اگر مقامات دولتی فاسد سعی کنند پرونده های موجود در بلاک چین را حذف کنند، “هر گونه تغییر بلافاصله توسط سایر شرکت کنندگان متوجه خواهد شد.”

پورتوریکو اخیراً اعلام کرد که ممکن است به دنبال راه حل بلاک چین برای مبارزه با فساد دولتی باشد، به ویژه پس از اعتراف یک شهردار پورتوریکویی به دریافت رشوه نقدی بیش از 100000 دلار. 
اما آیا یک دفتر کل دیجیتال توزیع شده واقعاً می تواند تأثیری در مبارزه قلمرو ایالات متحده ثبت نشده علیه تقلب و تخلف عمومی بگذارد؟
کارشناسان حاکمیتی به کوین تلگراف می گویند که اگر این کار همراه با سایر تلاش های عمومی انجام شود، ممکن است. 
پورتوریکو نیز می‌تواند با توجه به درس‌های سایر کشورهایی که بلاک چین را برای مبارزه با فساد در سال‌های اخیر پیاده‌سازی کرده‌اند، از جمله گرجستان، هند و کلمبیا، سود ببرد و نباید از کمک خارجی بی‌میل باشد، اگرچه بسیاری از کارهای کلیدی باید انجام شود. هنوز توسط سازمان های محلی انجام می شود. 
پورتوریکو نباید انتظار یک تعمیر فنی سریع را داشته باشد.
رئیس مجلس پورتوریکویی به بلومبرگ گفت: «ما یک مشکل واقعی اعتبار داریم 
، و شفافیت و پاسخگویی بیشتر – نوعی که فناوری بلاک چین به طور بالقوه ارائه می دهد – ممکن است بخشی از راه حل باشد.»
نیر کشتری، استاد دانشکده بازرگانی و اقتصاد برایان در دانشگاه کارولینای شمالی در گرینزبورو، برای اولین بار، فکر می کند که این مقام مشترک المنافع ممکن است در فکر چیزی باشد. 
او به کوین تلگراف گفت: فناوری بلاک چین نه تنها می تواند تلاش های ضد فساد را افزایش دهد، بلکه می تواند یک تغییر دهنده بازی نیز باشد.
کشتری گفت: «سیستم‌های بلاک چین می‌توانند یک مسیر حسابرسی کامل از تمام فعالیت‌ها و تراکنش‌هایی که مقامات دولتی با آن‌ها درگیر بوده‌اند را نگه دارند،» و افزود: «ویژگی تغییرناپذیری به این معنی است که مقامات دولتی نمی‌توانند فایل‌ها را حذف کنند. 
هر تغییری بلافاصله توسط سایر شرکت‌کنندگان متصل به شبکه بلاک چین متوجه خواهد شد.»
برخی دیگر چندان مطمئن نیستند، اما می گویند که اگر شرایط دیگر مناسب باشد، فناوری بلاک چین می تواند دولت را تمیز نگه دارد. 
Per Aarvik، محقق در Chr: «بلاک چین می‌تواند در ایمن کردن تراکنش‌ها و نظارت بر رویدادها، جلوگیری از تقلب و فساد نقش داشته باشد. 
موسسه Michelsen (CMI)/U4، به کوین تلگراف گفت، در ادامه، “اما نه بدون یک چارچوب نظارتی به عنوان یک پایه.”
پورتوریکو در معرض خطر اتخاذ سیستم‌های گران قیمت است که «ممکن است تأثیر محدودی داشته باشند، مگر اینکه به طیف وسیعی از مسائل رسیدگی شود». 
در همین راستا، «از دیگر کشورهای بسیار دیجیتالی شده مانند استونی یا سنگاپور، و همچنین جمهوری شوروی سابق گرجستان، می توان درس هایی آموخت.
جوناس هدمن، استاد دانشکده بازرگانی کپنهاگ، به کوین تلگراف گفت، این فناوری می تواند نقش بزرگی در زمینه مالکیت زمین ایفا کند، همانطور که قبلاً در سوئد نشان داده شده است، جایی که چنین برنامه ای تا حدی اجرا شده است، همچنین می تواند ” تأثیر زیادی بر تدارکات و انتخابات دارد. 
تصور کنید یک آژانس یا ایالت – مانند پورتوریکو، سیا، سازمان ملل و غیره – دفتر کل مخارج خود را داشته باشد؟
توصیه هایی برای پورتوریکو
کشتری در پاسخ به سوالی درباره برنامه های پورتوریکو برای مبارزه با فساد عمومی، گفت که قلمرو جزیره باید از مناطق مستعد فساد آغاز شود. 
باید داده‌هایی را که دریافت می‌کند قبل از وارد شدن در بلاک چین اعتبارسنجی متقاطع کند، و در اینجا ممکن است به‌خوبی از سایر فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و فناوری سنجش از راه دور استفاده کند تا اینکه به مقامات دولتی تکیه کند. .
اصلاحات باید انتظار داشته باشد که با مقاومت بازیگرانی که در حال حاضر از وضعیت موجود سود می برند، چه در داخل و چه در خارج از دولت، مواجه شود. 
درگیر کردن احزاب خارجی – مانند برنامه تهیه غذای مدرسه در کلمبیا – می تواند مسئولیت پذیری غیررسمی را افزایش دهد.
کشتری به کوین تلگراف گفت: «پورتوریکو برای پیاده‌سازی بلاک چین برای مبارزه با فساد نباید زیاد به شرکت‌های خارجی تکیه کند. 
“این باید نیروی انسانی بلاک چین محلی را توسعه دهد” – همانطور که در ایالت آندرا پرادش هند اتفاق افتاد. 
شرکت های محلی بلاک چین در ارائه راه حل های کم هزینه مناسب برای نیازهای محلی موثرتر هستند.
گرجستان خلاق می شود
آرویک به کوین تلگراف گفت: معمولاً از جورجیا به عنوان نمونه ای یاد می شود که در آن از بلاک چین برای ایمن کردن یک رجیستری دولتی استفاده شده است، “اما داستان با بلاک چین شروع نشد.” 
این کشور قبل از معرفی بلاک چین کل بخش عمومی را به طور اساسی اصلاح کرده بود.
این شامل مطالعه دقیق مشکل فساد آن و سپس به کارگیری راه‌حل‌های خلاقانه، از جمله انتقال برخی اقدامات مرزی به حوزه حقوقی بود. 
به گفته تامارا کووزیریدزه، مشاور ارشد سابق نخست وزیر گرجستان، 
«به عنوان مثال، اکثر مردم برای دریافت پاسپورت یا هر مدرک دیگری که نیاز فوری داشتند و آماده منتظر ماندن 
نبودند، رشوه می دادند. 
امروز در صورت پرداخت هزینه بیشتر می توان در عرض یک روز پاسپورت بین المللی دریافت کرد.
آرویک گفت زمانی که شرکت بلاک چین Bitfury راه حل Exonum بلاک چین را به عنوان یک سرویس به کشور معرفی کرد تا عناوین زمین را ایمن کند، گرجستان قبلاً یک سیستم ثبت زمین فعال داشت و افزود که راه حل های فنی نمی توانند به تنهایی وجود داشته باشند. 
پیش شرط های خاصی باید رعایت شود. یا همانطور که Kovziridze به CMI گفت:
«قاعده سرانگشتی این است که اگر نخبگان فاسد بمانند، هیچ کشوری واقعاً نمی‌تواند فساد را شکست دهد.»
آرویک این پیام را برای پورتوریکو دارد: کارشناسان بلاک چین که برای بحث در مورد راه‌حل‌ها با دولت‌ها استخدام شده‌اند، ممکن است متخصصان فناوری یا متخصصان فین‌تک دیجیتال باشند، اما ممکن است لزوماً طراح سیستم‌های حکمرانی سالم نباشند. 
اگر طرح اصلاحات «شامل طیف کاملی از شایستگی‌ها از حقوق، علوم اجتماعی، اقتصاد و فناوری باشد، فکر نمی‌کنم این پروژه نتایج مورد انتظار را به همراه داشته باشد».
کشتری با استناد به یک برنامه آزمایشی امیدوارکننده مبتنی بر بلاک چین در ایالت آندرا پرادش هند موافقت کرد که ثبت زمین منطقه ای است که فناوری دفتر کل توزیع شده می تواند تفاوت ایجاد کند. 
او به کوین تلگراف گفت: «رشوه در اداره زمین در هند بیداد می کند. 
یک رکورد زمین معمولی در بلاک چین دارای 58 ویژگی است، “مانند شناسه منحصر به فرد، کد قطعه، مختصات جغرافیایی، شماره بررسی، اطلاعات مرزی – به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به قطعات همسایه، موقعیت مکانی در ارتباط با جاده ها یا سایر نشانه ها – طبقه بندی زمین به عنوان همچنین ویژگی‌های پویا که در معرض تغییر هستند، مانند اطلاعات مالک و وام مسکن.»
اما آنچه مهم است این است که سیستم کنترل و تعادل را نیز معرفی می کند. 
کشتری افزود:
یک سیستم مبتنی بر بلاک چین که در آن بسیاری از آژانس‌ها به‌عنوان گره‌ها یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها عمل می‌کنند، می‌تواند به عنوان تعادلی برای یکدیگر عمل کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ آژانسی نمی‌تواند سیستم را بدون توجه دیگران دستکاری کند.»
“تأیید کنندگان” در سوابق زمین ایالت شامل بخش درآمد آن، کمیسر ارشد بخش اداره زمین و سایر مقامات است. 
“اگر هر گره ای سعی کند رکورد را تغییر دهد، صاحب زمین یک پیام متنی دریافت می کند. 
ویژگی تغییرناپذیری به این معنی است که داده ها را نمی توان حذف کرد.”
کلمبیا با پیمانکاران متقلب سرکوب می کند
کشتری به کوین تلگراف گفت: در کلمبیا، پیمانکاران فریبنده قبوض غذای مدرسه را باد می کردند، سینه مرغ را به بیش از چهار برابر قیمت آن در سوپرمارکت ها به دولت می فروختند و گاهی کالاهای خریداری شده را اصلا تحویل نمی دادند، بنابراین دولت با جهان همکاری کرد. انجمن اقتصادی و بانک توسعه بین‌آمریکایی برای ردیابی فرآیند انتخاب تامین‌کننده در شهر مدلین، برنامه تدارکات بلاک چین عمومی را اجرا می‌کنند.
کشتری توضیح داد که این امر مستلزم آن است که یک مناقصه‌گذار 
قبل از ارائه پیشنهادها، 
به طور عمومی به شرایط قرارداد و معیارهای انتخاب متعهد شود و 
گفت: «خطرهایی مانند تنظیم معیارهای انتخاب پس از انتشار درخواست پیشنهاد به نفع پیمانکاران خاص از بین می‌رود.»
کشتری توضیح داد که از آنجایی که فروشندگان در حال رقابت هستند، “سوابق پیشنهادی دائمی و ضد دستکاری راه حل مبتنی بر بلاک چین می تواند تضمین کند که یک شرکت نمی تواند پس از یادگیری اطلاعات جدید در مورد مناقصه های رقیب، پیشنهادات ارائه شده را تغییر دهد.”
افزودن تکنولوژی های دیگر
در مبارزه با تخلفات عمومی، فناوری بلاک چین می تواند به طور موثر با سایر فناوری های نوظهور نیز جفت شود. 
کشتری گزارش داد: “در زنجیره تامین کبالت، اگر ماموران دولتی که نقش برچسب گذاری کیسه ها با قاچاقچیان تبانی و داده های نادرست وارد کنند، این نگرانی وجود دارد که سیستم های بلاک چین ممکن است خراب شوند.”، اما می توان از هوش مصنوعی و پهپادها استفاده کرد. برای تایید متقابل داده ها
به عنوان مثال، ارائه‌دهنده خدمات ردیابی، Circulor، راه‌حل‌هایی را در زمینه بلاک چین و هوش مصنوعی در بخش کبالت توسعه داده است. 
هنگامی که ماینرها داده های زنجیره تامین را وارد می کنند، هویت آنها با نرم افزار تشخیص چهره تایید می شود.
مرتبط:  
قانون زیرساخت ایالات متحده می تواند دارایی های دیجیتال را تقویت کند – اما ابتدا برخی اصلاحات

همانطور که هدمن خاطرنشان کرد، در مجموع، فناوری بلاک چین می‌تواند ابزار مؤثری برای مبارزه با تخلفات دولت باشد، زیرا «شفافیت بیشتری در مخارج دولتی» ایجاد می‌کند، که ارتکاب فساد را دشوارتر می‌کند. 
اما نمی تواند به تنهایی کار کند، و اگر دولتی در راس آن فاسد باشد، کارساز نخواهد بود. 
به گفته کوزیریدزه، آزمایش گرجستان موفقیت آمیز بود، زیرا “رهبری ارشد غیرفاسد بود.”
آرویک افزود، رویکرد کل نگر برای مبارزه با فساد عمومی، “به جای راه حل های سریع فناوری” کلیدی است. 
او به کوین تلگراف گفت، اما برای ساده‌سازی فرآیندها، افزایش خودسرویس عمومی و حذف فرآیندهای مستعد فساد قبلی، دیجیتالی‌سازی، از جمله فناوری بلاک چین، «ابزار قدرتمندی است».

این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده می باشد و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد

منبع