پذیرش کریپتو در ویتنام: عوامل رشد در آسیای جنوب شرقی

ویتنام دارای بالاترین نرخ پذیرش کریپتو در جهان است. عوامل متعددی وجود دارد که این روند را هدایت می کند.

کشور آسیای جنوب شرقی ویتنام اکنون در میان کشورهای برتری است که ارزهای دیجیتال را پذیرفته اند. در واقع کشور دارد رتبه بندی شده است اولین بار برای دو سال متوالی در شاخص جهانی پذیرش ارز دیجیتال Chainalysis.

روش تحقیق Chainalysis پذیرش بر اساس جمعیت را در پلتفرم های ارز دیجیتال از صرافی های متمرکز گرفته تا همتا به همتا (P2P) شبکه های پرداخت ترافیک وب به شبکه‌های اصلی ارز دیجیتال برای تعیین کشورهایی که بیشترین علاقه و درصد پذیرش را داشتند، تجزیه و تحلیل شد.

با این اوصاف، نرخ بالای پذیرش ویتنام یک پدیده گیج کننده است و این سوال را مطرح می کند: چرا پذیرش کریپتو در این کشور اینقدر زیاد است؟

بدون مالیات بر ارزهای دیجیتال

دلایل زیادی وجود دارد که چرا نرخ پذیرش کریپتو در ویتنام بسیار بالا است و یکی از آنها این است که بر خلاف ایالات متحده و سایر حوزه های قضایی اصلی که دارایی های ارز دیجیتال مشمول مالیات هستند، در ویتنام مالیاتی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

در حال حاضر، دولت ویتنام حتی ارزهای دیجیتال را نمی شناسد به عنوان مناقصه قانونی در حالی که مقامات مالیاتی کشور علاقه خود را به مالیات بر ارزهای ارز دیجیتال شده نشان داده اند، آنها فاقد اختیار تعیین آنها به عنوان دارایی های مشمول مالیات هستند. به این ترتیب، قوانین ویتنام در مورد مالیات کریپتو تا حد زیادی ساکت است.

در نتیجه، موسسات مالی در کشور از رسیدگی به آنها منع شده اند. با این حال، شهروندان ویتنامی مجاز به داشتن و تجارت ارز دیجیتال هستند.

نبود مالیات کریپتو، ارزهای دیجیتال را به عنوان ابزار سرمایه گذاری ایده آل می کند و از این رو پذیرش آن افزایش یافت. معامله این است که قانون ویتنام از کاربران ارز دیجیتال در صورت کلاهبرداری یا ضرر محافظت نمی کند. به این ترتیب، ارزهای دیجیتال نمی توانند به طور قانونی در روابط تجاری استفاده شوند.

با این حال، آژانس‌های نظارتی مالی کشور در حال تلاش برای ارائه دستورالعمل‌های دقیق استفاده از ارز دیجیتال هستند. این به دنبال دستورالعملی است که در ژوئیه 2021 توسط نخست وزیر Phạm Minh Chinh صادر شد که در آن او از بانک دولتی ویتنام پرسید برای بررسی مزایا و معایب ارزهای دیجیتال با در نظر گرفتن پیش نویس مقررات. این موسسه احتمالاً مجموعه‌ای از اقدامات را ارائه خواهد کرد که شامل دستورالعمل‌های مالیاتی و حفاظت از کاربر است.

کوین تلگراف این فرصت را داشت که با گریسی چن، مدیر عامل صرافی ارز دیجیتال Bitget، در مورد چشم انداز نظارتی ویتنام و وضعیت در حال توسعه صحبت کند.

به گفته چن، مقررات روشن و قوی به مخترعان نهادی در کشور اجازه می دهد تا تجارت ارز دیجیتال را آغاز کنند و این یک پیروزی بزرگ برای صنعت خواهد بود:

هنگامی که این مقررات واقعاً منتشر می شود، ممکن است منجر به تأثیر کوتاه مدت بر تجارت محلی مبادلات فیات شود، اما در بلندمدت، مقررات روشن ممکن است پذیرش گسترده تر را تشویق کند و زمینه را برای افزایش مشارکت خرده فروشی و نهادی از زمان مقررات بهتر فراهم کند. بازار حمایت بیشتر و اعتماد سرمایه گذاران را افزایش می دهد. بنابراین به طور کلی، جوانب مثبت از معایب آن بیشتر است.»

ویتنام دارای جمعیت عظیمی است که بانک ندارند

بسیاری از ویتنامی ها دسترسی محدودی به خدمات مالی استاندارد دارند. طبق یک مطالعه در سال 2021 که توسط Statista انجام شد، این کشور رتبه بندی می شود دومین در میان 10 کشور برتر بدون بانک این گزارش تاکید می کند که حدود 69 درصد از شهروندان به خدمات معمول بانکی دسترسی ندارند.

برآوردهای بانک جهانی نشان می دهد که کمی بیش از 61 درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی ساکن هستند که دسترسی به خدمات بانکی مدرن محدود است. این خلاء به سرعت توسط شبکه های ارزهای دیجیتال پر می شود. مفاهیم جدید انقلابی بلاک چین مانند مالی غیرمتمرکز (DeFi) همچنین در میان سرمایه‌گذاران ویتنامی که مایل به دریافت اعتبار برای اهداف سرمایه‌گذاری در کریپتو هستند، جذب می‌شوند.

DeFi نامی برای شبکه های مالی مبتنی بر بلاک چین است که خدماتی مشابه خدمات ارائه شده توسط بانک ها ارائه می دهد. پلتفرم‌های DeFi به کاربران این امکان را می‌دهند که بابت پول خود سود کسب کنند، وام‌دهی کنند و وجوه قرض بگیرند، و همچنین با مشتقات ارز دیجیتال معامله کنند. آنها همچنین سرمایه گذاران را قادر می سازند تا با استفاده از بیمه DeFi از دارایی های خود محافظت کنند و نیازی به کاغذ بازی ندارند. این آنها را برای ویتنامی‌های بدون بانک راحت می‌کند، به‌ویژه کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال خود را افزایش دهند و درآمد غیرفعالی کسب کنند.

قابل ذکر است که ویتنام در میان کشورهایی با بیشترین میزان استفاده از دیفای در جهان در رتبه دوم قرار دارد. با توجه به گزارش 2021 Chainalysis Global DeFi Adoption Index.

حواله ها

در سال 2021، اتباع ویتنامی ساکن دیاسپورا ارسال شد بیش از 18 میلیارد دلار حواله دریافت کرد و رکورد جدیدی را ثبت کرد که این کشور را به هشتمین ذینفع بزرگ حواله در جهان تبدیل کرد. این افزایش 3 درصدی نسبت به 17.2 میلیارد دلار ثبت شده در سال 2020 بود.

برای ویتنامی هایی که به طور منظم برای خانواده های خود در ویتنام پول ارسال می کنند، هزینه های انتقال اغلب گزاف است. هزینه های اضافی معمولاً شامل هزینه های اداری و نرخ ارز می شود. با توجه طبق آمار بانک جهانی، هزینه های حواله به ویتنام تا سال 2020 به طور متوسط ​​حدود 7 درصد است.

هزینه های گزاف، علاوه بر عدم دسترسی جمعیت بدون بانک به خدمات انتقال پول، انتقال ارز دیجیتال را به گزینه ای جذاب برای ویتنامی هایی که در خارج از کشور زندگی می کنند برای کمک به حمایت از خانواده های خود تبدیل کرده است.

در حالی که بلاک چین ها کارمزد تراکنش دارند، اغلب در مقایسه با شبکه های حواله کم رنگ هستند، و علاوه بر این، P2P هستند و برای تکمیل تراکنش به واسطه متکی نیستند.

افزایش محبوبیت GameFi

بازی های بلاک چین با انگیزه های مالی که اغلب به آن GameFi گفته می شود، از مدل‌های اقتصادی نوآورانه استفاده کنید که به کاربران اجازه می‌دهد در حین بازی پاداش کسب کنند. جوایز معمولاً به‌صورت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و ارزهای رمزپایه هستند.

از آنجایی که ارزهای رمزپایه در قلب محیط‌های GameFi قرار دارند، بسیاری از گیمرها یاد می‌گیرند که چگونه به عنوان بخشی از گیم‌پلی کار می‌کنند و راه دیگری برای پذیرش فراهم می‌کنند.

با توجه در نظرسنجی Chainplay’s State of GameFi 2022 در ماه آگوست، 75 درصد از سرمایه گذاران ارز دیجیتال GameFi گفتند که پس از پیوستن به پلتفرم های GameFi شروع به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کردند.

GameFi، به‌ویژه بازی‌های بازی برای کسب درآمد (P2E)، در ویتنام بسیار محبوب هستند و کمک زیادی به پذیرش ارزهای دیجیتال در این کشور کرده‌اند.

طبق یک گزارش تحقیقاتی در سال 2021 منتشر شده توسط سرویس جمع آوری داده Finder، ویتنام رتبه ششم را در فهرست کشورهایی با بیشترین درصد گیمرهای P2E دارد. بر اساس گزارش نظرسنجی، 23 درصد از شرکت‌کنندگان ویتنامی گفتند که در مقطعی بازی‌های P2E را انجام داده‌اند.

امروزه، استارت‌آپ‌های گیم‌فای متعددی به دلیل فراگیر شدن فرهنگ بازی‌های NFT در کشور راه‌اندازی کرده‌اند، و این به نوبه‌ی خود باعث پذیرش کریپتو می‌شود. توسعه دهندگان عبارتند از Ancient8، Sipher و Summoners Arena.

قابل ذکر است، Axie Infinity، یکی از محبوب ترین بازی های بازی برای کسب درآمد در جهان، ریشه در ویتنام دارد.

چن گفت که رابطه بین GameFi و پذیرش ارز دیجیتال بخشی از دلیل رونق هر دو بخش است:

طبق داده‌های Google، Sensor Tower و Data.ai، ویتنام رتبه اول را در آسیای جنوب شرقی در تولید برنامه‌ها و بازی‌ها در فروشگاه‌هایی مانند Apple Store و Google Play دارد. در همین حال، پذیرش بزرگ ارز دیجیتال جدید در سراسر جهان در سال گذشته تا حدی به دلیل GameFi بود. این دو عامل به طور قابل توجهی به هم مرتبط هستند و باعث پذیرش گسترده ارز دیجیتال در ویتنام شده است.

ارز های دیجیتال به عنوان پوششی در برابر تورم

شهروندان ویتنامی در طول تاریخ، ارجح استفاده از سایر ارزهای ملی مانند دلار ایالات متحده در زمان آشفتگی اقتصادی و تورم فوق العاده. در سال های اخیر، مردم ویتنامی نیز دارایی هایی مانند طلا را برای محافظت در برابر تورم انباشته کرده اند.

در مقطعی در دهه گذشته، شهروندان ویتنامی 400 تن طلا در اختیار داشتند.

البته، ظهور ارزهای ارز دیجیتال شده همچنین منجر به این شده است که شهروندان ویتنامی به جای دارایی های ملموس مانند طلا از آنها برای محافظت در برابر تورم استفاده کنند.

در حالی که بانک مرکزی ویتنام به افراد و موسسات نسبت به معامله با ارزهای مجازی به دلیل ماهیت جیوه ای آنها هشدار داده است، کاهش ایمان به دونگ ویتنامی منجر به روی آوردن بیشتر سرمایه گذاران ویتنامی به ارزهای دیجیتال شده است. با توجه به داده های به دست آمده از Statista، بیت کوین (بیت کوین) که به طور گسترده توسط سرمایه گذاران به عنوان محافظ در برابر تورم استفاده می شود، در حال حاضر محبوب ترین ارز دیجیتال در کشور است.

این گزارش نشان می‌دهد که علاقه جست‌وجو در این کشور برای ارز دیجیتال اصلی در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال حدود 84.5 درصد است.

پذیرش کریپتو در ویتنام همچنان ادامه خواهد داشت زیرا ویتنامی‌های بیشتری به راحتی و امکانات دارایی‌های دیجیتال پی می‌برند. با این حال، به نظر می رسد که مقررات گسترده راه درازی باشد. بانک دولتی ویتنام تا سال 2023 فرصت دارد تا مزایا و معایب ارزهای دیجیتال را بررسی کند و توصیه‌های سیاستی ارائه دهد.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس