شواهد برای حمایت از شکست قیمت بیت کوین در حال افزایش است، اما تا کنون، مقاومت 50000 دلار در کنترل باقی مانده است.

بیت کوین ( BTC ) هفته جدیدی را با قیمتی کمتر از 50000 دلار آغاز می کند، اما انتظار می رود که یک اختلال بزرگ آغاز شود.

پس از یک فشار جدید بالای 50000 دلار که با رد پایان یافت، BTC/USD معامله گران را تا آخرین حدس زدن در مورد اقدامات کوتاه مدت قیمت – از جمله بسته شدن پایان سال – نگه می دارد.

تنها دو هفته مانده به پایان، بعید به نظر می رسد که تکرار آن دسته از تاپ های دمنده ای که هر دو سال 2013 و 2017 را نشان می دهد، تکرار شوند، اما معیارهای روی زنجیره همه به اتفاق آرا به مثبت اشاره می کنند.

با توجه به اینکه 90 درصد از عرضه بیت کوین اکنون به طور رسمی استخراج شده است، کوین تلگراف نگاهی به آنچه می تواند در این هفته برای سرمایه گذاران باشد می اندازد.

مشابه ولی متفاوت؟

داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView  نشان می‌دهند که یکشنبه با یک حرکت جدید به 50,000 دلار مشخص شد و پس از آن در نهایت نتوانست حفظ شود .

نمودار شمع 1 ساعته BTC/USD (Bitstamp). منبع: TradingView

این یک داستان آشنا است و برای فعالان باتجربه بازار تعجب آور نبود.

ویلیام کلمنته، تحلیلگر، تکرار کرد: “53K خط من در شن و ماسه نیز بوده است. آن را ورق بزنید و ما به تجارت بازگشته ایم .”

در حالی که بیت کوین زیر دارایی 1 تریلیون دلاری زیر 53000 دلار باقی می ماند، نظرات دیگر در مورد ماهیت جانبی غیرمنتظره بازار در این سه ماهه چهارم دور از نگرانی بود.

برای حساب کاربری محبوب توییتر TechDev، بیت کوین هنوز با سال های چرخه صعودی قبلی «قافیه» است و به نظر می رسد شبیه به سه ماهه چهارم سال گذشته باشد – درست قبل از اینکه بیت کوین /دلار صعود خود را آغاز کند.

#BTC Weekly

به نظر من به همان اندازه دلیلی برای نزولی بودن در اینجا وجود داشت که در اواخر سال 2020 قبل از اولین بازی اصلی وجود داشت. pic.twitter.com/62AptElE2G— TechDev (@TechDev_52) 

13 دسامبر 2021

در جای دیگر، PlanB، خالق مدل های قیمت بیت کوین سهام به جریان، نیز خوش بین بود. او با آپلود نمایشی از یکی از پیش‌بینی‌های خود، استدلال کرد که بیت‌کوین در واقع در بیشتر سال در مرحله تثبیت طولانی‌تری قرار داشته است.

“صبر کلیدی است،” او اضافه .

نمودار سهام به جریان بیت کوین در مقابل BTC/USD. منبع: PlanB/ Twitter

مخروطی شدن یا نه؟

ماشه کلان این هفته به شکل فدرال رزرو و اعلام بعدی آن در مورد وضعیت برنامه خرید دارایی آن ارائه می شود.

جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) می تواند بینش ارزشمندی در مورد آینده تسهیل کمی (QE) و سرعت کاهش خرید دارایی ارائه دهد.

در میان یک محیط تورمی و خطر تداوم پیامدهای ویروس کرونا، فدرال رزرو در مورد اعتبار سیاست هایی که تصمیم گرفته است به میان بیاید، با یک اقدام متعادل کننده غیرقابل رشک روبه رو می شود.

همانطور که کوین تلگراف گزارش داد ، برخی به این نشست نگاه می کنند که به طور بالقوه بیشتر از داده های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) هفته گذشته که بالاترین تورم ایالات متحده را از سال 1982 نشان می داد، برای بازارهای کریپتو مخرب تر است.

بدون مخالفت دیگر مقامات فدرال رزرو، علیرغم عدم اطمینان ناشی از ظهور نوع Omicron، در جلسه هفته آینده به نظر می رسد که فدرال رزرو تسریع در کاهش QE را با کاهش 30 میلیارد دلاری برای ژانویه (به 60 میلیارد دلار) اعلام کند. در یادداشتی از غول بانکی ING هفته گذشته آمده است.این بدان معناست که فدرال رزرو تا اوایل ماه مارس برنامه را به پایان می رساند و فدرال رزرو را با 8.8 تریلیون دلار دارایی در ترازنامه خود باقی می گذارد – بیش از دو برابر سطح قبل از همه گیری ژانویه 2020!

نمودار ترازنامه فدرال رزرو منبع: فدرال رزرو

به قول آرتور هیز، مدیرعامل سابق BitMEX، تغییرات عمده در QE به طور موثر در دسترس بودن پول «آسان» را تغییر می‌دهد و تأثیرات ضربه‌ای بر دارایی‌های ریسکی مانند بیت‌کوین دارد.

تحلیلگر کول گارنر: بیت کوین آماده است

بر کسی پوشیده نیست که علیرغم کاهش نزدیک به 40 درصدی قیمت لحظه ای نسبت به بالاترین سطح تاریخ، شاخص های زنجیره ای قوی باقی مانده اند.

اکنون، معیارهای بیشتری به آن ملحق شده‌اند که به تحلیل‌گر کول گارنر اعتماد جدی به «روزهای سبز» در پیش رو داده است.

در یک سری از پست‌های توییتری در آخر هفته، آماردان مشهور چندین نمودار “رفتن به” خود را که اکنون به طرز آشکاری صعودی شده اند را تشریح کرد.

او در مورد چشم انداز BTC/USD در نتیجه خلاصه کرد: “من فکر می کنم BTC آماده است.””ناگهان همه شاخص های اصلی مورد علاقه من طولانی و قوی هستند.”

مهمترین سیگنال این بود که از میزهای معاملات خارج از بورس (OTC) می آمد. موجودی بیت کوین این نهادها هفته گذشته شاهد افزایش ناگهانی بود که مربوط به فعالیت خرید در بین مشتریان است.

در حالی که همیشه با افزایش قیمت مطابقت ندارد، فرابورس به‌عنوان «آلفای قدرتمند» همچنان در رادار گارنر باقی می‌ماند.

یکی از بهترین شاخص‌های پیشرو که تا به حال دیده‌ام. هرچه بیشتر در مورد آن فکر کنید – بیشتر حس بصری پیدا می کند.”آن رفت و گاو نر کامل را چرخاند.”

نمودار مشروح موجودی بیت کوین/دلار در مقابل فرابورس. منبع: کول گارنر/ توییتر

دیگری دلتای حجمی ترکیبی (CVD) برای نهنگ های بیت کوین است، این شیب به سمت بالا به گفته گارنر نشانه گاو نر خطاناپذیر است.

CVD برای تعیین نسبت خریداران و فروشندگان در طول حرکت بازار استفاده می شود و داده های آن نشان می دهد که علاقه خریدار نیز در سطوح فعلی قوی باقی می ماند.

او توضیح داد: «این معیار در طول این گاو نر به عنوان شاخص اصلی من تبدیل شده است.”دروغ نمی گوید.”

نمودار مشروح BTC/USD در مقابل CVD نهنگ. منبع: کول گارنر/ توییتر

مثل همیشه، همه متقاعد نشدند، با پاسخ‌هایی که استدلال می‌کردند افزایش اعداد فرابورس می‌تواند دقیقاً همین باشد – یک واگرایی کوتاه در یک روند نزولی کلی. دیگران به روایتی پایبند هستند که بر اساس آن بیت کوین باید سال 2021 را با ناله به پایان برساند و به آرامی در مسیر بازگشت به صعود در سال آینده تثبیت شود.

ETF های بیت کوین ذخایر خود را گالوانیزه می کنند

در ادامه روند قبلی، سرمایه گذاران نهادی هیچ نشانه ای از واگذاری خود از BTC به عنوان یک دارایی “ریسک” در شرایط فعلی نشان نمی دهند.

در میان تردیدهای فرابورس، داده‌های تازه نشان می‌دهد که صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مشغول انباشت هستند و تقاضا برای انجام این کار وجود دارد.

Purpose Bitcoin ETF، اولین محصول مجاز کانادا برای بیت کوین، 4342 بیت کوین به ذخایر خود در دسامبر اضافه کرد که 17.6 درصد افزایش داشت.

اکنون با 28974 بیت کوین، Purpose چیزی را نشان می دهد که بسیاری در طول سال بحث می کردند – اینکه قرار گرفتن در معرض بیت کوین برای نهادهای نهادی جزر و مد است که دیر یا زود باید به آن رسیدگی شود.

نمودار دارایی ETF بیت کوین هدف. منبع: Coinglass

“این تنها یکی ETF است،” سافلکس Moskovski، CIO از Moskovski سرمایه، اظهار نظر .

موضوع انکار ETF های بیت کوین مبتنی بر بیت کوین از سوی ایالات متحده در عین حال بحث برانگیز است، زیرا نمایندگان صنعت و حتی قانونگذاران در فشار بر تنظیم کننده ها برای توضیح موضع خود هستند.

«آیا کسی می‌تواند توضیح دهد که چرا Fidelity Investments، یکی از مشهورترین مشاوران سرمایه‌گذاری آمریکا، مجبور شد برای ارائه ETF به کانادا برود، یا چرا ETF‌های رمزنگاری با تسویه فیزیکی در آلمان، برزیل، سنگاپور و جاهای دیگر امن و قانونی هستند. اما به نوعی نه در ایالات متحده؟ برایان بروکس، مدیرعامل BitFury هفته گذشته در شهادت کمیته خدمات مالی سنا گفت .

“ترن هوایی احساسی”

ممکن است بازار به سادگی نداند به چه چیزی فکر کند.

موارد مرتبط:  2 معیار کلیدی معاملات بیت کوین نشان می دهد که قیمت بیت کوین به کف رسیده است

اگر شاخص ترس و طمع کریپتو راهنمایی باشد، تغییرات در فعالیت کلی قیمت محدوده بیت کوین در حال حاضر می تواند خلق و خوی را تنها با چند هزار دلار افزایش یا کاهش دهد.

شاخص ترس و طمع رمزنگاری شده منبع: Alternative.me

Fear & Greed در هفته های اخیر به لطف ماهیت غیرمنتظره رکود بیت کوین به کانون توجه بازگشته است.

هفته گذشته، به پایین‌ترین میزان خود از ژوئیه رسید – 16/100 یا “ترس شدید”. سپس در یک روز تقریباً دو برابر شد و به 28/100 رسید، قبل از بازگشت به 16 – و سپس به 27 – در آخر هفته.

در آن دوره، BTC/USD در محدوده حدود 4000 دلار عمل کرد.

ویلیام کلمنته، تحلیلگر، در کنار نموداری که واکنش‌های احساساتی را به تغییرات اخیر قیمت نشان می‌دهد، به شوخی گفت: «این محدوده فید توییتر من را به یک ترن هوایی احساسی تبدیل کرده است» .

نمودار مشروح BTC/USD. منبع: ویلیام کلمنته/ توییتر

در همین حال، TechDev اشاره کرد که احساسات همچنان نسبت به ابتدای سال که بیت کوین با قیمت 29000 دلار افتتاح شد، کمتر است.

شاخص قدرت نسبی آن (RSI) نیز همینطور است، یک معیار کلیدی که مراحل خرید و فروش بیش از حد یک دارایی را در یک نقطه قیمت مشخص برجسته می کند.

TechDev اضافه کرد که این یک واگرایی صعودی “بزرگ” را پنهان می کند.