عمق بازار (DOM) در تریدینگ ویو TradingView چیست؟

اگر دنبال پنل عمق بازار هستید ، با پنل ترید ادقام شده ، این ویدیو رو حتما ببینید و مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

عمق بازار، با نام مستعار کتاب سفارش، پنجره‌ای است که نشان می‌دهد چند سفارش باز خرید و فروش با قیمت‌های مختلف برای یک اوراق بهادار وجود دارد. فرض کنید قیمت فعلی 1 دلار است، DOM نشان می دهد که چه تعداد سفارش در 0.90 دلار، 1.10 دلار و غیره وجود دارد. این ابزار عالی برای دیدن اینکه سطح عرضه و تقاضا در کجاست.

چگونه DOM را باز کنم؟

  • به حساب کارگزاری متصل شوید که از داده های سطح 2 پشتیبانی می کند (TradeStation، CQG، AMP، Tradovate، iBroker، HitBTC یا Alor).
  • روی دکمه DOM در نوار ابزار سمت راست نمودار کلیک کنید.
  • DOM برای امنیت فعلی باز می شود.
    • اگر خالی باشد، نماد مورد نظر شما از طریق کارگزار قابل معامله نیست.

بخش های اصلی یک پنجره DOM توضیح داده شده است

عمق بازار (DOM) در تریدینگ ویو TradingView

سلول های [2] برای ثبت سفارش

پیشنهاد [4] / درخواست [11] جلد

سود/زیان [12] برای تمام موقعیت های باز. با کلیک روی آن ، می توانید نمای را تغییر دهید – money/pips/٪

اندازه موقعیت [13]

کدام داده برای DOM استفاده می شود؟

داده ها از کارگزار پخش می شود. داده های موجود در DOM و نمودار ممکن است کمی متفاوت باشند زیرا از منابع داده مختلفی استفاده می شود.

به طور پیش فرض داده ها در قالب نیمه استاتیک نشان داده می شوند. این بدان معنی است که ردیف های قیمت ثابت هستند در حالی که قیمت در محدوده نشان داده شده حرکت می کند. اگر قیمت بالاتر یا پایین تر از محدوده قابل مشاهده حرکت کند، پس از 5 ثانیه مجدداً تنظیم می شود. تایمر 5 ثانیه ای نماد وسط [7] است.

ثبت و تغییر سفارشات

برای ثبت سفارش بازار کافی است روی خرید بازار یا فروش بازار کلیک کنید. عدد نشان می دهد که چه تعداد اوراق بهادار خریداری یا فروخته می شود، شما آن را در بالای پنجره DOM [1] مشخص می کنید. همچنین با پانل معاملاتی شناور همگام می شود.

می‌توانید با قیمت‌های خاص سفارش دهید. برای خرید – روی سلول با قیمتی که می‌خواهید در ستون سمت چپ کلیک کنید، برای فروش – در سمت راست.

اگر می‌خواهید یک سفارش محدود انجام دهید، کافی است در سلول کنار قیمت مورد نظر کلیک کنید، اگر می‌خواهید سفارش توقف انجام دهید، دکمه CTRL را روی صفحه کلید خود نگه دارید و سلول مورد نظر خود را کلیک کنید.

برای ثبت سفارش می توانید از منوی راست کلیک کنید:


به طور پیش فرض یک گفتگوی تأیید وجود دارد که ظاهر می شود. اگر می خواهید آن را خاموش کنید، می توانید این کار را در تنظیمات انجام دهید.

نحوه تغییر سفارش

1. روی برچسب با شماره در کنار DOM کلیک کنید – این برچسب سفارش شما است. سپس می‌توانید تنظیماتی را که دوست دارید تغییر دهید و روی «MODIFY» کلیک کنید.


2. کلیک کنید و برچسب سفارش را به سطح قیمت دیگری بکشید. همان گفتگو باز خواهد شد.

رنگ های نشانگر و معنای آنها

سفارش‌های فعال «خرید محدود» و «محدود کردن فروش» سبز هستند.


سفارشات فعال «توقف خرید» و «توقف فروش» قرمز هستند.


سفارشات فعال “StopLimit Buy” و “StopLimit Sell” زرد هستند. سطح حد مجاز چنین سفارش‌هایی از نظر رنگ کدرتر است و سطح Stop زنده‌تر است.

لغو سفارشات

  • برای لغو تنها یک سفارش ، روی X کنار برچسب سفارش کلیک کنید.
  • برای لغو همه سفارشات خرید ، روی X زیر ستون خرید آبی در سمت چپ کلیک کنید  [5].
  • برای لغو همه سفارش‌های فروش ، روی X زیر ستون قرمز فروش در سمت راست کلیک کنید  [9].
  • برای لغو همه سفارشات ، روی CXL ALL در پایین پنجره DOM [6] کلیک کنید.

موقعیت ها و کارهایی که می توانید با آن انجام دهید

اگر در موقعیتی بر روی این نماد هستید (شما مقداری خرید یا فروختید)، اندازه موقعیت [13] شما به عنوان یک عدد در بالای DOM نشان داده می شود. در صورت خرید (در موقعیت خرید) جعبه آبی و اگر بفروشید (در موقعیت کوتاه) قرمز خواهد بود.

موقعیت طولانی (شما امیدوارید قیمت بالا برود!)


موقعیت کوتاه (شما امیدوارید قیمت پایین بیاید!)


برای بستن موقعیت یا معکوس کردن آن، از دکمه های Flatten [8] یا Reverse در پایین DOM استفاده کنید.


تریدینگ ویو چیست؟

تریدینگ ویو نسل جدیدی از پلتفرم های معاملاتی است که برپایه وب بنا شده ، و چارت و نمودار سهم ها ، ارزهای دیجیتال ، فلزات اساسی، و شاخص های جهانی را بر پایه وب و آنلاین نشان می دهد . تریدینگ ویو به نوعی شبکه اجتماعی معامله گران و تریدرها نیز به حساب می آید . وبسایت تریدینگ ویو ، یکی از معتبرترین وبسایت‌ها در زمینه تحلیل آنلاین برای تحلیل گران است . این پلتفرم برای تحلیل بازارهای سهامی، فارکس ، شاخص بازارهای جهانی آمریکا و اروپا ، طلا و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم ، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد .

این نکته را هم در نظر بگیرید که به صورت پیش فرض ، استفاده از خدمات تریدینگ ویو رایگان است .

اما اگر قصد داشته باشید که ، از ویژگی های خاص آن همانند آلارم ، استفاده بیشتر از ۳ اندیکاتور به صورت همزمان و غیره استفاده کنید ، نیاز دارید تا اکانت pro ، pro plus ، premium تهیه کنید .

خرید اکانت تریدینگ ویو TradingView کلیک کنید