صحبت ساده در مورد NFT ها: آنها چه بوده اند و چه می شوند

ارزش واقعی NFT ها در توانمندسازی هنرمندان، سازندگان و مجموعه داران برای اعمال حقوق خود برای توزیع، فروش مجدد و جمع آوری نهفته است.

از زمانی که توکن های غیرقابل تعویض (NFT) در سال 2014 در صحنه ظاهر شدند، حجم عظیمی از تبلیغات و اطلاعات نادرست در مورد توکن های غیرقابل تعویض (NFT) وجود داشت، به ویژه از زمانی که کل بازار آنها از 24 میلیارد دلار گذشت. بدون ظاهر شدن مقاله ای درباره توکن های غیرقابل تعویض نمی توانید فید خبری باز کنید. اینها ناگزیر حاوی واجب هستندیک NFT یک است” پاراگراف برای تازه واردان… و برای خوانندگانی که ده ها مقاله مشابه را مصرف کرده اند اما هنوز آن را دریافت نکرده اند. اگر جزو دومی ها هستید، به جای درستی آمده اید.

NFT ها واقعاً می توانند مهم و مفید باشند و در حال تکامل هستند تا بیشتر شوند. اما مبشران و شکاکان NFT به طور یکسان تمایل دارند همه چیز را بی‌تفاوت کنند، چیزها را تبلیغاتی کنند و گاهی اوقات چیزها را اشتباه می‌کنند. در اینجا چند ادعا وجود دارد که ممکن است در مورد NFT ها خوانده باشید – هر دو طرفدار و منفی:

  • NFT ها کلاهبرداری هستند.
  • می توانید هنر خود را به یک NFT تبدیل کنید تا از کپی شدن آن جلوگیری کنید.
  • NFT ها فقط یک مد هستند.
  • هر NFT اثبات اصالت برای یک مورد “یک نوع” است.
  • NFT ها برای محیط زیست مضر هستند.

اول، نه – NFT ها کلاهبرداری نیستند. کلاهبرداران از ایمیل استفاده می کنند، اما ما نمی گوییم ایمیل کلاهبرداری است. دوم، نه – NFT ها یک مد نیستند، هرچند که آیا خط خاصی از کلکسیون های دیجیتال مجموعه ای ماندگار از مصنوعات فرهنگی است یا یک رویای تب کوتاه مدت از تفکر گروهی فنی-اجتماعی، هنوز مشخص نیست. سوم، در حالی که برخی از بلاک چین‌های فعلی با مصرف انرژی مشکل دارند – در حال حاضر، هر کسی که به این موضوع اهمیت می‌دهد احتمالاً نمی‌داند در مورد چه چیزی صحبت می‌کند. و در نهایت، مراقب هر کسی باشید که می گوید شما می توانید هنر خود را به NFT تبدیل کنید یا اینکه NFT ها می توانند از کپی برداری از هنر شما جلوگیری کنند، یا اینکه ثابت کنند یک اثر هنری “یک نوع” معتبر است. این زبان توسط افرادی اختراع شده است که می دانند چگونه ادراک توده را دستکاری کنند و هیچ کدام درست نیست.

مربوط: ورود به NFT ها: درک تأثیر زیست محیطی مجموعه های دیجیتال

آیا NFT ها دارایی دیجیتال هستند؟ آره. از آنجایی که تعریف دارایی «چیزی است که دارای ارزش تلقی می شود»، اگر مردم مایل به خرید آن باشند، NFT یک دارایی دیجیتال است. مانند تصمیم کلکسیونر هنری برای خرید یک تابلوی نقاشی مونه – یا یک Maurizio Cattelan “موز” چسبانده شده به دیوار (به قیمت 120000 دلار) – تمایل به خرید چیزی نیازی نیست که بر اساس هر نوع واقعیت عینی باشد.

موضوع اینجاست. وقتی یک کلکسیونر هنری یک موز در حال پوسیدگی را که به دیوار چسبانده شده می‌خرد، می‌داند که این یک مجرای موزی است که به دیوار چسبانده شده است. بنابراین اگر می‌خواهید یک موز دیجیتالی بخرید که به‌طور مجازی توسط NFT به یک بلاک چین عمومی چسبانده شده است، بهتر است درک واضحی از آنچه برای پول خود دریافت می‌کنید داشته باشید – و نمی‌کنید.

این معمولاً نقطه ای است که می توانید همه چیز را در مورد آن بخوانید غیرقابل تعویض. اصطلاحات را بجوشانید، و یک NFT صرفاً یک سابقه چیزی است: ادعای مالکیت، رسید تراکنش با مهر زمانی، یک توافق. همانطور که موافقیم که فقط دارنده بلیت صندلی 24A یک رویداد ورزشی می تواند در آنجا بنشیند، موافقیم که NFT ها به طور جهانی قابل تعویض نیستند. و ما موافقیم که هیچ سابقه تکراری وجود ندارد (یا نباید وجود داشته باشد) که ادعاهای مشابهی در مورد یک چیز داشته باشد. این تمام چیزی است که “غیرقابل تغییر” در مورد آن است.

ارزش NFT ها

آنچه در مورد NFT ها مهم است این است که چگونه ارزشمند می شوند. بر خلاف یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین (بیت کوین) یا اتر (ETH)، یک NFT معمولاً ارزش خود را از ادعای خود در مورد چیزی که توسط خود بلاک چین کنترل نمی شود به دست می آورد: یک فایل تصویر دیجیتال، سند یک خانه، یک مجوز ورود به یک باشگاه انحصاری. در نتیجه، صاحب یک NFT باید با رابطه ضعیف بین سابقه مالکیت در بلاک چین و چیزی که ظاهراً مالک آن است، که در بلاک چین نیست، دست و پنجه نرم کند.

این را در نظر بگیرید: آیا یک NFT را فقط برای خودش می‌خرید، یک رکورد در بلاک چین تنها با یک رشته منحصر به فرد از داده، بدون هیچ اشاره‌ای به دارایی دیجیتال یا دنیای واقعی؟ علاقه ای ندارید؟ اگر به شما بگوییم که در نوع خود بی نظیر است، یا زمانی که بیانسه مالک آن بوده است، یا اینکه دیگران صف می کشند تا به زودی آن را با قیمت بیشتری بخرند، چه؟

وقتی یک NFT “مالک” هستید، چه چیزی را دارید؟ تقریباً تمام توصیفات حقوقی مالکیت شامل مفاهیم تصرف و کنترل بر چیزی است. اگر از NFT به عنوان بلیط برای صندلی 24A استفاده می شود، آنگاه شما از حق توافق شده برای نشستن در آن صندلی برخوردار هستید. هیچ کس دیگری نمی تواند آنجا بنشیند، و اگر کسی تلاش کند، شما باید بلیط خود را به طرف او تکان دهید و به او بگویید که بیدار شود.

در مورد یک NFT که یک اثر هنری دیجیتال را نشان می دهد، همه چیز دشوار می شود. در این مورد، NFT معمولاً حاوی پیوندی به یک فایل رسانه عمومی در اینترنت است، فایلی که هر کسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد و آن را کپی کند. حداقل با هنرهای فیزیکی، ساختن جعل سخت است. اما در دنیای 1 ها و 0 ها، ساختن کپی های بی نقص کاری بی اهمیت است. در نتیجه، تنها چیزی که در این مورد می‌توانید در اختیار داشته باشید و کنترل کنید، خود رسید تراکنش است: فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که شخص دیگری را متقاعد کنید که برای نوشتن شناسه خود در قسمت مالک رکورد NFT به شما پول بپردازد. اما این چه ارزشی دارد؟ شما در بسیاری از موارد مالکیت یا کنترلی بر هنر ندارید. شما نمی توانید کسی را از کپی کردن آن جلوگیری کنید. شما نمی توانید آنها را از انجام کاری که شما یا هنرمند دوست ندارید، مانند نوشتن یک کلمه نفرت انگیز در بالا، منع کنید. و شما حتی نمی توانید مانع از ایجاد یک رکورد NFT جداگانه، اشاره آن به همان هنر و ادعای مالکیت یکسان شوید. شما NFT می سازد.

بسیاری از معامله گران کلکسیونی دیجیتال استدلال می کنند که نداشتن مالکیت یا کنترل بر دارایی واقعی، اثر هنری، اهمیتی ندارد. آنها پیشنهاد می کنند که – و شما باید برای جسارت به آنها امتیاز بدهید – این عدم کنترل بر افرادی که کپی می کنند و آنها را در سراسر اینترنت پخش می کنند، یک مزیت برای صاحب NFT است. بیایید در این مورد شفاف باشیم. افرادی که آزادانه کار یک نفر را تبلیغ می کنند ممکن است یک منفعت باشد، اما سوء استفاده غیرقابل کنترل، تحقیر و بهره برداری تجاری غیرمجاز از تلاش های فکری افراد دیگر قطعاً اینگونه نیست.

مبشران NFT اخیراً بر روی فضایل تمرکز کرده اند انجمن و استفاده از NFT به عنوان دسترسی به انواع تجربیات آنلاین و واقعی. این از کلوب های انحصاری گرفته تا کنسرت های مجازی در متاورس تا اتاق های گفتگو که در آن می توان با سازندگان، دیگر علاقه مندان و افراد مشهور ارتباط برقرار کرد، را شامل می شود. هیچ اشکالی در این نیست. یک NFT ممکن است در حال حاضر یک روش پیچیده و پرهزینه برای مدیریت بلیط ها باشد، اما یک راه مشروع و بالقوه مفید برای انجام آن است، به خصوص که استفاده از آنها ارزان تر و آسان تر می شود. NFTها واقعاً می توانند مشکلاتی مانند جعل بلیط و پوسته پوسته شدن را برطرف کنند.

مربوط: NFTs و سرمایه اجتماعی: چگونه پروژه ها به نفع متقابل کل بخش همکاری می کنند

سیر تکاملی NFT ها

NFT ها در حال تکامل هستند. با ظهور استانداردهای نوظهور NFT مانند EIP-4910 جدید اتریوم (یک برنامه افزودنی سازگار برای استاندارد ERC-721 که ستون فقرات اکثر NFT ها از سال 2022 را تشکیل می دهد)، می توانیم شروع به ساختن ادعاهایی بسیار قوی تر از آنچه تاکنون امکان پذیر بوده است، ادعاهایی که مالکیت و کنترلی را اعطا می کنند که توسط خود قرارداد هوشمند NFT قابل اجرا هستند.

برای اینکه ببینیم چگونه می تواند کار کند، بیایید مثال بلیط رویداد ورزشی را وارونه کنیم. به جای اینکه شما یک NFT برای صندلی 24A بخرید، چه می شود اگر NFT نشان دهنده توافقی باشد که فقط شما می توانید آن صندلی را به دیگران ارائه دهید، نه فقط برای یک بازی خاص بلکه برای همه بازی ها در طول زمان؟ تا زمانی که فروش فقط از طریق تراکنش‌های ارز دیجیتال مجاز باشد، قرارداد هوشمند NFT می‌تواند به مالک کنترل انحصاری دریافت پرداخت‌ها را در ازای اجازه دادن به افراد در آن صندلی بدهد. و در اینجا، صاحب صندلی لازم نیست استادیوم یا لیگ باشد. در این سناریو، استادیوم می‌تواند هر صندلی را حق امتیاز بدهد و از قرارداد هوشمند NFT استفاده کند تا نه تنها به دارندگان NFT‌ها توسط هر فردی که در ساعت 24A نشسته است، دستمزد دریافت کند، بلکه محل برگزاری، لیگ، و احتمالاً حتی بازیکنان نیز حقوق دریافت کنند. کاهش آن درآمد این مدیریت حقوق مجوز است، یک مورد استفاده منطقی برای NFTها.

نکته همین است. NFT ها می توانند نماینده و به اجرای حقوق کمک کنند: حقوق هنرمندان. حقوق کلکسیونرها حق توزیع اشیا، فروش مجدد آنها و دریافت حق امتیاز. و اگر دست‌های معاملاتی پول در همه این‌ها بر روی همان بلاک چین مدیریت شود که خود NFT، آنگاه این رسید تراکنش دیجیتالی کم ارزش و قرارداد هوشمند حاکم بر آن، قدرت واقعی و کارایی عملیاتی را به خود می‌گیرد که می‌تواند اقتصاد هنر را تغییر دهد. و صنعت سرگرمی، فقط برای شروع.

مرتبط:توانمندسازی سازندگان زن با NFT و ارز دیجیتال

اکنون، تکنیک‌هایی مانند ارز دیجیتال دانش صفر، همراه با قراردادهای هوشمند جدید مانند قراردادهای مبتنی بر EIP-4910، مقیاس‌پذیری، حریم خصوصی و عملکرد را برای توسعه‌دهندگان به منظور ایجاد خدمات مفید اضافه می‌کنند.

استفاده از NFT در این راه، پایه و اساس را برای هنرمندان ایجاد می‌کند تا با ثبت نام طرفداران خود به‌عنوان مروج و توزیع‌کننده، زندگی مطمئن‌تر و مداوم‌تری داشته باشند، و به آنها پوستی در بازی بدهند… حق امتیاز، اگر بخواهید. افراد می توانند به جای متقاعد کردن مردم مبنی بر اینکه دیگران می خواهند بعداً یک NFT با پول بیشتری خریداری کنند، NFT را به عنوان حق چاپ مجدد مجاز و توزیع آنها بخرند، که خود نشان دهنده حق چاپ مجدد و توزیع است. از ده چاپ دیجیتال نسل اول، یک هنرمند و مجموعه‌داران، تأثیرگذاران و مروجین آن‌ها می‌توانند از بیش از 11000 چاپ دیجیتال و درآمدی که جمع‌آوری می‌کنند، درآمد غیرفعال از حق امتیاز دریافت کنند. داشتن چنین NFT مالکیت واقعی و قابل اجرا را به دارندگان اعطا می کند.

استانداردهای جدید NFT همچنین انجام تمام این کارها را به طور کامل بر روی بلاک چین بدون تکیه بر مبادلات بازار شخص ثالث یا خدمات متمرکز ممکن می‌سازد. تصور کنید بتوانید یک کد جاسازی ساده را از NFT خود در وب سایت گالری خود کپی کنید – همانطور که ممکن است با یک ویدیوی YouTube، اما بدون اتکا به YouTube برای ارائه ویدیو – و آن را همانجا بفروشید (خواه یک اثر هنری باشد). ، مجوز کنسرت یا بلیط بازی بزرگ) بدون هیچ پلتفرمی دیگر.

در پایان، هذلولی که برای توصیف NFT ها استفاده می شود، قابل درک است، و با تکامل آنها، موارد مشابه زیادی وجود خواهد داشت. این بخشی از داستانی است که می‌خرید. و این روزها، چه یک تسلا جدید، چه نقاشی از یک قوطی سوپ یا حتی یک موز دیجیتال نوار NFT به دیوار یک بلاک چین، شما در حال خرید یک داستان هستید. بنابراین شاید دستفروشان تبلیغاتی یک چیز را درست متوجه شوند در حالی که همه چیز را اشتباه می گیرید. آنچه جامعه به آن اعتقاد پیدا می کند می تواند منبع ارزش زیادی باشد. پس از همه، اگر ما توانستیم شما را متقاعد کنیم یک NFT فقط یک رسید فروش دیجیتالی است که در یک تابلوی اعلانات اینترنتی عمومی ثبت شده است – و نه ابزار مفیدی برای بهبود زندگی مالی سازندگان و در عین حال رشد جوامع دیجیتالی فراگیرتر و متعهدتر – چقدر حاضرید برای آن بپردازید؟

این مقاله حاوی توصیه یا توصیه های سرمایه گذاری نیست. هر حرکت سرمایه گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک است و خوانندگان باید هنگام تصمیم گیری تحقیقات خود را انجام دهند.

دیدگاه ها، افکار و نظرات بیان شده در اینجا به تنهایی متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده یا بیانگر دیدگاه ها و نظرات Cointelegraph نیست.

جان ولپرت یکی از بنیانگذاران TreeTrunk.io، یک شرکت ConsenSys Mesh است. TreeTrunk اولین شرکتی است که قرارداد هوشمند EIP-4910 NFT را پیاده‌سازی می‌کند و حق امتیاز را در زنجیره توزیع می‌کند و در عین حال از نسخه‌های دیجیتال اصلی تحت ارز دیجیتال با دانش صفر محافظت می‌کند. ولپرت همچنین به عنوان رئیس مشترک بدنه استاندارد پروتکل پایه، که از ارز دیجیتال دانش صفر و فناوری بلاک چین برای بهبود امنیت اطلاعات در گردش‌های کاری فناوری اطلاعات چند جانبه استفاده می‌کند، خدمت می‌کند.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس