فناوری بلاک چین، هرچند مخل، دارای چند مشکل طولانی مدت است که آن را از دستیابی به پذیرش گسترده بازمی دارد. شبکه‌های بلاک چین قدیمی معمولاً به دلیل عدم مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و نرخ عملیات آهسته با انتقاد مواجه می‌شوند. در حالی که پیشرفت هایی در این زمینه ها حاصل شده است، فقدان حریم خصوصی به عنوان یکی دیگر از نگرانی های مهم ظاهر شده است که باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد.

به لطف پیشرفت سریع در فناوری، Zero-Knowledge (ZK) به عنوان یک راه حل بالقوه برای تمام مشکلاتی که در حال حاضر مانع از صنعت بلاک چین می شوند، ظاهر شده است. از آنجایی که ZK یک معرفی نسبتاً جدید است، بیشتر دنیای بلاک چین به طور کامل از پتانسیل آن آگاه نیستند. با درک این موضوع، 22 شرکت Web3 و ZK اخیراً یک ائتلاف برای پیشبرد دانش صفر برای حمایت از مقیاس پذیری و پذیرش جریان اصلی Web3 از طریق رقابت ZPrize تشکیل داده است.

در این زمینه، شبکه مانتا، پروتکل خصوصی plug-and-play مبتنی بر Polkadot برای Web3 و یکی از حامیان اصلی مسابقه ZPrize، اعلام کرده است که با پروتکل Mina برای حمایت از مسابقه “Open Division” ZPrize همکاری می کند.

Manta Network و Mina Protocol این جایزه را به پروژه‌هایی اعطا می‌کنند که بر به حداکثر رساندن توان عملیاتی و به حداقل رساندن تأخیر عملیات در دستگاه‌های نوع کلاینت و ماشین‌های مجازی مبتنی بر بلاک چین (VMs) به ویژه زمان اجرا WebAssembly (WASM) تمرکز دارند. در کنار حمایت مالی از رویداد Open Division، هر دو تیم Manta و Mina برای حل عملیات ضرب چند مقیاسی (MSM) و تبدیل نظریه اعداد (NTT) که پیش نیاز محاسبات ZK هستند، همکاری خواهند کرد.

شومو چو، یکی از بنیانگذاران شبکه Manta و مشارکت کننده اصلی، توضیح می دهد، ما انتخاب کرده‌ایم که معمار و حامی در بخش باز باشیم زیرا واقعاً به عملکرد WASM ZKP اهمیت می‌دهیم. ما عملکرد WASM ZKP را به عنوان “مشکل آخرین مایل” برای پذیرش انبوه ZKP می بینیم. برای به دست آوردن ZKP گسترده و پذیرش حریم خصوصی، باید یکپارچه سازی Prover ZKP با کیف پول های محبوب را دریافت کنیم، و با بهبود WASM، عملکرد Prover راه رو به جلو است.

رقابت برای تسریع توسعه دانش صفر

در ZPrize رقابت یک رقابت آزاد برای همه با 7 میلیون دلار جوایز برای افزایش آگاهی و سرعت بخشیدن به پیشرفت فناوری Zero-Knowledge برای تسهیل طیف گسترده ای از موارد است. چندین دسته در رقابت ZPrize وجود دارد که هر کدام جنبه های مختلفی از پیشرفت فناوری دانش صفر را ارائه می دهند.

چندین شرکت، صندوق و بنیاد از مسابقه ZPrize حمایت مالی می کنند. این سازمان ها عبارتند از 0xPARC، Aleo، The Algorand Foundation، Aztec Protocol، Anoma، CoreWeave، Celo، DZK، Ethereum Foundation، Espresso Systems، Findora، Harmony One، Manta Network، Kora، Mina Protocol، Polychain Capital، Polkadot Pioneers Prize، Polygon، RISC0، Trapdoor Tech و Zero Knowledge Validator.

در این رقابت، شرکت‌کنندگان پروژه‌های منبع باز خواهند ساخت که در عین حال برای جوایز نقدی به نفع کل دنیای بلاک چین است. هدف اصلی مسابقه ZPrize افزایش آگاهی از پتانسیل ارز دیجیتال با دانش صفر و در عین حال بهبود عملکرد الگوریتم‌های مهم مهم و افزایش تنوع و در دسترس بودن کتابخانه‌های سطح پایین برای اثبات ارز دیجیتال است.

به گفته الکس پرودن، مدیر اجرایی Aleo و بنیانگذار ابتکار ZPrize، «حامیان مالی ZPrize نه تنها یک صنعت، بلکه جامعه متحدی از معتقدان به این فناوری را نمایندگی می کنند. ما یک تمایل جمعی برای تبدیل این ایده های علمی هیجان انگیز به یک واقعیت مستقر داریم. با ZPrize، ما در حال پیشرفت هستیم تا پایه‌های فناوری را شکل دهیم که نسل بعدی وب را مقیاس‌بندی و ایمن کند.»

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.
آموزش تریدینگ ویو

لینک منبع خبر