سیستم‌های غیرمتمرکز به آرامی قدرت را به دست توسعه‌دهندگان و کاربران بازمی‌گردانند – و آن را از شرکت‌های بزرگ فناوری دور می‌کنند.

گره‌ها غول‌های فناوری - از اپل گرفته تا گوگل- را از سلطنت خلع می‌کنند


در حالی که حتی در زمان نگارش آن بسیار مورد توجه بود، مقاله برجسته مارک اندرسن در سال 2011، “چرا نرم افزار دنیا را می خورد”، حتی پیشگویی تر از آن چیزی است که در آن زمان به نظر می رسید. در طلوع دهه ای که نرم افزار تقریباً برای همه جنبه های زندگی مدرن ارزشمند بود، آندرسن استدلال کرد که هر شرکتی اکنون ظاهراً یک شرکت نرم افزاری است، چه شرکت آن را دوست داشته باشد یا نه.

با تطبیق استدلال خود برای بسیاری از شرکت‌هایی که در آن زمان رهبران بازار بودند، ایده‌های او در نهایت در مورد شرکت‌هایی نیز اعمال شد که یا بازارهای خود را به طور کامل تعریف نکرده بودند یا حتی هنوز وجود نداشتند، اما می‌توانستند میلیاردها سهم از بازار تولید کنند: Uber، Lyft، TikTok/ByteDance، Robinhood و Coinbase، در میان چندین مورد دیگر. اگر قرار بود در قرن بیست و یکم یک تکشاخ باشید، احتمالاً نرم‌افزار بخش مهمی از کسب این شاخ خواهد بود.

موتور پنهان پشت این اختلال کامل در اقتصاد و زندگی مدرن، ظهور بود رایانش ابری واقعی و غول های ابری، صنعتی که خود آندریسن در زمانی که بسیاری از محاسبات داخلی و خارجی این تصور را به سخره می گرفتند، پیشگام در آن بود.

در دهه دوم قرن بیست و یکم، آنها اصلاً زیاد تمسخر نمی کردند. در دهه 2010، هزینه های جهانی برای رایانش ابری بیش از پنج برابر شد و از 77 میلیارد دلار به 411 میلیارد دلار رسید. این ستون فقرات چیزی بود که همه چیز را با لمس دکمه ای روی رایانه در جیب ما در دسترس قرار می داد.

مربوط: فیسبوک و توییتر به لطف فناوری بلاک چین به زودی منسوخ خواهند شد

اما هزینه زیادی برای آسان کردن بسیاری از زندگی وجود داشت.

در حالی که انقلاب نرم افزاری مبتنی بر موبایل زندگی را مانند فشار دادن یک دکمه آسان کرد، اما با سازش های خاص خود همراه بود. با نرم افزاری که دنیا را می خورد، به استان تعداد بسیار کمی از شرکت های میزبانی ابری بسیار بزرگ تبدیل شد. آمازون، گوگل و مایکروسافت اکنون 65 درصد از بازار میزبانی ابری را در اختیار دارند.

این یک نوع انحصار سایه خود را از طریق میزبانی ابری ایجاد کرد. به عنوان مثال، به ویژه با میزبانی ابری، میزبان ها می توانند خدمات را از ابرها حذف کنند، همانطور که آمازون با آن انجام داد سرویس رسانه های اجتماعی بدنام Parler. پارلر همچنین از اپ استور اپل ممنوع شد.

وقتی صحبت از موضوع بزرگ‌تری می‌شود که در اینجا مطرح است، مهم نیست که با سرویسی مانند Parler موافق هستید یا نه. چیزی که این حادثه نشان داد این بود که فقط دو شرکت، آمازون و اپل، به طور کامل یک سرویس را آفلاین کردند و عملاً آن را از تجارت در دنیای پس از نرم افزار خارج کردند.

وقتی یک سرویس یا توسعه دهنده با خط مشی یا مدت خدمات بی ضررتر آمازون مخالفت کند چه اتفاقی می افتد؟ اینترنت به گوشه‌ای کشیده شده است که دیگر نمی‌تواند واقعاً بازار ایده‌های آزاد و توسعه آزاد باشد، به خصوص اگر این توسعه به نوعی توسط شرکت‌هایی مانند آمازون و مایکروسافت به عنوان یک تهدید تلقی شود.

گره ها می توانند دنیای جدیدی بسازند

درست مثل بیت کوین (بیت کوینپول را «شکست» و به مردم اجازه داد تا به روش‌های جدید درباره مبادله ارزش فکر کنند، پروتکل‌های بلاک چین جدیدتر این شانس را دارند که داده‌ها را در دنیایی که توسط نرم‌افزارها و شرکت‌های انحصاری مصرف شده «شکن» کنند و به ما امکان می‌دهد در مورد مبادله فکر کنیم. از آن داده ها به روش های جدید.

وب 3 و پروژه‌هایی که در آن ایجاد خواهد شد، نوید بازتعریف چگونگی زندگی و انتقال اطلاعات از طریق اینترنت به‌طور مستقل و شفاف را می‌دهند. اکوسیستم های اول تمرکززدایی و جامعه اول وعده می دهند که قدرت را دوباره به دست توسعه دهندگان و در نتیجه کاربرانی که از آنها استفاده خواهند کرد برنامه های غیرمتمرکز (DApps) و نرم افزار این امکان ایجاد یک چارچوب مشترک را فراهم می کند که بهترین شیوه ها و صرفه جویی در مقیاس را ارتقا می دهد که قادر به رقابت با بزرگترین نهادهای متمرکز در اینترنت باشد.

مربوط: فدرال‌ها برای متاورس، از Axie Infinity گرفته تا Bored Apes آمده‌اند

این بدان معنا نیست که ما هنوز به یک مدینه فاضله غیرمتمرکز رسیده ایم. اگرچه سیستم‌های غیرمتمرکز نیز ظاهراً سیستم‌های «بی اعتماد» هستند، اما از قضا این اعتماد است که هنوز هم برای توسعه‌دهندگان و هم برای کاربران باید در این سیستم‌ها ایجاد شود. معایب تکیه بر شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت و اپل هرچه که باشد، آن‌ها ارزش دهه‌ها اعتماد، اعتبار و آشنایی را داشته‌اند که هم برای توسعه‌دهندگان و هم برای کاربران تغییر به روشی کاملاً جدید برای انجام کارها را دشوار می‌کند.

بخشی از ایجاد این اعتماد، سیم‌کشی مجدد مدل انگیزشی است که از چندین دهه اخیر اینترنت پشتیبانی کرده است. برای اینکه یک اینترنت غیرمتمرکز جدید کار کند، به این معنی است که کاربران از گره‌ها خرید می‌کنند و توسعه‌دهندگان به بهترین وجه از این گره‌ها برای ساختن نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که به اندازه کافی ساده برای اجرا و دسترسی روی تلفن خود به عنوان Uber یا Wordle باشد.

اگر جامعه غیرمتمرکز Web3 بتواند این کار را انجام دهد، ما می‌توانیم دنیایی را که توسط نرم‌افزار خورده بود، یک گره در یک زمان برگشت کنیم.

مایکل اورورک یک توسعه‌دهنده خودآموخته iOS و Solidity است که قبلاً صاحب یک آژانس توسعه بلاک چین بوده و اداره می‌کرد. در سال 2016، او شروع به ساخت چیزی کرد که اکنون شبکه جیبی نامیده می شود. او همچنین در سطح زمین بزرگترین جلسه و مشاوره بیت کوین/کریپتو در خلیج تامپا، Blockspaces، با تمرکز بر آموزش توسعه دهندگان Solidity بود.

این مقاله برای اهداف اطلاعاتی عمومی است و در نظر گرفته نشده است و نباید به عنوان مشاوره حقوقی یا سرمایه گذاری در نظر گرفته شود. دیدگاه ها، افکار و نظرات بیان شده در اینجا به تنهایی متعلق به نویسنده است و لزوماً منعکس کننده یا نماینده دیدگاه ها و نظرات Cointelegraph نیست.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر