آینده ارزهای رمزپایه در روسیه چگونه است و آیا واقعاً روبل دیجیتال در سال های آینده قابل معرفی است؟

پس از آنکه مقامات چینی ممنوعیت کامل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در ماه سپتامبر با برابر دانستن آن‌ها با فعالیت‌های مالی غیرقانونی معرفی کردند، استخراج‌کنندگان محلی ارزهای دیجیتال یا رادار را رها کردند یا به کشورهای دیگر رفتند تا به تجارت خود ادامه دهند .

ایالات متحده متعاقباً از نظر حجم استخراج بیت کوین ( BTC ) با سهم 35.4٪ پیشرو شد . قزاقستان معمولی در حال حاضر با 18.1 درصد در جایگاه دوم قرار دارد و روسیه با 11.23 درصد برنز را به خود اختصاص داده است.

تعجب آور نیست زیرا روسیه چندین مزیت دارد، به این معنی که انجام تجارت رمزنگاری در این کشور تقریباً برای هر ماینر بسیار سودآور است. برق ارزان و حداقل در حال حاضر، مقررات قانونی دوستانه وجود دارد. به گفته تحلیلگران در بهار 2021، قیمت برق در روسیه 0.06 دلار در هر کیلووات ساعت برای مصارف خانگی و 0.08 دلار برای تجارت بود. برای مقایسه، در فرانسه، یک کیلووات ساعت برق برای خانوارها 0.2 دلار و برای مشاغل 0.14 دلار هزینه دارد که چهار برابر گران‌تر از روسیه است. برآوردهای دیگر نشان می دهد که تفاوت در هزینه برق هنگام استخراج بیت کوین در روسیه و اروپا در واقع نزدیک به 7.5 برابر است.

بسیاری از مزارع خصوصی کریپتو و شرکت‌های استخراج در این کشور پدید آمده‌اند. البته، مانند سایر نقاط جهان، بسیاری از ماینرهای روسی از «زمستان کریپتو» در سال 2018 جان سالم به در نبردند، زمانی که قیمت بیت کوین به تقریباً 3500 دلار کاهش یافت و استخراج کریپتو را بی‌سود ساخت. اما COVID-19 بسیاری را مجبور کرده است که به دنبال درآمد اضافی و جستجوی راه‌های جایگزین برای پر کردن سرمایه خود باشند.

شرایط مساعد برای استخراج حتی به این واقعیت کمک کرد که شرکت‌های نفتی دولتی استخراج کریپتو در میادین خود و استفاده از گاز مرتبط را برای تولید برق پیشنهاد کردند. به هر حال، گازپروم نفت، بزرگترین تامین کننده گاز به کشورهای اروپایی، در سال 2020 یک مرکز داده برای استخراج در تاسیسات خود در سیبری راه اندازی کرد.

ویتالی بورشنکو، یکی از بنیانگذاران اپراتور استخراج صنعتی BitCluster، مطمئن است که حتی با مصرف انرژی بالا، استخراج در روسیه نه تنها از سوی شرکت های خصوصی بلکه از سوی مقامات نیز پشتیبانی می شود:صنعت ماینینگ بیت کوین یک خریدار بی نظیر برق است. منحصربه‌فرد بودن این بخش از ماهیت بسیار انعطاف‌پذیر بخش از نظر بی‌تفاوتی مکان روش پرداخت و توزیع بار الکتریکی ناشی می‌شود. تأسیسات عظیمی در نقاط دورافتاده کشور ساخته شده است که درآمدهای مالیاتی را به بودجه های محلی و مشاغل را به ساکنان محلی می دهد. و از آنجایی که کمبود برق وجود ندارد، مقامات فقط می توانند از این روند حمایت کنند.

آیا کریپتو در روسیه قانونی است؟

امروزه هر ایالت صنعت کریپتو را بر اساس منافع خود و به روش های کاملا متفاوت تنظیم می کند. برخی از کشورها به طور کامل ارزهای دیجیتال را ممنوع می کنند، در حالی که برخی دیگر اقداماتی را برای قانونی کردن آنها انجام داده اند.

در حال حاضر قوانین و مقرراتی وجود دارد که بر گردش ارزهای دیجیتال در بازار روسیه حاکم است. اما مانند بسیاری از کشورهای دیگر، در تنظیم ارزهای دیجیتال مشکلاتی وجود دارد زیرا این صنعت بسیار جوان است و همه رگولاتورها با آن آشنا نیستند.

مانند بسیاری از کشورها، روسیه از روندهای جهانی پیروی کرد و در سال 2014، نشانه های اولیه از پیشنهادات مختلفی برای لوایح برای تنظیم صنعت مشاهده شد. اولین گام‌های متمایز به سمت مقررات در سال 2018 آغاز شد و در سال 2019، قانون فدرال ” در مورد حقوق دیجیتال ” به اجرا درآمد که رویه و قوانین استفاده از دارایی‌ها و نشانه‌های دیجیتال را ارائه کرد. قانون تمام عیار ” در مورد دارایی های مالی دیجیتال” نیز شروع به بحث شد. سرانجام، در ژانویه 2021، قانون هنوز بسیار “خام” و ناتمام به اجرا درآمد. این اولین قانونی بود که هدف آن تنظیم ویژه ارزهای دیجیتال و استخراج و همچنین معرفی مالیات بود، اما همچنان ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله پرداخت به رسمیت نمی شناخت. بانک‌ها و بورس‌های روسیه می‌توانند معاملات خرید، فروش و مبادله دارایی‌ها را در صورتی که در فهرست ویژه بانک مرکزی گنجانده شده باشند، انجام دهند.

با این وجود، دولت مکانیزمی برای ردیابی سود حاصل از ارزهای دیجیتال ندارد . هنگام اعمال این قانون برای کاربران عادی، افرادی که می خواهند بیت کوین را ذخیره کنند و به کسی در مورد آن چیزی نمی گویند، به لطف ناشناس بودن شبکه می توانند با خیال راحت این کار را انجام دهند. عدم نامگذاری زمانی اتفاق می‌افتد که ارزهای دیجیتال با روبل، دلار یا هر ارز ثابت دیگری مبادله می‌شوند و این امکان را برای دولت فراهم می‌کند تا در این تراکنش‌ها مداخله کند و موانعی ایجاد کند.

به طور کلی، تنظیم‌کننده‌ها در روسیه نمی‌توانند اتفاق نظری را پیدا کنند، نه تنها در مورد پذیرش ارزهای دیجیتال، بلکه نحوه برچسب‌گذاری و متعاقباً تنظیم آنها. اخیراً، وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیشنهاد کرده است که معدن را به عنوان یک فعالیت تجاری مطابق با قانون مدنی درک کنیم . این پیشنهاد مورد حمایت وزارت دارایی، وزارت نیرو و مجلس سفلی، دومای دولتی قرار گرفت.

وزارت نیرو تصریح کرد که مصرف کنندگان باید میزان مصرف برق را برای مشاغل یا هزینه های شخصی مشخص کنند. دومای ایالتی همچنین پیشنهاد کرد که تعرفه برق برای معدنچیان افزایش یابد زیرا آنها هیچ مالیاتی نمی پردازند. اما بانک مرکزی روسیه از این طرح حمایت نکرد و استخراج معادن را “جانشین پولی” نامید. در ماه سپتامبر، بانک مرکزی به بانک‌ها پیشنهاد کرد که پرداخت‌های کاربران روسی در صرافی‌های رمزنگاری را برای مبارزه با «خریدهای احساسی» ارزهای دیجیتال کاهش دهند.

برای والری پتروف، معاون انجمن اقتصاد رمزنگاری، هوش مصنوعی و بلاک چین روسیه، این نشان می‌دهد که بانک مرکزی علی‌رغم تمایل صنعت محلی برای همکاری با تنظیم‌کننده‌ها، در انجام یک حرکت نظارتی قاطع متوقف شده است:”تنظیمات ماینینگ فقط در دو موضوع مورد نیاز است: به رسمیت شناختن فعالیت کارآفرینی آن و قانونی کردن فروش دارایی های رمزنگاری به دست آمده در خارج از فدراسیون روسیه به منظور سازماندهی جریان وجوه ارزی خارجی به کشور و تعیین روش پرداخت مالیات. به خزانه دولت جامعه کریپتو تمام سوالات را برای مدت طولانی توسعه داده است.

یک روبل دیجیتال

اگر بانک مرکزی روسیه بخواهد در حوزه مالی جوان و کنترل نشده دخالت کند، اما فقط به یک انحصارگر تبدیل شود و ارز دیجیتال خود را ایجاد کند، چه؟

در سال 2020، بانک مرکزی اعلام کرد که در حال بررسی امکان روبل دیجیتال است . ارز جدید به طور بالقوه هم به صورت آنلاین و هم آفلاین استفاده می شود و در یک کیف پول مخصوص ذخیره می شود. رگولاتور تاکید کرد که ارز دیجیتال آن شکلی معادل پول ملی خواهد بود. روبل دیجیتال به پروژه یک زیرساخت پرداخت جدید تبدیل خواهد شد که در دسترس بودن را افزایش می دهد و هزینه پرداخت ها و نقل و انتقالات را برای شهروندان و مشاغل کاهش می دهد. طبق گفته بانک مرکزی، طی 10 تا 30 سال، روبل دیجیتال باید به طور کامل جایگزین پول نقد شود.

تابستان امسال، بانک تصریح کرد که توسعه یک نمونه اولیه از پلت فرم برای روبل دیجیتال برنامه ریزی شده است تا در دسامبر 2021 تکمیل شود. آزمایش این ارز برای ژانویه 2022 برنامه ریزی شده است که در چند مرحله در طول سال انجام خواهد شد. پس از این تست، رگولاتور برنامه ای برای اجرای آن تعریف می کند.

مرتبط:  پروژه های CBDC آسیایی: آنها اکنون چه می کنند؟

علاوه بر روش های معمول پرداخت، در آینده می توان از روبل دیجیتال برای پرداخت مالیات استفاده کرد که فقط به صورت غیر نقدی در روسیه قابل پرداخت است.

از آنجایی که بانک مرکزی هنوز تمام جزئیات مربوط به روبل دیجیتال را فاش نکرده است، برخی از سازمان های مالی مانند انجمن بانک های روسیه سوالات و شبهاتی را مطرح کرده اند. منتقدان به امنیت معاملات اشاره می کنند. هنوز مشخص نیست که چگونه تنظیم کننده امنیت داده ها را در سیستم روبل دیجیتال تضمین می کند و از دسترسی غیرمجاز و نشت داده ها محافظت می کند.

بانک مرکزی گزارش می دهد که تسویه حساب ها با استفاده از روبل دیجیتال به طور منطقی ایمن و پایدار خواهد بود. به ویژه، از طریق ترکیبی از سیستم ها بر اساس اصول تمرکز و عدم تمرکز، حفاظت از داده های سیستم باید تضمین شود. رگولاتور برنامه‌هایی را برای معرفی چند سطحی حفاظت در برابر تراکنش‌های غیرمجاز و تجدیدنظر در برابر تراکنش‌های مورد مناقشه تشریح کرده است. شاید از مشخصات شهروند دیجیتال، داده های بیومتریک و ابزارهای دیگر استفاده شود.

مسائل امنیتی تنها به سوالات مربوط به خود روبل دیجیتال محدود نمی شود. برخی آن را ابزار دیگری برای کنترل پولی بر جمعیت و تجارت می دانند. نقش بانک‌های تجاری در سیستم روبل دیجیتال نیز مشکوک است. با رشد گردش روبل دیجیتال، حجم دارایی های آنها ممکن است کاهش یابد. با توجه به اینکه آنها به عنوان واسطه در سیستم تبدیل می شوند، ممکن است نقش محصولات خودشان کم شود. این می تواند منجر به کاهش عمومی در ثبات بانک ها شود که می تواند به اقتصاد آسیب برساند .

آیا روسیه تهدیدی برای ارزهای دیجیتال است؟

هنوز زود است که در مورد پیامدهای معرفی روبل دیجیتال صحبت کنیم. بانک مرکزی هنوز تمام برنامه های یک ابزار پرداخت جدید و جزئیات اجرای آن را فاش نکرده است. اما اگر این سیستم با موفقیت راه اندازی شود، می تواند به طور جدی بخش مالی را تغییر دهد و نقش بانک ها را تضعیف کند و کنترل شهرک ها را سخت تر کند.

رگولاتور امیدوار است که راه اندازی روبل دیجیتال به انگیزه دیگری برای توسعه فناوری های مالی در کشور تبدیل شود و به تضمین ثبات بیشتر اقتصاد کمک کند.

مطالب مرتبط:  خطوط در شن و ماسه: کنگره ایالات متحده سیاست های حزبی را به کریپتو می آورد

با این حال، برخی از اقتصاددانان در روسیه می ترسند که معرفی روبل دیجیتال در بازار روسیه به ممنوعیت ارزهای دیجیتال تبدیل شود . علاقه کلی به ارزهای دیجیتال به دلیل طیف وسیعی از مزایایی است که این فناوری به ارمغان می آورد، از جمله امکان پرداخت های بین المللی.

دولت روسیه ممکن است نگران باشد که ممنوعیت ارزهای دیجیتال می تواند منجر به خروج سرمایه از کشور و خروج بسیاری از ماینرها و فعالان رمزارز به بازار سیاه شود. بورشنکو معتقد است که روسیه هنگام معرفی روبل دیجیتال، ارزهای دیجیتال را ممنوع نخواهد کرد:«مقامات در حال حاضر نگرش مثبتی از خود نشان می دهند. ولادیمیر پوتین در اواسط ماه اکتبر گفت که ارزهای دیجیتال ممکن است به عنوان وسیله ای برای پرداخت وجود داشته باشند.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد

منبع