در مصاحبه ای برای پادکست Lex Fridman، مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، در مورد Dogecoin (DOGE)، بیت کوین، وب 3، قراردادهای هوشمند و موارد دیگر صحبت کرد. ماسک در سال 2021 بیشتر با فضای کریپتو درگیر بوده است، اما بیشتر برداشت‌های او بحث‌ها و بحث‌هایی را برانگیخته است.

مطالب مرتبط | DOGE 9% سقوط می کند زیرا سازنده نشان می دهد که چقدر در این ارز رمزپایه نگهداری می کند

هنگامی که از ماسک در مورد ترجیحات DOGE نسبت به بیت کوین پرسیده شد، ماسک ادعا کرد که “اگرچه” اولی به عنوان یک شوخی ایجاد شده است، اما از نظر حجم تراکنش و قابلیت از BTC برتری دارد. از نظر او، سکه میم نیز مقرون به صرفه است در مقابل «قیمت بالایی» که کاربران باید برای استفاده از شبکه بیت کوین بپردازند.

علاوه بر این، مدیر اجرایی تسلا بر این باور است که بیت‌کوین نتوانسته است خود را با زمان‌های فعلی که «اتصالات اینترنتی بهتر» زمان‌های همگام‌سازی طولانی و اندازه بلوک «کوچک» را منسوخ می‌کنند، سازگار کند. او این ویژگی‌های بیت‌کوین را «کمیک» نامید و به یکی از ویژگی‌های اصلی این ارز دیجیتال، یعنی عرضه ثابت آن اشاره کرد:

من فکر می کنم افزایش خطی در مقدار ارز تولید شده ارزشی دارد (…). اگر ارزی بیش از حد کاهش‌دهنده باشد، اگر انتظار می‌رود ارزی ارزش خود را در طول زمان افزایش دهد، تمایلی به خرج کردن آن وجود ندارد (…)

پاسخ‌های ماسک برای برخی از کاربران پر از شکاف بود که برای نشان دادن استدلال مخالف در بحث بیت‌کوین در مقابل DOGE وقت صرف کردند. ویجی بویاپاتی، نویسنده «مورد صعودی بیت کوین»، برای این کار در توییتر نوشت و به اشتباه مدیر اجرایی تسلا اشاره کرد.

بویاپاتی در مورد اندازه بلاک دوج کوین گفت که اگرچه در واقع بزرگتر از بیت کوین است، اما دومی دارای «ترتیب تراکنش های بزرگ تر» از طریق بیت کوین است. راه حل لایه دوم Lightning Network. از لحاظ تاریخی، جامعه BTC با هرگونه تغییر در اندازه بلوک شبکه مخالفت کرده است.

این به دلیل مسائل متعددی است که می تواند شبکه را تغییر داده و حتی موجودیت آن را تهدید کند. از این نظر بویاپاتی گفت:

مقیاس گذاری در لایه بلاک چین اساساً ناقص است زیرا به طور اساسی تمرکززدایی و تغییر ناپذیری پروتکل را تضعیف می کند.

آنچه ایلان ماسک در بحث بیت کوین و DOGE از دست داد

بویاپاتی به دلایل دیگر ماسک برای حمایت از Dogecoin در بیت کوین اشاره کرد. بویاپاتی با توجه به هزینه کم تراکنش DOGE ادعا می کند که این به دلیل استفاده کم از شبکه است و نه به دلیل طراحی برتر. چیزی شبیه به کارمزد شبکه بیت کوین اتفاق می افتد.

در مواقع افزایش قیمت، کارمزدهای شبکه بیت کوین معمولاً از قیمت تبعیت می کنند. برعکس در دوره های طولانی روند نزولی اتفاق می افتد. در واقع، نیمه اول سال 2021 شاهد کارمزد تراکنش‌های بیش از 50 sats/vB در مقابل 11 sat/vB امروزی بود. با توجه به Mempool.space.

بیت کوین BTC BTCUSD Doge dogeusdt Elon Musk
کارمزد تراکنش های BTC در 6 ماه گذشته. منبع: Mempool Explorer

بویاپاتی به سیاست پولی بیت کوین و اندازه بلوک ضربه زد، زیرا او ادعا کرد که اگر توسعه دهندگان بتوانند این ویژگی ها را تغییر دهند، به «بانکداران مرکزی» تبدیل خواهند شد. بویاپاتی افزود: ارزش بازار بیت کوین از 1 تریلیون دلار فراتر رفته است زیرا مردم می توانند تغییر ناپذیری آن را تأیید کنند.

مشکل اینجاست که ایلان معتقد است پول در درجه اول باید وسیله مبادله باشد. در عوض، پول همیشه در طی مراحلی تکامل می‌یابد که ابتدا به ذخیره‌ای از ارزش و سپس به وسیله مبادله تبدیل می‌شود.

مطالب مرتبط | تسلا دوج کوین را برای کالا می پذیرد، توکن 30 درصد افزایش می یابد

تا زمان انتشار، BTC با 2.4 درصد ضرر در روز گذشته با 47940 دلار معامله می شود.

بیت کوین BTC BTCUSD
روند BTC در نمودار 4 ساعته به سمت نزول می رود. منبع: BTCUSD Tradingview



این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

منبع خبر