خرید یا فروش ارزهای دیجیتال معمولاً با صرافی ها یا به عبارت دیگر، بازارهای دیجیتالی که بیشتر معاملات ارزهای دیجیتال در آن انجام می شود، شروع می شود. به عنوان مثال، بایننس، یک صرافی متمرکز پیشرو (CEX)، مدیریت می کند بیش از 24.27 میلیارد دلار در حجم های روزانه به طور مشابه، UniSwap بزرگترین صرافی غیرمتمرکز جهان (DEX) با over است 7.25 میلیارد دلار در مقدار کل قفل شده (TVL).

در حالی که صرافی‌های متمرکز اکنون تسلط بازار را در اختیار دارند، صرافی‌های غیرمتمرکز رقابت قوی با افزایش حجم را فراهم می‌کنند. و اگرچه هر دو CEX و DEX تراکنش های ارز دیجیتال را تسهیل می کنند، اما از نظر امنیت، هزینه و شفافیت تفاوت زیادی دارند. در واقع، هر دو CEX و DEX دارای مجموعه ای از مزایای خاص خود هستند که آنها را منحصر به فرد می کند، همانطور که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت.

صرافی های متمرکز

CEX ها اغلب در تضاد با روح فناوری بلاک چین هستند، اما آن ها چند مزیت عمده را نیز ارائه می دهند، از جمله موارد زیر:

نقدینگی

صرافی های متمرکز دارایی های کافی را برای امکان سپرده گذاری و برداشت سریع در اختیار دارند. بنابراین، هر کسی که بخواهد، مثلاً، BTC خود را با دلار آمریکا مبادله کند، می‌تواند فوراً این کار را در CEX انجام دهد. نقدینگی در واقع برگ برنده CEX است، به همین دلیل است که آنها سرمایه گذاری زیادی را برای عرضه تراکنش های پرسرعت و با حداقل لغزش به مصرف کنندگان انجام می دهند.

Blockfinexبه عنوان مثال، صرافی بسیار امن و قوی با نقدینگی عمیق برای بیش از 500 دارایی ارز دیجیتال ارائه می دهد.

مقررات

اکثر CEX ها به دنبال مجوزهای عملیاتی در چندین کشور هستند و ثبات و شایستگی خود را به تنظیم کننده های مالی نشان می دهند. آنها همچنین اقدامات حمایتی از سرمایه گذاران را دنبال می کنند و هشدارهای خطر را در مورد ماهیت غیرقابل برگشت تراکنش ها به مشتریان صادر می کنند. این باعث ایجاد اعتماد در بین مصرف کنندگان می شود و به آنها امکان می دهد با اطمینان از پلت فرم استفاده کنند.

آسان برای استفاده

CEX ها معمولاً رابط های کاربرپسندی ارائه می دهند که تجارت کریپتو را در هر زمان بسیار ساده می کند. آنها همچنین به کاربران اجازه می دهند معاملات را در چند ثانیه تنظیم کنند، زیرا نگهداری و سفارشات همه متمرکز هستند، و آنها را به مکانی مناسب برای معاملات بزرگ تبدیل می کند.

Blockfinex یکی از این صرافی ها است که یک رابط کاربری آسان برای تجارت ارزهای دیجیتال ارائه می دهد. این پلتفرم به معامله گران اجازه می دهد تا با حجم عظیمی بدون لغزش و تنها با چند کلیک خرید/فروش کنند.

صرافی های غیرمتمرکز

عملکرد DEX مانند روشن کردن تنظیمات پیشرفته در یک برنامه است. آنها به روشی منبع باز، غیرقابل اعتماد و بدون مجوز کار می کنند و به کاربران شفافیت کامل را در مورد وجوه خود ارائه می دهند.

و آنها همچنین برخی از بهترین مزایا را برای جدول به ارمغان می آورند از جمله:

حریم خصوصی

DEX ها معمولاً هنگام ورود به هواپیما به دنبال اطلاعات حساس نیستند. به عبارت دیگر، DEX ها رویه هایی مانند KYC (مشتری خود را بشناسید) اجرا نمی کنند. همه چیز از کیف پول گرفته تا تراکنش ها ناشناس است، که حداکثر حریم خصوصی را تضمین می کند.

خود نگهبانی دارایی ها

قانون سرانگشتی در DeFi این است:نه مهمهای شما، نه ارز دیجیتال شما. DEX ها به این اصل پایبند هستند و غیر حضانت هستند و کاربران را قادر می سازد تا از خود حضانت استفاده کنند. به عبارت ساده، کاربران DEX کنترل مهمهای خصوصی خود را حفظ می کنند و در نتیجه از مالکیت واقعی دارایی های خود لذت می برند.

کارمزد تراکنش های کمتر

صرافی‌های غیرمتمرکز نیاز به دخالت واسطه‌ها را از بین می‌برند و در کل معاملات ارزان‌تری را به همراه دارند. اکثر DEX ها در حال حاضر بر روی اتریوم کار می کنند که گاهی منجر به هزینه های بالای گاز می شود.

با این حال، بلاک چین‌ها به سرعت راه‌حل‌هایی نوآوری می‌کنند تا از هزینه‌های ناچیز برای کاربران نهایی اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، یک تراکنش به ارزش 100000 دلار فقط چند دلار در شبکه Polygon هزینه دارد.

چه چیزی را انتخاب کنیم؟

این کاملاً به عهده کاربر است که با توجه به نیازها و خواسته های خود انتخاب کند که از کدام صرافی استفاده کند. CEX ها برای کسانی ایده آل هستند که در درجه اول به دنبال راحتی هستند و با حضانت شخصی راحت نیستند. و پلتفرم هایی مانند Blockfinex بهترین گزینه ای هستند که حداکثر راحتی را هنگام معامله ارزهای دیجیتال فراهم می کنند. با این حال، اگر همه به دنبال حفظ حریم خصوصی و مالکیت وجوه خود هستید، DEX ممکن است راهی باشد.

با توجه به این نکته، هر دو CEX و DEX مزایای خود را دارند و ساده لوحانه است که یکی را بهتر از دیگری بنامیم. آنها اهداف مختلفی را برآورده می کنند و بنابراین در شرایط مختلف به کاربران مربوط می شوند. و با هم، دامنه وسیع‌تر بلاک چین-ارز دیجیتال را تسهیل می‌کنند و پذیرش را در این فرآیند تقویت می‌کنند.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
آموزش تریدینگ ویو

لینک منبع خبر