گروه ویژه اقدام مالی دیدگاه خود را در مورد ارزهای دیجیتال، از جمله دیدگاه‌های خود در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض و امور مالی غیرمتمرکز، ارائه کرده است.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دستورالعمل‌های مورد انتظار خود را در مورد دارایی‌های مجازی منتشر کرد و استانداردهایی را ارائه کرد که پتانسیل تغییر شکل صنعت کریپتو در ایالات متحده و سراسر جهان را دارند. این راهنما به یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت کریپتو می‌پردازد: متقاعد کردن قانون‌گذاران، قانون‌گذاران و مردم که پولشویی را تسهیل نمی‌کند.

این راهنمایی به‌ویژه به بخش‌هایی از صنعت کریپتو مربوط می‌شود که اخیراً باعث عدم قطعیت نظارتی قابل توجهی از جمله امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، استیبل کوین‌ها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) شده‌اند. این راهنمایی تا حد زیادی از رویکرد نوظهور تنظیم کننده های ایالات متحده در قبال DeFi و استیبل کوین پیروی می کند. در یک نکته مثبت برای صنعت، FATF ظاهراً نسبت به NFT ها تهاجمی کمتری دارد و احتمالاً خواستار این فرض است که NFT ها دارایی های مجازی نیستند. با این حال، این راهنما راه را برای اعضا باز می کند تا NFT ها را در صورتی که برای «مقادیر سرمایه گذاری» استفاده شوند، تنظیم کنند. ما انتظار داریم که این راهنمایی به رالی NFT که برای اکثریت سال 2021 در جریان بوده است، سوخت بیافزاید.

مرتبط: پیش نویس دستورالعمل FATF، DeFi را با رعایت آن هدف قرار می دهد

گسترش تعریف ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی

FATF یک سازمان بین دولتی است که وظیفه آن تدوین سیاست هایی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. در حالی که FATF نمی تواند قوانین یا سیاست های الزام آور ایجاد کند، رهنمودهای آن تأثیر قابل توجهی بر قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم و ​​مبارزه با پولشویی (AML) در بین اعضای خود دارد. وزارت خزانه داری آمریکا یکی از سازمان های دولتی است که به طور کلی مقرراتی را بر اساس رهنمودهای FATF دنبال و اجرا می کند.

راهنمای موردانتظار FATF یک “رویکرد گسترده” در گسترش تعریف ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی (VASP) دارد. این تعریف جدید شامل مبادلات بین دارایی های مجازی و ارزهای فیات می شود. مبادلات بین اشکال مختلف دارایی های مجازی؛ انتقال دارایی های دیجیتال؛ حفاظت و مدیریت دارایی های مجازی؛ و مشارکت و ارائه خدمات مالی مربوط به عرضه و فروش دارایی مجازی.

هنگامی که یک نهاد به عنوان یک VASP برچسب گذاری می شود، باید با الزامات مربوط به حوزه قضایی که در آن تجارت می کند، که عموماً شامل اجرای برنامه های مبارزه با پولشویی (AML) و مبارزه با تروریسم است، مطابقت داشته باشد، مجوز یا در دولت محلی خود ثبت شود. و تحت نظارت یا نظارت آن دولت قرار گیرد.

به طور جداگانه، FATF دارایی های مجازی (VAs) را به طور گسترده تعریف می کند :”نماینده دیجیتال ارزشی که می تواند به صورت دیجیتالی معامله شود، یا منتقل شود، و می تواند برای اهداف پرداخت یا سرمایه گذاری استفاده شود.” اما «نمایندگی دیجیتالی ارزهای فیات، اوراق بهادار و سایر دارایی‌های مالی که قبلاً در جای دیگری در توصیه‌های FATF پوشش داده شده‌اند» را استثنا نمی‌کند.

در مجموع، تعریف FATF از VAs و VASP ظاهراً الزامات AML، مبارزه با تروریسم، ثبت و نظارت را برای اکثر بازیگران صنعت کریپتو گسترش می‌دهد.

تاثیر بر DeFi

راهنمایی FATF در مورد پروتکل های DeFi چندان واضح نیست. FATF با بیان این مطلب آغاز می کند:«برنامه DeFi (یعنی برنامه نرم‌افزاری) تحت استانداردهای FATF یک VASP نیست، زیرا استانداردها برای نرم‌افزار یا فناوری اساسی اعمال نمی‌شوند…»

راهنمایی به همین جا ختم نمی شود. در عوض، FATF توضیح می‌دهد که سازندگان پروتکل DeFi، مالکان، اپراتورها یا دیگرانی که کنترل یا نفوذ کافی بر پروتکل DeFi را حفظ می‌کنند، ممکن است تحت تعریف FATF از VASP قرار بگیرند، جایی که آنها خدمات VASP را ارائه یا تسهیل می‌کنند. این راهنما در ادامه توضیح می‌دهد که مالکان/اپراتورهای پروژه‌های DeFi که واجد شرایط VASP هستند، «براساس ارتباطشان با فعالیت‌های انجام‌شده» متمایز می‌شوند. این مالکان/اپراتورها ممکن است کنترل یا نفوذ کافی بر دارایی ها یا پروتکل پروژه اعمال کنند. این تأثیر می‌تواند با حفظ «روابط تجاری مداوم بین خود و کاربران» حتی زمانی که «از طریق یک قرارداد هوشمند یا در برخی موارد پروتکل‌های رأی‌گیری اعمال می‌شود» وجود داشته باشد.

در راستای این زبان، FATF توصیه می‌کند که تنظیم‌کننده‌ها صرفاً ادعاهای «تمرکززدایی» را نپذیرند و درعوض اقدامات خود را انجام دهند. FATF تا آنجا پیش می رود که پیشنهاد می کند اگر یک پلت فرم DeFi هیچ نهادی آن را اجرا نمی کند، یک حوزه قضایی می تواند دستور دهد که یک VASP به عنوان نهاد متعهد ایجاد شود. در این راستا، FATF کار چندانی برای تغییر وضعیت نظارتی اکثر بازیکنان در DeFi انجام نداده است.

مطالب مرتبط: دی‌فای: چه کسی، چه چیزی و چگونه در دنیای بدون مرز و تحت حکومت کد تنظیم شود؟

تاثیر روی استیبل کوین ها

دستورالعمل جدید موضع قبلی سازمان را مجدداً تأیید می کند که استیبل کوین ها – ارزهای رمزنگاری شده که ارزش آنها به یک فروشگاه ارزشی مانند دلار آمریکا متصل است – تابع استانداردهای FATF به عنوان VASP هستند.

این راهنما به خطر «پذیرش انبوه» می‌پردازد و ویژگی‌های طراحی خاصی را که بر ریسک AML تأثیر می‌گذارد، بررسی می‌کند. به طور خاص، این راهنما به «دستگاه های حاکمیت مرکزی استیبل کوین ها» اشاره می کند که «به طور کلی تحت پوشش استانداردهای FATF» به عنوان یک VASP قرار خواهند گرفت. FATF با تکیه بر رویکرد خود به DeFi به طور کلی، استدلال می کند که ادعای حاکمیت غیرمتمرکز برای فرار از نظارت نظارتی کافی نیست. برای مثال، حتی زمانی که نهاد حاکمیتی استیبل‌کوین‌ها غیرمتمرکز است، FATF اعضای خود را تشویق می‌کند تا «نهادهای متعهد را شناسایی کنند و … خطرات مربوطه را کاهش دهند… بدون در نظر گرفتن طرح و نام نهادی».

این راهنما از VASPها می‌خواهد تا ریسک AML استیبل کوین‌ها را قبل از راه‌اندازی و به صورت مداوم شناسایی و درک کنند و قبل از اجرای محصولات استیبل کوین، ریسک را مدیریت و کاهش دهند. در نهایت، FATF پیشنهاد می‌کند که ارائه‌دهندگان استیبل کوین باید به دنبال مجوز در حوزه قضایی باشند که عمدتاً تجارت خود را در آنجا انجام می‌دهند.

Relayed: رگولاتورها به دنبال استیبل کوین هستند، اما از چه چیزی باید شروع کنند؟

تاثیر بر NFT ها

همراه با دی‌فای و استیبل کوین‌ها، NFTها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و اکنون ستون اصلی اکوسیستم ارزهای دیجیتال معاصر هستند. برخلاف رویکرد گسترده نسبت به سایر جنبه‌های صنعت کریپتو، FATF توصیه می‌کند که NFT‌ها «به طور کلی تحت تعریف FATF به عنوان [دارایی‌های مجازی] در نظر گرفته نمی‌شوند». این احتمالاً این فرض را ایجاد می کند که NFTها VA نیستند و صادرکنندگان آنها VASP نیستند.

با این حال، FATF مشابه رویکرد خود در قبال DeFi، تأکید می‌کند که تنظیم‌کننده‌ها باید «ماهیت NFT و عملکرد آن را در عمل در نظر بگیرند و نه اینکه چه اصطلاحات یا اصطلاحات بازاریابی استفاده می‌شود». به ویژه، FATF استدلال می کند که NFT هایی که “برای اهداف پرداخت یا سرمایه گذاری استفاده می شوند” ممکن است دارایی های مجازی باشند.

در حالی که این دستورالعمل “اهداف سرمایه گذاری” را تعریف نمی کند، FATF احتمالاً قصد دارد کسانی را که NFT ها را با قصد فروش آنها در زمان بعدی برای کسب سود خریداری می کنند، در بر بگیرد. در حالی که بسیاری از خریداران NFT ها را به دلیل ارتباط با هنرمند یا کار خریداری می کنند، بخش بزرگی از صنعت به دلیل پتانسیل افزایش ارزش آنها را خریداری می کنند. بنابراین، در حالی که رویکرد FATF نسبت به NFT ها به ظاهر به اندازه راهنمایی های آن برای DeFi یا استیبل کوین ها گسترده نیست، کشورهای FATF ممکن است برای اعمال مقررات سخت گیرانه تر به زبان «اهداف سرمایه گذاری» تکیه کنند.

مرتبط: توکن‌های غیرقابل تعویض از منظر قانونی

معنای دستورالعمل FATF برای صنعت کریپتو چیست؟

دستورالعمل FATF به دقت موضع تهاجمی تنظیم کننده های ایالات متحده در مورد DeFi، استیبل کوین ها و سایر بخش های اصلی اکوسیستم کریپتو را دنبال می کند. در نتیجه، پروژه‌های متمرکز و غیرمتمرکز به‌طور فزاینده‌ای تحت فشار قرار می‌گیرند تا از همان الزامات AML مطابق با موسسات مالی سنتی پیروی کنند.

با حرکت رو به جلو، پروژه‌های DeFi، همانطور که قبلاً می‌بینیم، عمیق‌تر در DeFi نفوذ خواهند کرد و ساختارهای حکومتی جدیدی مانند سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAOs) را که به «تمرکززدایی واقعی» نزدیک می‌شوند، آزمایش خواهند کرد. حتی این رویکرد نیز بدون خطر نیست زیرا تعریف گسترده FATF از VASP ها مشکلاتی را با امضاکنندگان کلیدی قراردادهای هوشمند یا دارندگان کلیدهای خصوصی ایجاد می کند. این امر به ویژه برای DAO ها مهم است زیرا امضاکنندگان را می توان به عنوان VASP طبقه بندی کرد.

با توجه به روش گسترده‌ای که FATF بر روی پروژه‌ها «کنترل یا تأثیر می‌گذارد» تعبیر می‌کند، کارآفرینان رمزارز نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سراسر جهان نیز مبارزه سختی را پیش رو خواهند داشت.

این مقاله توسط خورخه پسوک و جان بوگناکی نوشته شده است .

دیدگاه‌ها، افکار و نظرات بیان شده در اینجا به تنهایی متعلق به نویسندگان است و لزوماً منعکس‌کننده یا بیانگر دیدگاه‌ها و نظرات Cointelegraph نیست.

این مقاله برای اهداف اطلاعات عمومی است و در نظر گرفته نشده است و نباید به عنوان مشاوره حقوقی تلقی شود.خورخه پسوک به عنوان مشاور عمومی و مدیر ارشد انطباق برای Tacen Inc.، یک شرکت توسعه نرم‌افزار پیشرو که نرم‌افزار منبع باز و مبتنی بر بلاک چین می‌سازد، خدمت می‌کند. قبل از پیوستن به Tacen، خورخه تجربیات حقوقی گسترده‌ای را در مشاوره به شرکت‌های فناوری، صرافی‌های ارزهای دیجیتال و موسسات مالی قبل از SEC، CFTC و DOJ توسعه داد.جان بوگناکی به عنوان رهبر خط مشی و منشی قانون Tacen Inc. جان متخصص حاکمیت، امنیت و توسعه است. تحقیقات و کارهای او بر تقاطع حیاتی بین تاریخ، علوم سیاسی، اقتصاد و سایر زمینه‌ها در تولید تحلیل، گفتگو و تعامل مؤثر متمرکز شده است.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد

منبع