مشاوره Cointelegraph: نگاهی به اکوسیستم Terra

در آغاز سال 2021، Terra تنها دو برنامه داشت، اما به سرعت در یک سال تغییر کرد – و اکنون صدها برنامه دارد.

توکن بومی ترا، لونا، یکی از بهترین ارزهای ارز دیجیتال شده در سال 2021 بود که 13000 درصد سود داشت. ترا نیز دارد از زنجیره هوشمند بایننس پیشی گرفت (BSC) در مجموع ارزش قفل شده با 17.62 میلیارد دلار، آن را به دومین زنجیره بزرگ DeFi درست پس از اتریوم تبدیل می کند.

بیشتر این رشد به دلیل اکوسیستم Terra است، با جامعه ای از توسعه دهندگان که به طور مداوم برنامه های غیرمتمرکز را در بالای Terra ایجاد می کنند. اما ممکن است تعجب آور باشد که بدانید قبل از اینکه صدها برنامه در Terra ساخته شده باشند، تنها دو برنامه در ابتدای سال 2021 در Mirror Protocol و Chai وجود داشتند.

Mirror به کاربران این امکان را می دهد که دارایی های مصنوعی ایجاد کنند و رفتار قیمتی دارایی های مالی سنتی و دیجیتال را تقلید کنند. معامله گران از Mirror استفاده می کنند تا در معرض این بازارها قرار بگیرند بدون اینکه دارایی پایه را در اختیار داشته باشند یا در اختیار داشته باشند. از سوی دیگر، Chai یک اپلیکیشن پرداخت است که در کره جنوبی با بیش از 2.5 میلیون کاربر فعال است. این برنامه‌ها بر اساس ابزارهای دنیای واقعی ایجاد شده‌اند و استفاده عملی را برای کاربران فراهم می‌کنند و به پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.

پروتکل لنگر

سومین برنامه اصلی آن، Anchor Protocol، تنها در مارس 2021 در شبکه اصلی راه اندازی شد، اما به سرعت به یک پروتکل محبوب کشاورزی در فضای غیرمتمرکز مالی (DeFi) تبدیل شد. Anchor برای تولید بازدهی در استیبل کوین Terra، TerraUSD (UST) با قفل کردن یک LUNA یا اتر معادل طراحی شده است.ETH). بر اساس گزارش وب سایت رسمی، تا کنون، کل ارزش وثیقه قفل شده در Anchor به 5.2 میلیارد دلار افزایش یافته است که در حال حاضر 4375 درصد از روز اول عرضه آن تغییر کرده است.

رشد وثیقه مصادف با گسترش پایگاه کاربران آن است که روزانه با حدود 440 کاربر افزایش می یابد که در مقایسه با Mirror، تقریباً سه برابر سرعت رشد می کند. افزایش تعداد کاربران در کنار افزایش تدریجی تراکنش‌های Terra نیز قابل مشاهده است.

رشد تعداد برنامه ها

پس از برنامه‌های اصلی، چندین پروژه جدید در اکوسیستم Terra در دسته‌های بازی، متاورس، DeFi، توکن‌های غیرقابل تغییر و بسیاری دیگر جوانه زده‌اند. همچنین چندین پروتکل ارتباطی زنجیره ای وجود دارد که دارایی های Terra را قادر می سازد آزادانه به زنجیره های دیگر مهاجرت کنند. به عنوان مثال، پروتکل Solana bridge Wormhole v2 انتقال دارایی را در Terra، Solana، Ethereum، BSC، Polygon، Avalanche و Oasis تسهیل می کند. این توسط Terra’s امکان پذیر شد ارتقاء شبکه اصلی Columbus-5.

توسعه دهندگان همچنین پروژه هایی را با برنامه های اصلی Terra به عنوان پایه ساخته اند. یک مثال Orion Money است که از پروتکل Anchor برای ایجاد بازده بالاتر برای سایر استیبل کوین ها مانند Tether استفاده می کند.USDT)، بایننس USD (BUSD)، USD Coin (USDC) و دای. این کار را با استفاده از EthAnchor انجام می‌دهد، استیبل‌کوین‌ها را به Wrapped TerraUSD (wUST) تبدیل می‌کند و سپس آن را به Anchor سپرده می‌کند، جایی که APY تا 20٪ است.

چرا ترا رشد کرد؟

در جولای 2021، Terraform Labs، شرکت پشتیبان بلاک چین Terra، 150 میلیون دلار از چندین سرمایه‌گذار از جمله Arrington Capital، Lightspeed Venture Partners و Pantera Capital جمع‌آوری کرد. این بودجه برای انکوباتور پروژه‌ها در Terra بود که احتمالاً باعث توسعه بیشتر شده است.

با این حال، Do Kwon، بنیانگذار و مدیر عامل Terraform Labs، معتقد است که این چیزی اساسی‌تر است. در مصاحبه ای، کوون گفت آنچه که جامعه قوی Terra را تقویت کرد، ریشه در مفهوم پول غیرمتمرکز دارد، که Terra می تواند با استیبل کوین های الگوریتمی خود به آن دست یابد.

Terra خانواده ای از استیبل کوین ها دارد که به ارزهای فیات مختلف مانند دلار ایالات متحده، یورو و وون کره متصل می شوند. همچنین دارای یک استیبل کوین شاخص به نام TerraSDR است که به حقوق برداشت ویژه صندوق بین المللی پول متصل است. ثبات قیمت این استیبل کوین‌ها، مانند UST، به‌صورت الگوریتمی حفظ می‌شود و انگیزه‌هایی را برای کاربران ایجاد می‌کند تا از طریق فرصت‌های آربیتراژ، به استیبل کوین احترام بگذارند.

الگوریتم دقیقاً این کار را با حفظ میخ دلار UST در مواقعی انجام داده است که از آن منحرف شده است. چنین طراحی، استیبل کوین‌های ترا را غیرمتمرکزتر می‌کند و احتمالاً نگرانی‌های نظارتی که سایر استیبل‌کوین‌ها را احاطه کرده‌اند، منحرف می‌کند. و به گفته Kwon، این چیزی است که جامعه Terra را هیجان زده می کند.

Terra در هسته خود به این استیبل کوین‌ها برای برنامه‌های کاربردی خود نیاز دارد، که موارد استفاده کلی آن را افزایش می‌دهد و در نتیجه نگهداری آن را برای کاربران جذاب‌تر می‌کند و اکوسیستم قوی‌تری ایجاد می‌کند.

ترا، سال پیش رو

150 میلیون دلاری که سال گذشته توسط Terraform Labs جمع‌آوری شد، تنها اولین دسته از بودجه‌ای است که به پرورش پروژه‌های Terra اختصاص داده شده است. یکی دیگر صندوق 50 میلیون دلاری توسط شرکت سرمایه گذاری مخاطره آمیز هنگ کنگ Chiron Partners در دسامبر 2021 راه اندازی شد که همچنین به پروژه های حمایتی اختصاص داده شده است.

در 7 ژانویه، یک پیشنهاد ارائه 139 میلیون دلار اعلام شد و هدف آن آوردن موارد استفاده بیشتر از UST – این بار، به چندین پروژه DeFi در اتریوم، سولانا و Polygon حداقل تا شش ماه آینده است. با وجود همه اینها، آیا اکوسیستم Terra برای همان رشدی که در سال 2021 داشت آماده شده است؟

خبرنامه بینش بازار کوین تلگراف دانش ما را در مورد اصولی که بازار دارایی دیجیتال را حرکت می دهد به اشتراک می گذارد. این خبرنامه به آخرین داده‌ها در مورد احساسات رسانه‌های اجتماعی، معیارهای زنجیره‌ای و مشتقات می‌پردازد.

همچنین مهم‌ترین اخبار صنعت، از جمله ادغام‌ها و اکتساب‌ها، تغییرات در چشم‌انداز نظارتی، و ادغام بلاک چین سازمانی را بررسی می‌کنیم. اکنون ثبت نام کنید تا اولین کسی باشید که این اطلاعات را دریافت می کند. تمام نسخه‌های گذشته Market Insights در Cointelegraph.com نیز موجود است.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس