موزیلا پس از واکنش شدید «سوختن سیاره» از پذیرش کریپتو عقب نشینی می کند

جیمی زاوینسکی، یکی از بنیانگذاران موزیلا، گفت: «همه کسانی که در این پروژه مشارکت دارند باید از این تصمیم برای مشارکت با کشتی‌های سیاره‌سوز پونزی شرمنده باشند.

بنیاد موزیلا کمک های مالی ارزهای دیجیتال را در پی واکنش شدید جامعه که به دلیل انتقاد شدید از سوی یکی از بنیانگذاران جیمی زاوینسکی برانگیخته شد، متوقف کرد.

هفته گذشته، شرکت توسعه دهنده مرورگر فایرفاکس در توییتر درخواستی برای کمک مالی به ارزهای دیجیتال ارسال کرد.

اما اوایل امروز، موزیلا اعلام کرد که به دلیل بحث آنلاین پیرامون تأثیرات زیست‌محیطی کریپتو کمک‌های مالی را متوقف کرده است.

موزیلا گفت که به کاوش فناوری وب غیرمتمرکز ادامه خواهد داد، اما تنها در صورتی که با اهداف آب و هوایی آنها مطابقت داشته باشد، کمک‌های ارزهای دیجیتال را از سر خواهد گرفت. گفته می‌شود که موزیلا با روح منبع باز، در فرآیند بررسی شفاف خواهد بود و به‌روزرسانی‌های مداوم را به اشتراک می‌گذارد.

این درام در 31 دسامبر آغاز شد، زمانی که سازمان فراخوانی را برای کمک‌های ارز دیجیتال اعلام کرد از طریق پلتفرم BitPay.

پست این غیرانتفاعی با مخالفت برخی از اعضای جامعه از جمله جیمی زاوینسکی یکی از بنیانگذاران موزیلا مواجه شد. اگرچه او از سال 2000 با موزیلا ارتباط نداشته است، اما به شدت از این سازمان انتقاد کرد:

“همه کسانی که در این پروژه مشارکت دارند باید از این تصمیم برای مشارکت با سیاره‌های سوزاننده پونزی شرمنده باشند.”

در یک وبلاگ زاوینسکی که در تاریخ 5 ژانویه در وب سایت خود منتشر شد، بیشتر در مورد صنعت ارزهای دیجیتال و آنچه او استدلال می کند مدل تجاری غیرواقعی آن صحبت کرد. Zawinski استدلال می کند که صنعت آلودگی تولید می کند و آن را به پول تبدیل می کند.

برخی از اعضای انجمن از موزیلا خواستند تا فراخوان کمک‌های مالی خود را حذف کند و توضیح دهد که پذیرش کریپتو در راستای مأموریتش برای مبارزه با بحران آب و هوایی است.

کاربر توییتر ملیسا (@mcbyrne) گفت“بیت کوین برای آن بد است [the] آب و هوا،” در حالی که @seglegs مورد سوال قرار گرفت چرا موزیلا با حمایت از رمزارزها یک “فاجعه محیطی موثر” بود.

برخی از اعضای جامعه در 21 ژانویه سال گذشته به یک وبلاگ شرکت در مورد تعهدات آب و هوایی سازمان اشاره کردند که در آن به نقل از مدیر عامل، میچل بیکر، در مورد موزیلا و تعهد او به حفاظت از محیط زیست و مواجهه با بحران آب و هوا صحبت می شود.

با توجه به گفته نیویورک تایمز، استخراج بیت کوین بیش از 91 تراوات ساعت برق در سال مصرف می کند که تقریبا 0.5 درصد از مصرف برق جهانی در سال است.

موزیلا تنها آخرین نمونه‌ای است که پس از اعلامیه‌های مربوط به کریپتو و NFT با خشم برخی از کاربران مواجه شده است. در ماه‌های اخیر یوبی‌سافت، اسکوئر انیکس، کیک‌استارتر و دیسکورد همگی به دلیل اثرات زیست‌محیطی استخراج و نگرانی‌هایی که در مورد کلاهبرداری‌ها و کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال ابراز داشتند، با انتقاداتی مواجه شده‌اند.

شرکت محبوب بازی های ویدیویی اسکوئر انیکس در زمان ریاست جمهوری با انتقاد گیمرها در رسانه های اجتماعی مواجه شد یوسوکه ماتسودا قدردانی کرد برای بازی های بلاک چین، NFT ها و متاورس در آخر هفته. دوباره، پول بلندتر از جنگجویان کیبورد صحبت می کند و نظرات او منجر به افزایش 8 درصدی قیمت سهام شد.

مربوط: هدف جدید توکن LGBTQ برابری است، اما پرچم‌های قرمز را با جامعه بالا می‌برد

غول بازی یوبی سافت پس از اعلام این خبر با انتقاد شدید کاربران خود مواجه شد راه اندازی NFT های درون بازی در 7 دسامبر علیرغم واکنش شدید، یوبی سافت به ابتکار خود در قالب NFTهای پویا با Aleph.im ادامه خواهد داد.

همچنین در اوایل ماه دسامبر Kickstarter برنامه‌های خود را اعلام کرد ایجاد یک پلت فرم غیرمتمرکز تامین مالی جمعی. برخی از کاربران به دلیل اثرات زیست محیطی کریپتو تهدید به ترک پلتفرم کردند.

در 9 نوامبر، جیسون سیترون، مدیر عامل دیسکورد، توییتی را به اشتراک گذاشت که نشان می داد قصد شرکت برای اجازه دادن به کاربران برای اتصال کیف پول کریپتو با حساب هایشان کاربران نگرانی های خود را بیان کردند و در مورد میزان انرژی مورد نیاز برای پردازش تراکنش های بلاک چین و پتانسیل پول شویی و کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال و NFT صحبت کردند.

تنها دو روز پس از انتشار این توییت، Citron عقب نشینی کرد و گفت که این شرکت هیچ برنامه‌ای برای یکپارچه‌سازی مفاهیم Web 3.0 ندارد و متعهد است از کاربران خود در برابر کلاهبرداری، هرزنامه و کلاهبرداری محافظت کند.

این مطلب صرفاً از منبع ، ترجمه شده و مسئولیت آن با تریگر ویو نمی باشد.

لینک منبع خبر

سوال یا نظرت رو اینجا بنویس