آرتور هیز بحث برانگیز در حال پرسیدن سوالی داغ است آخرین پست وبلاگ او. مدیر عامل سابق BitMEX PoS Ethereum را با زنجیره هوشمند Binance مقایسه می کند. معروف و مسلما متمرکز است. آرتور هیز همچنین توضیح می‌دهد که چگونه اختلافات اعتبارسنجی با اکثریت پیش می‌رود، و فاجعه‌ای را برای dApp‌هایی که روی پلتفرمی ساخته می‌شوند که مقاومت در برابر سانسور را در اولویت قرار نمی‌دهد، پیش‌بینی می‌کند. اما در کوتاه مدت، او نسبت به اتریوم خوش بین است.

قبل از اینکه آرتور هیز وارد همه اینها شود، واقعیت نگران کننده ای را توصیف می کند که بسیاری از افراد در ارز دیجیتال توییتر متوجه آن شده اند و در مورد آن بحث کرده اند. مربوط به تایید کننده هاست:

از 21 سپتامبر، Lido Finance، Coinbase و Kraken با هم کمی بیش از 50٪ از کل ETH سهام در زنجیره بیکن را کنترل کردند. این بدان معناست که آنها قوی‌ترین تأییدکننده‌ها هستند و در اصل، می‌توانند انواع تراکنش‌هایی را که پردازش می‌شوند سانسور کنند. وجه اشتراک هر سه این نهاد متمرکز چیست؟ آنها همه شرکت‌های متعلق به ایالات متحده یا DAO با سرمایه‌گذاری‌های عمده سرمایه‌گذاران خطرپذیر ایالات متحده هستند.»

برای کسانی که امتیاز را حفظ می کنند، این یک عامل متمرکز کننده و چند نقطه شکست است. همه این شرکت ها تحت صلاحیت قضایی ایالات متحده هستند، یکی از محدود کننده ترین شرکت ها در جهان. و البته، آرتور هیز “حفاظت های موجود برای کمک به اطمینان از تمرکززدایی” را تشخیص می دهد و این سیستم اعتبار سنجی هایی را که تراکنش ها را سانسور می کنند مجازات می کند. با این وجود، سیستم PoS شکننده به نظر می رسد. مؤسسات بزرگی که دولت می تواند از آنها شکایت کند اعتبار دهندگان هستند. و بزرگترین تایید کننده ها کل سیستم را کنترل خواهند کرد.

آرتور هیز تمرکز را می بیند

مکانیسم قیچی که تایید کننده های سرکش را مجازات می کند چگونه عمل خواهد کرد؟ به گفته آرتور هیز، نحوه برخورد سیستم با شورشیان به این صورت است:

  • «راهی وجود دارد که اگر کمتر از 33 درصد از شبکه از تأیید بلوک‌ها امتناع کرد، به آرامی ETH خود را از دست داد. از دست دادن آهسته اتریوم شما به این معنی است که یک اعتبار سنجی با کاهش سپرده روی یک گره مجازات می شود. اگر سپرده به زیر 16 ETH کاهش یابد، آن گره اعتبارسنجی از شبکه حذف می شود. این سرمایه به سرمایه مرده تبدیل می‌شود، زیرا در آینده قابل پیش‌بینی نمی‌توانید ETH را از بین ببرید.»
  • اگر بیش از 33 درصد از شبکه از تأیید بلاک‌ها خودداری کنند، یک راه سریع برای از دست دادن ETH وجود دارد. جریمه ها به سرعت بدتر می شوند به طوری که اعتبار سنجی های مخالف به سرعت از آستانه 16 ETH پایین می آیند و از شبکه بوت می شوند.

اگر این اتفاق بیفتد، هیز پیش‌بینی می‌کند که همه اجازه خواهند داد بارها و بارها این اتفاق بیفتد و آن را با داستان اصلی DAO مقایسه می‌کند. توسعه دهندگان اتریوم تصمیم گرفتند که فورک کنند و «همه در آن زمان به طور ضمنی با توسعه دهندگانی که این پروتکل را فوک کرده بودند همراهی کردند تا مردم بتوانند پول خود را پس بگیرند، نه اینکه به اخلاق فرضی «کد قانون است» اتریوم وفادار بمانند.

ETH price chart on OkCoin | Source: ETH/USD on TradingView.com

صعودی در کوتاه مدت اتریوم

آرتور هیز را اشتباه نگیرید، علی‌رغم انتقاداتی که از پلتفرم و سیستم‌های PoS وجود دارد، او همچنان فکر می‌کند که اتریوم در رابطه با دلار عملکرد خوبی خواهد داشت.

«ETH به عنوان یک دارایی مالی – که کاملاً به سیستم مالی تحت رهبری ایالات متحده و به بهانه «تمرکززدایی» متصل است – می‌تواند در آینده نزدیک بسیار خوب عمل کند. مسئله ای که من با آن دست و پنجه نرم می کنم این است که آیا برنامه های مالی و اجتماعی غیرمتمرکز واقعاً می توانند در مقیاس وجود داشته باشند (یعنی با صدها میلیون کاربر)».

در پایان، همه چیز به مهم ترین عامل برمی گردد: کمبود. به گفته هیز، تنها چیزی که در سه تا شش ماه آینده اهمیت دارد این است که «چگونه صدور ETH در هر بلوک تحت مدل جدید اثبات سهام قرار می‌گیرد. در چند روز پس از ادغام، میزان انتشار ETH به طور متوسط ​​از +13000 ETH در روز به -100 ETH کاهش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، آرتور هیز خوشبین است:

قیمت اتریوم به دلیل بدتر شدن نقدینگی دلار همچنان دود می‌شود، اما به تغییرات در پویایی عرضه و تقاضا زمان دهید تا نفوذ کند. چند ماه دیگر دوباره بررسی کنید، و من گمان می‌کنم که خواهید دید که کاهش چشمگیر عرضه، کف قوی و رو به افزایشی را روی قیمت ایجاد کرده است.»

آیا مدیر عامل سابق BitMEX در این مورد درست است؟ به زودی متوجه می شویم.

Featured Image by GuerrillaBuzz کریپتو PR on Unsplash  | Charts by TradingView

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
آموزش تریدینگ ویو

لینک منبع خبر