روایت های متفاوت انرژی بیت کوین و بانکداری یک موضوع چشم انداز است

تأثیر آب و هوای استخراج بیت کوین به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، اما انتشار نقدینگی و سرمایه گذاری شرکت ها اغلب تحت رادار قرار گرفته است.

در گزارش سرمایه گذاری کربن در 17 می به عنوان همکاری بین Climate Safe Lending Network، Outdoor Policy Outfit و Bank FWD منتشر شد. این همکاری امکان محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از وجوه نقد و سرمایه گذاری های یک شرکت مانند پول نقد، معادل های نقدی و اوراق بهادار قابل فروش را فراهم کرد.

این گزارش نشان داد که برای چندین شرکت بزرگ مانند آلفابت، متا، مایکروسافت و سیلزفورس، پول نقد و سرمایه گذاری بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه ای آنهاست.

مصرف انرژی شبکه بلاک چین پرچمدار اثبات کار (PoW)، بیت‌کوین، موضوع بحثی است که در آن شبکه و شرکت‌کنندگان آن، به‌ویژه ماینرها، به دلیل مشارکت در اکوسیستمی که ممکن است تغییرات آب و هوایی را بدتر می‌کند مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. با این حال، یافته‌های اخیر تأثیر کربن سرمایه‌گذاری‌های سنتی را نیز زیر نظر رادار آورده است.

بیت کوین اغلب به دلیل “تصویر” مورد انتقاد قرار می گیرد

گزارش سرمایه گذاری کربن توسط جیمز واکارو، مدیر اجرایی شبکه وام دهی ایمن آب و هوا، و پل موینستر، مدیر اجرایی و بنیانگذار Outdoor Policy Outfit تهیه شده است. در مورد تأثیر این گزارش، جیمی بک الکساندر، مدیر آزمایشگاه Drawdown، اظهار داشت:

«تا به حال، نقشی که رویه‌های بانکداری شرکت‌ها در دامن زدن به بحران آب‌وهوایی ایفا می‌کنند، در بهترین حالت مبهم بوده است. این گزارش برجسته به نور افکن می تابد. تحقیقات و یافته‌های موجود در این گزارش به شرکت‌ها فرصتی جدید و بسیار مهم برای کمک به تغییر سیستم مالی ما از سوخت‌های فسیلی و جنگل‌زدایی به سمت راه‌حل‌های اقلیمی در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد. شرکت هایی که در مورد تعهدات آب و هوایی خود جدی هستند از این پیشرفت استقبال خواهند کرد و فوراً به سمت استفاده از این اهرم برای تغییر سیستماتیک حرکت خواهند کرد.

چند معیاری که این گزارش در رابطه با تأثیرات اقلیمی صنعت بانکداری برجسته کرده است عبارتند از:

  • از زمان امضای توافقنامه پاریس در سال 2015، 60 بانک تجاری و سرمایه گذاری بزرگ جهان، 4.6 تریلیون دلار در صنعت سوخت های فسیلی سرمایه گذاری کرده اند.
  • بانک هایی مانند سیتی، ولز فارگو و بانک آمریکا 1.2 میلیارد دلار در صنعت مذکور سرمایه گذاری کرده اند.
  • بزرگترین بانک ها و مدیران دارایی در ایالات متحده مسئول تامین مالی معادل 1.968 میلیارد تن دی اکسید کربن بوده اند. اگر بخش مالی ایالات متحده یک کشور بود، پس از روسیه پنجمین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان بود.
  • در مقایسه با انتشار مستقیم عملیاتی شرکت های مالی جهانی، انتشارات تولید شده از طریق فعالیت های سرمایه گذاری، وام دهی و پذیره نویسی 700 برابر بیشتر است.

کوین تلگراف با کامرون کالینز، تحلیلگر سرمایه گذاری در Viridi Funds – مدیر صندوق سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال – در مورد دلایل توهین بیش از حد شبکه بیت کوین صحبت کرد. او گفت:

«تصویر انباری از رایانه‌های با کارایی بالا که انرژی را می‌کشند، آسان است، اما تصور اثرات پایین‌دستی پول نقد در گردش برای تأمین مالی فعالیت‌های فشرده کربن، چندان آسان نیست. بیشتر اوقات، این تصاویر است که استخراج بیت کوین را شیطانی می کند. در واقعیت، کل سیستم بانکی در عملیات‌های خود از برق بیشتری نسبت به صنعت استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کند.

علاوه بر “تصاویر” به تصویر کشیده شده، تلاش های مختلفی برای ردیابی مصرف انرژی دقیق در راه اندازی شبکه بیت کوین صورت گرفته است. یکی از متداول ترین معیارهای پذیرفته شده برای این متغیر پیچیده توسط مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج محاسبه شده است و به عنوان شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج (CBECI) شناخته می شود.

در زمان نگارش این مقاله، این شاخص تخمین می زند که مصرف سالانه انرژی توسط شبکه بیت کوین 117.71 تراوات ساعت (TWh) است. مدل CBECI از پارامترهای مختلفی مانند نرخ هش شبکه، هزینه های ماینر، سختی استخراج، کارایی تجهیزات استخراج، هزینه برق و اثربخشی مصرف برق برای محاسبه مصرف سالانه شبکه استفاده می کند.

رشد تعداد شرکت کنندگان و فعالیت های مرتبط در شبکه بیت کوین در مصرف برق ماهانه شبکه مشهود است. از ژانویه 2017 تا مه 2022، مصرف ماهانه برق بیش از 17 برابر شده است و از 0.62 TWh به 10.67 TWh رسیده است. در مقایسه، شرکت هایی مانند پی پال، آلفابت و نتفلیکس شاهد افزایش انتشار کربن خود به ترتیب 55، 38 و 10 برابر بوده اند.

کالینز بیشتر در مورد تصور شبکه بیت کوین صحبت کرد که می تواند در آینده تغییر کند. او افزود که اگر افراد بیشتری به بیت کوین نزدیک شوند (بیت کوینماینینگ به عنوان یک سرویس مالی در مقابل ماینینگ، احساسات پیرامون شبکه‌های PoW ممکن است شروع به تغییر کند و عموم مردم ممکن است از آن به عنوان یک سرویس ضروری در مقابل هجوم بی‌ملاحظه طلا استقبال کنند. او همچنین بر نقش رهبران فکری در جامعه در انتقال ماهیت واقعی استخراج بیت کوین به سیاست گذاران و عموم مردم تاکید کرد.

همکاری برای حل مشکل انرژی

اخیراً، چندین نمونه از همکاری جامعه استخراج بیت کوین با صنعت انرژی – و بالعکس – برای کار بر روی روش‌های مفید برای هر دو طرف وجود داشته است. شرکت انرژی آمریکایی، کروزو انرژی، است استفاده مجدد از انرژی سوخت تلف شده برای قدرت استخراج بیت کوین، که از عمان شروع می شود. این کشور 23 درصد از کل تولید گاز خود را صادر می کند و هدف آن کاهش شعله ور شدن گاز به صفر مطلق تا سال 2030 است.

حتی غول انرژی ایالات متحده ExxonMobil نیز نمی‌توانست جلوی این اقدام را بگیرد. در ماه مارس سال جاری، مشخص شد که کروزو انرژی داشته است قراردادی با اکسون موبیل امضا کرد استفاده از گاز اضافی چاه های نفت در داکوتای شمالی برای راه اندازی استخراج کنندگان بیت کوین. به طور سنتی، شرکت‌های انرژی برای خلاص شدن از شر گاز اضافی چاه‌های نفت، به فرآیندی به نام شعله‌ور شدن گاز متوسل می‌شوند.

مربوط: دیگر سرگردان نیستید؟ ماینرهای بیت کوین می توانند به حل مشکل گاز Big Oil کمک کنند

یک گزارش منتشر شد توسط شورای استخراج بیت کوین در ماه ژانویه فاش کرد که استخراج بیت کوین صنعت ترکیب انرژی پایدار مصرف آن را افزایش داد تقریباً 59 درصد بین سال‌های 2020 و 2021. شورای استخراج بیت‌کوین گروهی متشکل از 44 شرکت استخراج بیت‌کوین است که بیش از 50 درصد از کل قدرت ماینینگ شبکه را نمایندگی می‌کنند.

کوین تلگراف با برایان راتلج، دانشیار امور مالی در دانشکده تجارت تپر دانشگاه کارنگی ملون، در مورد مقایسه بین انتشار کربن از بیت کوین و بانکداری سنتی صحبت کرد.

وی اظهار داشت: «بیت کوین (بلاک چین) یک فناوری ثبت رکورد است. آیا پروتکل دیگری وجود دارد که نسبتاً ایمن باشد اما به اندازه PoW پرهزینه انرژی نباشد؟ مطمئناً افراد زیادی روی آن کار می کنند. به طور مشابه، می‌توانیم بیت کوین را با تراکنش‌های مالی ثبت‌شده در بانک‌های معمولی مقایسه کنیم.»

پاداش بلوک برای استخراج یک بلوک بیت کوین در حال حاضر 6.25 BTC است، بیش از 190000 دلار به ازای قیمت های فعلی، و میانگین تعداد تراکنش های فعلی در هر بلوک بر اساس داده های Blockchain.com حدود 1620 است. این مستلزم آن است که میانگین پاداش یک تراکنش می تواند بیش از 117 دلار تخمین زده شود، یک پاداش معقول برای یک تراکنش.

روتلج در ادامه افزود: «بانک‌های سنتی اندازه بسیار بزرگ‌تری دارند و بنابراین، در مجموع، تأثیر زیادی بر محیط‌زیست دارند. اما برای بسیاری از تراکنش ها، هزینه هر تراکنش بسیار کمتر است – به عنوان مثال، کارمزد ATM. احتمالاً BTC مزایای زیادی دارد. اما مطمئناً کارآمدتر شدن گام مهمی به نظر می رسد.»

از آنجایی که سنجش تأثیر واقعی بیت کوین به دلیل تغییر قابل توجهی که فناوری و ارز نشان می دهد، واقعاً یک تلاش قابل سنجش نیست، مهم است که به یاد داشته باشید که مصرف انرژی بیت کوین را نمی توان به صورت جداگانه مورد سرزنش قرار داد. جامعه مالی جهانی اغلب تمایل دارد تأثیر بالای سیستم بانکی فعلی را فراموش کند که تنها با مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سایر مشوق ها جبران نمی شود.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس