چشم انداز فعلی ارزهای دیجیتال، اگرچه به سرعت در حال رشد است، هنوز به طور قابل توجهی از انتخاب سهوی در امور مالی برای جین و جو معمولی فاصله دارد.

در میان معدود موانع ورود که در فضای کریپتو برای مبتدیان وجود دارد، نوسانات قیمت (نوسانات) مانعی مهم برای غلبه بر آن است. برای در نظر گرفتن این موضوع، ارزهای رمزپایه می‌توانند در قیمت‌شان تا بیش از یک نوسان داشته باشند 16% در یک روز!

اگر نوعی از پول وجود داشت که به اندازه ارز فیات معمولی پایدار بود اما همچنان می‌توانست به عنوان یک ارز دیجیتال از آن استفاده کرد، چه؟ این چندین چالش را حل می کند، مانند عدم نیاز به انحلال همه دارایی ها در حساب بانکی شما و احتمالاً پرداخت مالیات بر سود کوتاه مدت بالاتر.

به این دلایل و موارد دیگر، «stablecoins» به وجود آمدند.

استیبل کوین ها چیست؟

استیبل کوین بسیار شبیه یک ارز دیجیتال معمولی است اما دارای ارزشی پایدار است. این بدان معناست که در حالی که یک استیبل کوین روی یک بلاک چین زندگی می‌کند، می‌تواند غیرمتمرکز باشد و در یک اکوسیستم همتا به همتا کار می‌کند، قیمت آن از نظر تئوری در برابر نوسانات بازار کریپتو مقاوم است. به همین دلیل است که ارزش بازار جمعی همه استیبل کوین‌ها به سرعت به رشد چشمگیری رسیده است 180 میلیارد دلار.

اکنون، یک استیبل کوین ممکن است ثبات قیمت خود را با استفاده از رویکردهای مختلف بدست آورد. برخی از آنها به سبدی از ارزها و کالاهای فیات مانند دلار آمریکا و طلا متصل هستند در حالی که برخی دیگر به ترکیبی از ارزهای دیجیتال، فیات و کالاها متصل هستند. به این استیبل کوین ها، استیبل کوین های وثیقه دار می گویند.

علاوه بر این، استیبل‌کوین‌هایی وجود دارند که برای حفظ ثبات قیمت‌شان صرفاً بر یک قرارداد هوشمند خودکار تکیه می‌کنند و به آن‌ها استیبل کوین‌های الگوریتمی می‌گویند.

با این حال، بازار استیبل کوین بیشتر تحت تسلط استیبل کوین‌های وثیقه‌ای مانند USDT، BUSD و USDC است.

حد استیبل کوین های وثیقه شده

استیبل کوین های وثیقه شده اولین شکل از استیبل کوین ها بودند و در اکثر مواقع بسیار رایج هستند. این استیبل کوین‌ها، مانند USDT و USDC، می‌توانند با پروتکل خود که «ادعا می‌کند» به ازای هر توکن موجود در عرضه در گردش، یک دلار آمریکا را به صورت فیزیکی نگه می‌دارند، نسبت تقریباً ثابت ۱:۱ را با دلار آمریکا حفظ کنند.

این مدل استیبل کوین‌های مبتنی بر فیات به سرعت اعتماد سرمایه‌گذاران و دولت‌ها را به خود جلب کرده است. در حالی که سرمایه گذاران به دلیل اتکا به ارزهای فیات به این سکه ها اطمینان بیشتری دارند، دولت ها از این مفهوم حمایت کرده اند زیرا ارزهای ارز دیجیتال شده را بدون تهدیدی برای ارزهای تحت حمایت دولت ترویج می کند.

در حالی که شکی وجود ندارد که این مفهوم از بسیاری جهات جدید و در حال تغییر است، اما دارای چند کاستی قابل توجه است. در این میان، یک محدودیت عمده، ناتوانی استیبل کوین ها در مقیاس پذیری برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد سریع است.

ناشران استیبل کوین تاکنون توانسته اند وثیقه ارز فیات مورد نیاز را برای ضرب سکه های بیشتر و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد سریع سپرده گذاری کنند. اما این سوال پیش می‌آید که تا کی می‌توانند به قفل کردن ارزهای فیات بیشتر برای تولید ارزهای دیجیتال با ثبات‌تر ادامه دهند؟ بدیهی است که باید حد بالایی وجود داشته باشد و مقیاس پذیری این دارایی دیجیتالی فوق العاده مفید را محدود می کند.

در حالی که تنظیم‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران به‌شدت از استیبل‌کوین‌های کاملاً وثیقه‌دار بیش از همه حمایت می‌کنند، این محدودیت‌ها عواملی هستند که باید در اولویت آن‌ها را در نظر بگیریم.

برای فراتر رفتن از محدودیت مقیاس پذیری ظاهری و رسیدن به یک استیبل کوین واقعاً «کارآمد»، نسل جدیدی از استیبل کوین ها در حال ظهور است. وارد ساقه لوبیا.

Beanstalk: یک پروتکل استیبل کوین مبتنی بر اعتبار

Beanstalk چالش برآوردن خواسته های پویا را از طریق مکانیزم سوزاندن و ضرب کردن منحصر به فرد حل می کند. به بیان خام، نشانه بومی Beanstalk، $BEAN، قادر است به طور مداوم قیمت 1.00 دلار را با تنظیم پویا عرضه توکن بر اساس تقاضا حفظ کند.

به عنوان مثال، زمانی که قیمت توکن به زیر 1.00 دلار می‌رسد، نشان‌دهنده تقاضای پایین است. برای مقابله با آن، دارندگان مشوق هایی در قالب نرخ بهره بالاتر دریافت می کنند تا $BEAN را به پروتکل بازگردانند – و برخی از نشانه های $BEAN در این فرآیند سوزانده می شوند. به طور مشابه، زمانی که قیمت توکن به بالای 1.00 دلار آمریکا می‌رود، نشان‌دهنده تقاضای بالاتر بازار است و پروتکل دلار BEAN بیشتری ایجاد می‌کند.

کاربران با تجربه تر DeFi ممکن است به طور مستقیم عواقب فاجعه بار شکست را تجربه کرده باشند استیبل کوین های بدون وثیقه در گذشته. هنگامی که یک رویداد de-pegging رخ می دهد و ارزش استیبل کوین کاهش می یابد، بسیاری از سرمایه گذاران خطر از دست دادن پس انداز خود را برای همیشه می کنند. از سوی دیگر، Beanstalk همچنان با مثال نشان می دهد که پروتکل مبتنی بر اعتبار کار می کند: تا کنون 4700 بار به قیمت 1.00 دلار خود بازگشته است و این کار را بیشتر و بیشتر انجام می دهد.

همانطور که بازار جهانی ارزهای دیجیتال به رشد خود ادامه می دهد، بازار استیبل کوین مطمئناً دنبال خواهد شد. به منظور پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، ضروری است که ابزارهای نوآورانه بیشتری در دسترس باشند. بسیاری از پروژه های استیبل کوین به منظور تحقق وعده ثبات خود، نقش حیاتی وثیقه را به تعویق انداخته اند و در عین حال تقاضای برآورده نشده را نادیده گرفته اند. با این حال، پروتکل Beanstalk نشان می دهد که ثبات لازم نیست مقیاس پذیری را تضعیف کند و بالعکس. به این ترتیب، این پروتکل گامی خوشایند به سوی آینده ای غیرمتمرکزتر با نوسانات کمتر و کاربرد بیشتر در دنیای استیبل کوین ها است.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
آموزش تریدینگ ویو

لینک منبع خبر