یک سازمان مستقل غیرمتمرکز قدرت ایجاد یک جامعه آنلاین با کمترین اصطکاک ممکن را برای کاربران فراهم می کند.1135تعداد بازدیدها19مجموع سهامبه مقاله گوش دهید5:50

DAO ها آینده جوامع آنلاین در پنج سال آینده خواهند بود

جوامع آنلاین، آنهایی که منافع مشترکی در اینترنت دارند، می توانند از شبکه های اجتماعی، سازمان های مردمی و جوامع مشتری متفاوت باشند. ما، به عنوان یک جامعه، به طور طبیعی اشتراکی هستیم، بنابراین منطقی است که درگیر ایده ها و علایق با دیگران به صورت آنلاین باشیم. چه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مردم ارتباط برقرار کنیم، جوامع ساخته می شوند. با این حال ، نحوه انجام این کار متفاوت است.

در سال 2006، متخصص وب جاکوب نیلسن پیشنهاد مبتنی بر نابرابری مشارکت در رسانه های اجتماعی و جوامع آنلاین یک قانون 90-9-1. به گفته نیلسن، در اکثر جوامع آنلاین، 90 درصد از کاربران در کمین هستند، به عنوان مثال، کسانی که مشاهده می کنند، اما مشارکت نمی کنند، نه درصد از کاربران سهم کمی دارند و تنها یک درصد بیشترین مشارکت را دارند.

اما با ادامه نفوذ جوامع آنلاین، ماهیت آنها شروع به تغییر کرده است. دوره قبل تحت سلطه رابطه کاربر، مشتری و خالق بود. با این حال، اکنون شاهد این هستیم که جوامع آنلاین مالکیت آنچه را که می‌خواهند به اشتراک بگذارند، در دست دارند.

مرتبط: حاکمیت اجتماعی کریپتو به آزادی آنلاین منجر خواهد شد

مالکیت و اقتصاد خالق

با توجه به اینکه COVID-19 بسیاری از ما را مجبور به کار در خانه و فاصله اجتماعی از عزیزان خود کرده است، اتصال دیجیتال نقش مهمی در ارتباط ماندن ما ایفا کرده است. برای بسیاری ، این منجر به وابستگی بیشتر به جوامع آنلاین شده است. طبق تحقیقات فیس بوک، در ارتباط با آزمایشگاه حکومت در دانشگاه نیویورک، 77 درصد از پاسخ دهندگان نشان دادند که مهمترین گروهی که آنها بخشی از آن هستند به صورت آنلاین فعالیت می کنند.

امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که محتوا به راحتی ایجاد و به اشتراک گذاشته می شود. این اقتصاد خالق، که بر خلاقیت انسان، مالکیت معنوی و فناوری بنا می‌شود، مفهومی است که به رشد خود ادامه می‌دهد. و پس از یک سال قرنطینه ، اکنون بیش از هر زمان دیگری زمان قدردانی از اقتصاد خالق است. از آنجایی که دولت‌ها در پی همه‌گیری جهانی کووید-19 به دنبال بازسازی اقتصاد خود هستند، اقتصادهای خلاق نقش مهمی ایفا خواهند کرد. تا آنجا که ارقام Deloitte نشان می دهد که این بخش می تواند تا 2030 40 درصد رشد کند و بیش از هشت میلیون شغل ایجاد کند.

گام منطقی بعدی از این اقتصاد مشترک به سمت اقتصاد مالکیت دور می شود. جسی والدن، بنیانگذار صندوق متغیر، خواستار چیزی اقتصاد مالکیت است که «نه تنها ساخته شده است، عمل، و بودجه توسط کاربران شخصی، اما متعلق به کاربران بیش از حد.” نمونه ای از اقتصاد خالق و اقتصاد مالکیت با هم از طریق توکن های غیرقابل تعویض (NFT) دیده می شود . NFT ها به سازندگان این امکان را می دهند که ارتباط صمیمانه تری با دنبال کنندگان خود برقرار کنند و در عین حال مشکلات مربوط به واسطه ها را حذف کنند. با این کار ، و به لطف بلاک چین ، سازندگان مالکیت کامل آثار خود را دارند و حق آزادی کپی رایت خلاقیت خود را دارند و در عین حال از اصالت آنها اطمینان حاصل می کنند. NFT با ارائه یک فرصت طلایی برای سازندگان ، در حال ایجاد مالکیت خلاق است.

مطالب مرتبط: بازار گاو نر یا خرس ، سازندگان با سر و صدا وارد رمز ارز می شوند

و این ظهور کریپتو و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که به ارتقای جوامع آنلاین به سطح بعدی کمک می کند. از آنجایی که این بخش از دارایی‌هایی استفاده می‌کند که توسط همه سهامداران مشترک است، و چیزی را ایجاد می‌کند که با علایق آن‌ها همسو باشد، کریپتو و DeFi یک تناسب طبیعی هستند. اقتصاد مالکیت با قدرت مالی بدون اصطکاک، رویکردهای جدیدی را برای جوامع دنیای واقعی امکان می دهد تا از ابزارهای دیجیتال برای ایجاد، جذب و تبادل ارزش به طور مؤثرتر در چرخه های فضیلت دار استفاده کنند.

اقتصاد مالکیت توسط بیت کوین ( BTC ) پیشگام شده است . بیت کوین با ورود به سال 2009، در حالی که از فناوری در رایانه استفاده می کرد، راه جدیدی برای ثروت اقتصادی ارائه کرد. با انجام این کار، هر کسی که به اینترنت متصل است در هنگام استخراج بیت کوین تازه استخراج شده انگیزه پیدا می کند، بنابراین به امنیت شبکه کمک می کند و در عین حال ادعای مالکیت در خود شبکه را دارد.

از آن زمان ، بازار ارزهای رمزنگاری شده به طور تصاعدی رشد کرده است و با آن ، جوامع آنلاین از طریق ابزارهای جدید و طراحی تشویقی که شامل روندی است که امروزه به عنوان سازمانهای مستقل غیر متمرکز (DAOs) شناخته می شود ، مشاهده می شود.

جوامع آنلاین DAO

یک DAO اساساً یک سازمان قابل برنامه‌ریزی از افراد است که حول یک مأموریت مشترک شکل می‌گیرند و یک جامعه آنلاین نوظهور را پرورش می‌دهند. آنها به طور مشترک یک کیف پول رمزنگاری چند امضایی را کنترل می کنند و اطمینان حاصل می کنند که اهداف آن – که توسط اعضای DAO تعیین شده است – برآورده می شوند. حاکمیت DAO و عملیات آنها در قراردادهای هوشمند نوشته شده است که شامل بیانیه های خودکار if-then می شود و آنها را شفاف و قابل حسابرسی می کند.

چیزی که در مورد DAOها و نقش آنها در جوامع آنلاین بسیار خوب است این است که نحوه تعامل آنها با یکدیگر یک سطح کاملاً باز است و کارهای زیادی در این فضا انجام می شود. هر کس می تواند در یک DAO شرکت کند، صرف نظر از اینکه کجا باشد. تنها چیزی که مورد نیاز است، سرمایه گذاری است، که یک بلوک ساختمانی عالی برای تعامل با یک جامعه ایجاد می کند. DAO ها باغ های دیواری نیستند و بنابراین شرکت کنندگان آنها انگیزه های درونی و بیرونی برای همکاری با سایر جوامع DAO برای تقویت قابلیت های یکدیگر و در عین حال مشارکت در مالکیت و جهت هر پروژه دارند. در حالی که هیچ حزب مرکزی مانعی ندارد، به همه این حق داده می شود که در مورد اینکه کاری چگونه است یا باید انجام شود، نظر بدهند.

موارد مرتبط: Airdrops، DAO، صدور توکن و دامنه های عمومی مرز بعدی برای NFT ها هستند.

همکاری‌های DAO و DAO2DAO هنوز هم بسیار «یک چیز رمزنگاری» هستند، اما قدرت واقعی برای تغییرات مثبت زمانی در آنها نهفته است که روش‌ها، مدل‌های مالکیت و ابزارهای ایجاد شده از این جنبش، جوامع واقعی، بزرگ و کوچک را لمس کنند.

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع