سلامت روان و ارز دیجیتال: چگونه نوسانات بر رفاه تأثیر می گذارد؟

اعتیاد به کریپتو به یک بیماری جدید برای سرمایه گذاران تبدیل شده است: چه کسی تحت تأثیر قرار گرفته است، چگونه بفهمیم که مشکل دارید و چه کسی می تواند کمک کند.

دنیای کریپتو به دلیل نوساناتش شناخته شده است. به خصوص در روزهای اولیه، دارایی های دیجیتال با نوسانات شدید قیمت مواجه شدند و در طول یک روز دو رقمی شدند یا از دست دادند. به نظر می رسد که بازار نزولی فعلی نیز از این روند مستثنی نیست.

در حالی که نوسانات وحشی قیمت فرصت هایی را برای کسب سود فراهم می کند – اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید – رفتار نوسان دارایی های دیجیتال می تواند تهدیدی برای سلامت روانی و عاطفی سرمایه گذاران باشد.

سلامت روان جنبه فوق العاده مهمی از زندگی انسان است که تا همین اواخر در رسانه ها و گفتمان های رایج اهمیت چندانی به آن داده نمی شد. امور مالی و سرمایه گذاری می تواند نقش مهمی در رفاه عاطفی ایفا کند، در حالی که ناامیدی مداوم به دلیل نوسانات بازارهای ارز دیجیتال می تواند آسیب برساند.

این امر پس از خرابی Terra، زمانی که استیبل کوین اکوسیستم کاهش یافت، به خوبی نمایان شد و کل بازار کریپتو را به یک مارپیچ تبدیل کرد و اعتماد به اکوسیستم کریپتو را از بین برد.

در واقع، پس از سقوط قیمت، خطوط تماس خودکشی برای بسیاری از کشورها در زیرمجموعه LUNA ظاهر شد، زیرا پس انداز و سرمایه گذاری بسیاری از سرمایه گذاران در عرض چند ساعت از بین رفت.

ترس ها و شکست ها

حتی زمانی که به دانش سرمایه گذاری مجهز باشند، مبتدیان می توانند تحت فشار احساسی تصمیمات بدی بگیرند. علاوه بر تحلیل تکنیکال و بنیادی، نگرش ذهنی صحیح نقش مهمی در معاملات دارد. تحت فشار احساسات، اعمال عجولانه ممکن است انجام شود که معمولاً باعث اشتباهات و ضررهای جدی می شود. این اشتباهات را می توان به چند گروه تقسیم کرد:

  • سندرم قمارباز: سرمایه گذاران جدید شروع به باز کردن تعداد زیادی از معاملات بدون فکر کردن به آنها می کنند.
  • خروج زودهنگام از معامله: در اولین معامله موفق، مبتدیان تمایل دارند به سرعت سود ببرند و موقعیت را زودتر از موعد ببندند. در این صورت بخشی از سودی را که می توانستند به دست آورند از دست می دهند.
  • وابستگی به سایر فعالان بازار: بسیاری از معامله گران توسط سیگنال ها و نظرات فعالان بازار هدایت می شوند. اما برای به دست آوردن حداکثر سود، لازم است از این عوامل مستقل شویم.
  • کنار آمدن با ضرر: بازار ارزهای دیجیتال بسیار مستعد روندهای احساسی است. قیمت ها بلافاصله به انواع اظهارات و شایعات واکنش نشان می دهند، بنابراین نمی توان به طور کامل از تأثیر احساسات خلاص شد.
  • سرخوشی از اولین معامله: سود اول به معامله گر احساس مثبتی می دهد که فقط می تواند آنها را به سمت بی انضباطی سوق دهد.

بسیاری از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال به FOMO یا ترس از دست دادن یک معامله بالقوه اشاره می کنند. یکی دیگر از ترس های اصلی در دنیای ارز دیجیتال مربوط به هکرها است. ماهیت دیجیتال، غیرمتمرکز و اغلب ناشناس ارز دیجیتال، این دارایی ها را در برابر هک و کلاهبرداری آسیب پذیرتر می کند.

اخیر: کریپتو درب WEF را می زند: منظره ای از داووس

اینها تنها برخی از عوامل متعددی هستند که می توانند بر سلامت روان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند. برای محدود کردن تأثیر روانی استرس مالی، برای سرمایه گذاران مهم است که تصمیم بگیرند که چقدر می توانند ریسک کنند.

بیماری جدید

طی چند سال گذشته، ارزهای دیجیتال بارها افزایش و کاهش یافته اند، که نمی تواند بر سلامت روان سرمایه گذاران ارز دیجیتال تأثیر بگذارد.

به گفته کارشناسان، تجارت کریپتو می تواند دور زدن به یک اعتیاد واقعی اولین نشانه های این اختلال روانی زمانی رخ می دهد که معامله گران به طور مداوم نوسانات قیمت ارز دیجیتال را دنبال کنند. کارشناسان از این فرآیند به عنوان “معاملات روزانه” یاد می کنند و آن را شکل دیگری از قمار می دانند و افرادی که به تجارت ارزهای دیجیتال معتاد هستند به عنوان “معتادان ارز دیجیتال” نامیده می شوند.

منبع: پیجت مایکل کریلمن

علائم اصلی اعتیاد به کریپتو تنش عضلانی، اضطراب، نظارت شبانه روزی بر قیمت دارایی های دیجیتال و افکار دائمی در مورد معامله ارز دیجیتال حتی در حین انجام کارهای دیگر غیر مرتبط با صنعت کریپتو است. همه اینها منجر به افسردگی و بی خوابی می شود.

در برخی کشورها، برنامه های تخصصی قبلاً ظاهر شده اند که به رفع مشکلات سلامت روان مرتبط با تجارت دارایی دیجیتال کمک می کند.

چه کسی در معرض خطر است؟

خوشبختانه، همه سرمایه گذاران ارز دیجیتال در معرض مشکلات سلامت روان نیستند.

اخیراً دانشمندان دانشگاه صنعتی کوئینزلند استرالیا انجام شده مطالعه ای در ماه آوریل در مورد اینکه چه کسانی بیشتر مستعد اعتیاد به کریپتو هستند و چه شخصیت هایی باید هنگام معامله به سلامت روان خود توجه ویژه ای داشته باشند.

کسانی که مستعد اعتیاد به کریپتو هستند افرادی هستند که عاشق قمار هستند و واقعاً به مقامات اعتماد ندارند. تمایل شدید به داشتن هیچ ارتباطی با دولت باعث می شود چنین افرادی به ارزهای دیجیتال روی بیاورند.

افرادی که دوست دارند دیگران را به خاطر منافع خود فریب دهند و دستکاری کنند، مانند افراد بدبین و محتاط، نیز مستعد اعتیاد به کریپتو هستند.

خودشیفته ها نیز مستعد اعتیاد به کریپتو هستند. چنین افرادی معمولاً اعتماد به نفس باورنکردنی دارند و بنابراین مستعد سرمایه گذاری های پرخطر هستند. در عین حال ترجیح می دهند روی جنبه های مثبت زندگی تمرکز کنند، به آینده درخشان خود ایمان داشته باشند و فکر کنند هیچ اتفاق بدی برایشان نمی افتد. این اعتماد به نفس تزلزل ناپذیر همان چیزی است که افراد خودشیفته را به ریسک کردن و خرید ارزهای دیجیتال سوق می دهد.

افرادی که سطح بالایی از روان‌پریشی دارند، با بی‌دلی، هوش هیجانی پایین و فقدان همدلی مشخص می‌شوند. چنین افرادی معمولاً واکنش های عاطفی کمتری دارند که باعث می شود در برابر استرس و اضطراب مقاوم شوند، بنابراین احتمالاً خطر را دوست دارند. علاوه بر این، سایکوپات ها تکانشی هستند. این کیفیت، همراه با تمایل به رفتار پرخطر، آنها را مستعد رفتارهای تجاری پرخطر می کند. آنها می ترسند از دست دادن مزایایی که دیگران ممکن است دریافت کنند.

اخیر: فرهنگ ناشناس در کریپتو ممکن است ارتباط خود را از دست بدهد

سادیست ها نیز دوست دارند در بیت کوین سرمایه گذاری کنند (بیت کوین) زیرا مانند روانپزشکان نمی خواهند پاداش احتمالی را از دست بدهند. برای آنها لذت از درد دیگران با احساس برتری نسبت به دیگران همراه است. در عین حال، هم روان‌پرستان و هم سادیست‌ها، بر خلاف خودشیفته‌ها، هیچ توهمی در مورد آینده‌شان ندارند، که در اشتیاق آنها به ارزهای دیجیتال منعکس می‌شود.

البته، هر سرمایه گذار ارز دیجیتال از نظر ذهنی آشفته نیست. با این حال، اکثر مردم به تجارت دارایی های دیجیتال اعتیاد ندارند. شایان ذکر است که هنگام شروع معامله ارزهای دیجیتال، باید تمام حقایقی را که می تواند بر سلامت و رفاه فرد تأثیر بگذارد، در نظر گرفت. برای محدود کردن تأثیر روانی استرس ارزهای دیجیتال، برای سرمایه گذاران مهم است که تصمیم بگیرند که چقدر می توانند ریسک کنند.

به گفته سرگئی میهف، مدیر محصول از پلتفرم سرمایه گذاری United Traders، سرمایه گذاران نباید تنها بر روی خود ارزهای دیجیتال تمرکز کنند:

اول از همه، از درک ارز دیجیتال فقط به عنوان یک ابزار معاملاتی خودداری کنید، مگر اینکه یک معامله گر روزانه حرفه ای با سال ها تجربه باشید. اگر شما یک سرمایه گذار هستید، بهتر است بدانید که قیمت چگونه ایجاد می شود و چرا تغییر می کند، ارزش یک سکه خاص و الگوهای رفتاری بازار. سپس، تصویر بزرگتری دریافت می کنید. به هر طریقی، متوجه می‌شوید که کریپتو یک صنعت در حال توسعه است، به این معنی که بهترین استراتژی صرفاً خرید و نگهداری است. به یاد داشته باشید که زمان در کنار شماست.»

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
خرید اکانت تریدینگ ویو

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس