است بررسی وام های ارز دیجیتال کم بهره، چندین ملاحظات و ریسک وجود دارد که برای سرمایه گذارانی که به دنبال پرداختن به این فضا هستند قابل توجه است.

ریسک اولیه وام‌دهی کریپتو، ریسک قرارداد هوشمند است، زیرا یک قرارداد هوشمند در مدیریت سرمایه و وثیقه در هر پروتکل DeFi وجود دارد. یکی از راه‌هایی که می‌توان این خطر را کاهش داد، فرآیندهای آزمایش قوی است که توسط پروتکل‌های DeFi که این دارایی‌ها را به کار می‌گیرند، پیاده‌سازی می‌شوند.

ریسک بعدی که باید در نظر بگیرید ریسک نقدینگی/انحلال است. آستانه نقدینگی در اینجا یک عامل مهم است زیرا به عنوان درصدی تعریف می‌شود که در آن یک وام تحت وثیقه در نظر گرفته می‌شود و بنابراین منجر به فراخوان حاشیه می‌شود. تفاوت بین LTV و آستانه نقدینگی، بالشتک ایمنی برای وام گیرندگان در این سیستم عامل ها است.

برای وام دهندگان، خطر اضافی دیگری نیز وجود دارد که مربوط به زیان دائمی است. این ریسک در پروتکل سازنده بازار خودکار (AMM) ذاتی است. این ضرری است که هنگام ارائه نقدینگی به یک استخر وام متحمل می‌شوید و قیمت پایه دارایی‌های سپرده‌شده کمتر از قیمتی است که با آن به استخر سپرده شده‌اند. با این حال، این تنها زمانی اتفاق می افتد که هزینه های به دست آمده از استخر این کاهش قیمت را جبران نکند.

نیکولوف به ریسک دیگری در پلتفرم های وام دهی DeFi اشاره کرد. او گفت: «یکی دیگر فهرست بندی بد وثیقه است که می تواند منجر به اختلال در کل پلت فرم شود. بنابراین، اگر نمی‌خواهید این خطرات را بپذیرید، توصیه می‌کنیم از پلتفرمی مانند ما وام بگیرید که محافظت‌های خاصی مانند حضانت بیمه‌شده و وثیقه‌گذاری بیش از حد را برای شما تضمین می‌کند.»

از زمان افزایش محبوبیت DeFi، چندین مورد از هک وجود داشته است، از جمله کرم فاینانس، Badger DAO، ترکیب، EasyFi، آگاو و صد فاینانس.

علاوه بر این، پلتفرم‌های وام‌دهی و استقراض ارز دیجیتال و کاربران هر دو در معرض خطر نظارتی هستند. لیو اشاره کرد که چارچوب نظارتی در مورد این موضوع در هیچ حوزه قضایی عمده ای به طور کامل شکل نگرفته است و همه چیز درست جلوی چشمان ما در حال تغییر است. لازم است وام گیرندگان را از یکدیگر جدا کنیم – وام گیرندگان خصوصی و شرکت های وام گیرندگان.

اساساً، خطرات برجسته‌شده باعث می‌شود که هنگام استفاده از سرمایه خود در وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال، چه به عنوان وام گیرنده یا به عنوان وام‌دهنده، بسیار احتیاط کنید. پائولو آردونیو، مدیر ارشد فناوری صرافی بیت فینکس، به کوین تلگراف گفت:

مهم است که کسانی که در وام‌های ارز دیجیتال در پلتفرم‌های DeFi شرکت می‌کنند، به خطرات موجود در حوزه‌ای که هنوز در اقتصاد توکن دیجیتالی نوپا است، توجه داشته باشند. ما شاهد تعدادی از نقض‌های امنیتی بزرگ بوده‌ایم که سرمایه‌های وام گیرندگان و وام دهندگان را در معرض خطر قرار داده است. تا زمانی که وجوه در سردخانه ایمن نشود، به ناچار آسیب پذیری هایی برای هکرها وجود خواهد داشت تا از آنها سوء استفاده کنند.”

اخیر: فراتر از کلکسیون ها: چگونه NFT ها صنعت فروش بلیط را اصلاح می کنند

آینده وام دهی DeFi

با وجود خطرات ذکر شده، وام‌دهی مبتنی بر ارز دیجیتال یکی از پیشرفته‌ترین فضاها در بازارهای DeFi است و همچنان شاهد نوآوری و رشد مداوم در فناوری است. بدیهی است که پذیرش این دسته DeFi بالاترین رتبه را در میان تعداد زیادی از موارد دیگر در حال رشد در صنعت بلاک چین دارد. استفاده از پروتکل‌های هویت غیرمتمرکز می‌تواند در این پلتفرم‌ها برای تأیید کاربران ادغام شود تا از ورود بازیکنان دقیق جلوگیری شود.

Ardonio بیشتر در مورد نوآوری مورد انتظار در وام های DeFi در سال جاری صحبت کرد و اظهار داشت: “من انتظار دارم که شاهد نوآوری بیشتری در وام های ارز دیجیتال باشیم، به ویژه از نظر استفاده از توکن ها و دارایی های دیجیتال به عنوان وثیقه در وام ها. ما حتی شاهد استفاده از توکن های غیرقابل تعویض به عنوان وثیقه در وام هستیم. این یک روند در حال ظهور در سال جاری خواهد بود.”

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس