امپراتوری فناوری مارک زاکربرگ سابقه طولانی در استفاده از سیستم های متمرکز برای آسیب رساندن به کاربران دارد. اکنون در حال تلاش برای پیوستن به Web3 است.

فیس بوک در تلاش برای نابودی Web3 است


آینده نحوه معاشرت آنلاین ما در حین صحبت تعریف می شود و بسیار مهم است که امور را به شرکت هایی مانند متا و سایر شرکت های بزرگ اجتماعی بسپاریم. فقط یک نگاه سطحی به تاریخ متا برای درک تمایل آن به از دست دادن شدید علامت کافی است.

برخی از شرکت ها دوست دارند استفاده کنند اصول وب 3 برای اصلاح اشتباهات Web2. و به عنوان یک پوستر برای سازمان های بزرگ و متمرکز، متا برخی از مفیدترین نمونه های این اشتباهات را به ما ارائه می دهد.

بیایید به سه مورد اشاره کنیم که متا در ساختن آینده تجربیات اجتماعی آنلاین کوتاهی کرد.

نمودار باز را محدود کرد

در سال 2010، متا – که در آن زمان هنوز به عنوان فیس بوک فعالیت می کرد – پروتکل “Open Graph” خود را منتشر کرد و به توسعه دهندگان شبکه ای از پیوندها بین دوستان خود را ارائه داد تا افراد دیگر را تشویق کند تا از برنامه های آن استفاده کنند. این روشی بود که کاربران می‌توانستند هویت فیس‌بوک خود را از برنامه‌ای به برنامه دیگر منتقل کنند، و توسعه‌دهندگان را برای ارائه یک تجربه شخصی به آن کاربران آسان می‌کرد. با این حال، چند سال بعد، شرکت دنده‌های خود را تغییر داد تا در قطع دوستان، اخبار و سایر دسترسی‌ها به داده‌ها برای توسعه‌دهندگان، بی‌رحمانه عمل کند.

دلیل اصلی این امر محدود کردن رقابت بود، زیرا فیس بوک نگران بود که مردم نمودارهای اجتماعی خود را مهندسی معکوس کنند و نسخه های خود را از فیس بوک ایجاد کنند. بنابراین، به کشتن محصولی ختم شد که امروزه بسیاری در جامعه آن را ضروری می‌دانند. جلوتر از زمان خود بود – تا زمانی که دیگر منطقی به نظر نمی رسید.

فیس بوک احساس می کرد که با دادن این داده ها به رقبای خود مسلح می شود و با قدرت متمرکز خود، فیس بوک این توانایی را داشت که به طور چشمگیری این دسترسی را قطع کند.

دستگیره اینستاگرام Metaverse@ را از کاربری که آن را ثبت کرده بود گرفت

هویت‌های اجتماعی آنلاین برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است – آنها نمایانگر شخصیت شما هستند و وزن تلاش و زمان آنلاین شما را تحمل می‌کنند. بنابراین، زمانی که فیس‌بوک خود را به عنوان متا تغییر نام داد و لوگو و تصویر جدیدی دریافت کرد، وضعیتی که در رسانه‌های اجتماعی وجود داشت یک مشکل پیش‌بینی‌نشده ایجاد کرد.

مربوط: فیسبوک و توییتر به لطف فناوری بلاک چین به زودی منسوخ خواهند شد

یک کاربر فعال اینستاگرام که قبلاً @metaverse را به‌عنوان نام کاربری خود ثبت کرده بود، قبلاً به طور مرتب عکس‌هایی را از آن دسته به اشتراک می‌گذاشت. سپس متا بدون هشدار اکانت او را مسدود کرد. زمانی که آن داستان فاش شد، منجر به انتشار برخی مطبوعات منفی پیش بینی شده برای غول رسانه های اجتماعی شد.

شفافیت و مالکیت ارزش های اصلی پارادایم غیرمتمرکز نوظهور هستند. پلتفرم‌های اجتماعی آینده به گونه‌ای طراحی خواهند شد که سوء استفاده از قدرت یا از نظر عملیاتی غیرممکن باشد یا به راحتی قابل شناسایی باشد. آنچه مال شماست متعلق به شما خواهد بود و هیچ نرم افزار یا مدیری نمی تواند آن را به صورت دستی تغییر دهد.

کمبریج آنالیتیکا

اگر نیاز به یادآوری داشتید، فیس‌بوک بیشتر سال‌های دهه 2010 را صرف جمع‌آوری اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر خود از طرف شرکت مشاوره بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا کرد. این داده ها عمدتاً برای تبلیغات سیاسی با رضایت کاربر استفاده می شد و این یک رسوایی تعیین کننده در تاریخ شرکت بود.

و علیرغم اینکه در آن زمان خبر مهمی بود، به نظر نمی‌رسد چیزی در مورد نحوه عملکرد شرکت یا نحوه محافظت از کاربران تغییر داده باشد. هنگامی که NPR در سال 2021 این داستان را دنبال کرد، متوجه شد که فیس بوک مسئولیت رفتار خود را بر عهده نمی گیرد و مصرف کنندگان هیچ اصلاحی را در نتیجه آن مشاهده نکرده اند.

مربوط: ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای استبداد در حال افزایش است

در هر صورت، اقدامات بی پروا این شرکت تنها نیاز به یک لایه اینترنتی از هویت مستقل و کنترل دسترسی را ثابت کرد. افراد بیشتری از اهمیت هویت در اینترنت بیدار می شوند و این چیزی است بلاک چین کاملاً برای آدرس دهی طراحی شده است. تاریخ متا همچنین یک نمونه کتاب درسی از سرمایه داری نظارتی را ارائه می دهد که باید هر کاربر اینترنتی را تا حد زیادی آزار دهد.

ما اکنون سه حادثه مستند را نشان داده‌ایم که نشان می‌دهد نمی‌توان به نسل‌های قدیمی‌تر پلت‌فرم‌های اجتماعی بزرگ و مدل کسب‌وکار داده‌ای که آنها ارائه می‌کنند، اعتماد کرد تا یک اکوسیستم بالغ را برای عموم کاربران اینترنت ایجاد کند.

آن پلتفرم‌های بزرگ به طور کلی سایه‌ای طولانی و تاریک بر رسانه‌های اجتماعی می‌اندازند، اما آینده این فضا روشن است. انفجار کریپتو در 10 سال گذشته به وضوح نشان می‌دهد که نهادهای بزرگ و متمرکز مانند گذشته از نفوذ خود برخوردار نیستند.

در مورد آن جه می توانیم انجام دهیم؟

راه حل متا به همه ما بستگی دارد. آینده اینترنت تلاش مشترک بسیاری از پروژه های مختلف، توسعه دهندگان و کاربرانی است که به حاکمیت فکر می کنند.

صحنه برای شرکت‌های کوچک و زیرک نسل بعدی آماده شده است تا به طور بنیادی نحوه بیان هویت و تعامل افراد با ارتباطات آنلاین را بازتعریف کنند. تیم‌های کوچک‌تر و متعهد به جای تقویت درآمد موجود، بر روی تأثیرگذاری و ایجاد بر روی یکدیگر متمرکز خواهند شد.

این شرکت‌های جدید این فرصت را دارند که اصول اولیه یک جامعه غیرمتمرکز را برای ظهور از پایین به بالا بسازند. آنها می توانند استاندارد و زیرساختی را برای افراد ایجاد کنند تا موقعیت و سرمایه اجتماعی خود را در درون و در بین شبکه های اجتماعی مختلف به دست آورند و صاحب آن شوند. آنها می توانند در تار و پود شبکه های اجتماعی خود اعتماد ایجاد کنند و ارتباطات واقعا معنی دار و قابلیت کشف بهتر را امکان پذیر کنند. با انجام این کار، آنها می توانند اینترنت غیرمتمرکز، باز و انعطاف پذیرتری برای همه ایجاد کنند.

رویدادهای شرکت‌های نسل قدیمی‌تر نیز بر اهمیت داشتن پروتکلی برای اینترنت تأکید می‌کند که متعلق به هیچ‌کس نیست و نمی‌توان آن را به صورت مرکزی کنترل کرد. یک پروتکل برای کمک به هماهنگی این تلاش‌ها، تعیین استانداردهایی برای قابلیت همکاری داده‌های اجتماعی، ارائه یک راه‌حل ذخیره‌سازی داده جهانی که هم غیرمتمرکز و هم از نظر اقتصادی مقیاس‌پذیر باشد، و سازندگان برنامه را قادر می‌سازد تا به سرعت از منابع موجود استفاده کنند، مورد نیاز است.

چنین پروتکلی ابزار قدرتمندی برای مقابله با سرمایه داری نظارتی شرکت هایی مانند متا خواهد بود. این امر به کاربران امکان کنترل کامل بر داده ها و هویت خود را می دهد و سوء استفاده از داده های شخصی را برای بازیگران بد بسیار دشوارتر می کند.

مربوط: گره‌ها غول‌های فناوری – از اپل گرفته تا گوگل- را از سلطنت خلع می‌کنند

اما این کار کوچکی نیست. وب بعدی یک تعهد بزرگ است که به تعهد افراد و سازمان های مختلف نیاز دارد. این یک تجلی بی‌سابقه از «منظره» انسانی، یک درخشش جمعی متمرکز و داوطلبانه خواهد بود.

خبر خوب این است که اخلاق عمومی وب ممکن است اساساً تغییر کرده باشد. ترکیب‌پذیری و قابلیت همکاری بیشتر از طرح‌های فنی هستند – آنها همچنین گزاره‌های ارزشی ذاتی هستند که ما واقعاً از آن حمایت می‌کنیم و با دیگران به اشتراک می‌گذاریم تا با هم کار کنیم. این خواسته ای است که اگر می خواهیم آینده بهتری برای اینترنت بسازیم باید به آن پاسخ دهیم.

عواقب انفعال

انفعال نیز نوعی عمل است. عواقب عدم انجام کاری در مورد مشکلات ناشی از متا مشخص است. هویت دیجیتالی شما هرگز واقعاً متعلق به شما نخواهد بود و همیشه در معرض خطر تعدیل، تغییر یا حتی محو شدن خواهد بود. با توجه به اینکه ما به طور فزاینده ای زندگی فیزیکی خود را با دیجیتال ثبیت می کنیم، خطوط بین این دو را محو می کنیم و ارزش شخصی و جمعی بیشتری را در دیجیتال منتشر می کنیم، این خطر تاریک تر و بزرگتر به نظر می رسد.

در یک تصویر بزرگتر، ما به جامعه ای از سرمایه داری نظارتی کامل، که در آن نه تنها همه کنترل داده ها و هویت خود را از دست می دهند، بلکه داده های آنها بیشتر تجاری می شود تا کاربران را به محصولاتی تبدیل کنند که به تدریج مشکل و اراده عمل را از دست می دهند. یک سیستم کلی که توسط سود هدایت می شود، فضای هر گونه بحث یا تلاشی را در مورد عاملیت انسانی و ارتباطات اجتماعی معنادار گروه های انسانی کاهش می دهد.

ما باید از هم اکنون برای ساختن آینده ای بهتر برای اینترنت و جامعه بشری به طور کلی اقدام کنیم. وب بعدی فرصتی را برای ما فراهم می کند تا کارها را به گونه ای متفاوت انجام دهیم و ما با هم باید از آن استفاده کنیم.

ویلسون وی یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل CyberConnect است، یک پروتکل گراف اجتماعی غیرمتمرکز که به DApps کمک می کند تا جلوه های شبکه را بوت کرده و تجارب اجتماعی شخصی سازی کند.

این مقاله برای اهداف اطلاعاتی عمومی است و در نظر گرفته نشده است و نباید به عنوان مشاوره حقوقی یا سرمایه گذاری در نظر گرفته شود. دیدگاه‌ها، افکار و نظرات بیان شده در اینجا به تنهایی متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس‌کننده یا بیانگر دیدگاه‌ها و نظرات Cointelegraph نیست.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر